דלג לתוכן

שפעת קשה? שיעור התחסנות נמוך בקרב עובדי ביה"ח

חרף ההתרעות על מגפת שפעת חמורה בחורף הקרוב, מגלה דו"ח של משרד הבריאות כי דווקא שיעור המתחסנים בקרב צוותי הרפואה בבתי חולים הינו נמוך במיוחד. בבתי החולים הדסה הר-הצופים רק 11% התחסנו, ב"לניאדו" רק 14% מהאחיות והרופאים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 30/12/2014
3 דקות קריאה

חרף ההתרעות על מגפת שפעת חמורה בחורף הקרוב, מגלה דו"ח של משרד הבריאות כי דווקא שיעור המתחסנים בקרב צוותי הרפואה בבתי חולים הינו נמוך במיוחד. בבתי החולים הדסה הר-הצופים רק 11% התחסנו, ב"לניאדו" רק 14% מהאחיות והרופאים

במשרד הבריאות נערכים העונה למגפת שפעת חמורה במיוחד וקוראים לציבור להתחסן, אך מתברר כי דווקא הצוותים הרפואיים בבתי החולים – הנמצאים בסיכון הדבקות גבוה, כלל לא ממהרים להתחסן. מדו"ח המפרסם משרד הבריאות עולה כי בממוצע רק כ-40% מצוותי הרפואה בישראל אכן קיבלו חיסון נגד השפעת

הדו"ח מבוסס על שיעור ההתחסנות של 37 בתי חולים ברחבי הארץ. מהנתונים עולה כי שיעור ההתחסנות הגבוה ביותר של צוותים רפואיים נגד שפעת היה בבית החולים הסקוטי שבנצרת, בו כמעט 80% מהעובדים חוסנו. במרכז הרפואי "אסותא" ברעננה התחסנו כ-73% ואילו בבית החולים "יוספטל" שיעור המתחסנים עומד על 60% מהעובדים. שלושת בתי חולים אלו הקפיצו את ממוצע המתחסנים בקרב הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ. וזאת, מכיוון שבמרבית בתי החולים עומד שיעור המתחסנים על פחות מ-40%.

שיעור מתחסנים נמוך במיוחד דווח בבתי החולים "הלל יפה" ו"אסף הרופא" בהם נרשם 25% מסך כלל העובדים וב"לניאדו" שבו התחסנו רק 14%. במקום האחרון ברשימה נמצא בית החולים הדסה הר הצופים עם 11% מכלל העובדים. בתי החולים "רבקה זיו" והדסה עין כרם לא דיווחו על שיעורי התחסנות. 

כחמישית מאזרחי ישראל - מחוסנים

בקרב קופות החולים נרשמו שיעורי התחסנות גבוהים יותר בקרב אחיות לעומת רופאים. בעוד אחוז האחיות שהתחסנו עומד בממוצע על 55%, שיעור הרופאים המחוסנים הינו 35% בממוצע. 

הבדל משמעותי נרשם בין שיעור המתחסנים בקרב צוותי הרפואה בקופות החולים. בעוד שב"כללית" התחסנו 46% מכלל הרופאים והאחיות, בקופת חולים "מכבי" עומד שיעור זה על 28% בלבד. 

לשם ההשוואה, בארה"ב עומד שיעור המתחסנים נגד שפעת בקרב הצוותים הרפואיים על קצת יותר מ-75% בממוצע, בהם 92% מהאחיות ו-90% מכלל הרופאים.

עד לתאריך ה-15 בדצמבר, התחסנו כ- 1,670,000 איש כנגד השפעת העונתית, המהווים כ- 20.5% מכלל אוכלוסיית ישראל. שיעור ההתחסנות בקבוצת הקשישים בגילאי 65 שנה ומעלה מגיע עתה לכ-63% ואילו הכיסוי החיסוני של תינוקות וילדים מגיע ל-23.4%.

על פי משרד הבריאות, בכל שנה חולים במחלת השפעת כ-30% מהילדים ועד 10% מהמבוגרים, ומדובר באחת המחלות המדבקות ביותר. למרות שרוב האנשים מתמודדים עם השפעת ללא בעיה וחוזרים לשגרה תוך 3-4 ימים, קיימים מקרים בהם המחלה יכולה להסתבך, להביא לדלקת ריאות, לאשפוז ואף להיות קטלנית. אי לכך, משרד הבריאות ממליץ להתחסן כנגד המחלה בכל חורף, על מנת להפחית את סיכויי ההדבקה ולמנוע את הסיבוכים השונים.

משרד הבריאות מעריך שהחורף הקרוב עומד להיות קשה מאוד מבחינת התחלואה בשפעת. כידוע, נגיף השפעת משתנה מדי שנה, ובכל עונה מופיע זן אחר בעל פוטנציאל אלימות שונה. גורמי בריאות שונים טוענים שהתפרצות השפעת השנה עלולה להיות קשה יותר מבעבר, ושייתכן מאוד שחדרי המיון יקרסו תחת העומס הרב של חולי השפעת. 

ההשערות הללו עולות בשל עונה קשה במיוחד של מחלת השפעת באוסטרליה ובחלקים נוספים מהכדור הדרומי אשר מעידה על כך שככל הנראה הנגיף אשר תוקף השנה הוא אלים ואגרסיבי יותר מבעבר. וכך, כאשר המחלה תתפרץ בחצי הכדור הצפוני היא תהיה קשה יותר, תדביק אנשים רבים יותר ותגרום לסיבוכים קשים. אי לכך, משרד הבריאות חוזר ומתריע על חשיבות קבלת החיסון, וממליץ לכל אדם מעל גיל 6 חודשים להתחסן כנגד נגיף השפעת.


למרות שכל המחקרים טוענים שנגיף השפעת אשר יתקוף בחורף 2014-2015 יהיה זהה לנגיף אשר תקף בשנה שעברה, ולא יופיעו בו מוטציות חדשות, החורף הקרוב עומד להיות ככל הנראה קשה יותר. מלבד הדיווחים לגבי המחלה הקשה בחצי הכדור הדרומי, יש הטוענים שמכיוון שהחורף הקרוב עומד להיות קשה וגשום, ייתכן מאוד שגם מחלת השפעת תהיה קשה יותר. בנוסף, מכיוון שהצפי השנה הוא ליותר חולים, פוטנציאל ההדבקה של המחלה יעלה ויותר חולים יסבלו ממחלת השפעת.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר לירון מלכא
ד"ר לירון מלכא אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
5.0
( 47 חוות דעת )
"מאוד נחמדה ונתנה הרגשה טובה להמשך טיפול"
ד"ר ערן אורבוך
ד"ר ערן אורבוך אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה ברפואת אא"ג וניתוחי ראש צוואר
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
4.9
( 16 חוות דעת )
"הרגשה מצויינת לאחר טיפולי הזרקה התוצאות מדברות בעד עצמן המראה שנוצר טבעי ויפה. ד"ר דנו בעל ידי זהב פשוט אלוף אמין ומקצועי. ממליצה בחום!!!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו