דלג לתוכן

חיסון שעלת בהריון: למה צריך את זה?

מדוע צריך להתחסן בכל הריון מחדש? למה מתחסנים גם נגד טטנוס ודיפיתריה? והאם יש לחיסון תופעות לוואי? כל מה שאת צריכה לדעת על חיסון שעלת בהריון

מאת: אסנת עופר, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/11/2015
3 דקות קריאה
ד"ר משה רויבורט בשיתוף עם ד"ר משה רויבורט i גינקולוג בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית בבילינסון 03-9047737

השעלת חוזרת ומספר החולים בה גדל משנה לשנה. מנתונים חדשים של משרד הבריאות עולה כי חלה עלייה משמעותית במספר החולים, יותר מפי שלושה בהשוואה לשנה שעברה. על פי הנתונים בשנת 2014 לקו בשעלת עד חודש נובמבר 1,046 איש, ואילו השנה לקו עד תחילת החודש במחלה 3,887 איש. זו  עליה של 100% יחסית ל-2011. בעקבות הזינוק במספר החולים יצא שוב משרד הבריאות בהמלצה לכלל הנשים בהריון להתחסן נגד המחלה. 

בשנת 2014 בחנה הועדה המייעצת לחיסונים של ארגון הבריאות העולמי את הבטיחות והיעילות של החיסון נגד שעלת לנשים הרות. בעקבות כך הודיע משרד הבריאות כי חיסון שעלת בהריון נמצא כאמצעי יעיל ביותר למנוע מקרי תחלואה בקרב תינוקות עד גיל שנה, והחל מחודש ינואר 2015 הוכנס החיסון לסל השירותים של קופות החולים. בהנחיות שהוציא משרד הבריאות נכתב כי יש להתחסן כנגד שעלת בכל הריון, גם אם ניתן החיסון בהריונות קודמים. שבועות ההריון המועדפים למתן החיסון הם 27-36. 

מהי שעלת?

שעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה שנגרמת בדרך כלל על ידי חיידק בשם בורדטלה פרטוזיס. היא עלולה להתפרץ בכל שכבות הגיל, אך היא מסוכנת במיוחד לתינוקות בשל השיעור הגבוה של הסיבוכים הקשים שעלולים להיווצר. בין הסיבוכים המוכרים למחלה בקרב תינוקות: דלקת ריאות, התכווצויות, שטפי דם בלחמיות ודלקת במוח, שאף עלולה לגרום לנכות או למוות. 

אמנם החיסון נגד שעלת נמצא בסל עבור תינוקות, ילדים ומתבגרים והוא ניתן בשש מנות, החל מגיל חודשיים ועד כתה ח', אולם החשש העיקרי הוא מפני תחלואה של תינוקות עד גיל חודשיים, כלומר לפני שקיבלו את החיסון. על פי נתוני משרד הבריאות בין שנת 2006 ועד 2013 נפטרו תשעה תינוקות משעלת בישראל. 

חיסון שעלת בהריון. עדיף להתחסן בשבועות 27 עד 36

"שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה", מסביר רופא ד"ר משה רויבורט, מנהל מרכז בריאות האישה סניף הדר יוסף במכבי שירותי בריאות. "למרות תוכנית החיסונים, תינוקות בחודשי חייהם הראשונים אינם מוגנים באופן מלא נגד שעלת, שכן אפשר לקבל את המנה הראשונה של החיסון רק החל מגיל חודשיים. זהו הרקע להמלצה לתת את החיסון לנשים  בסוף ההריון, ובכך לאפשר לאישה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה. 

"אישה שהתחסנה מעבירה את הנוגדנים דרך השליה לעובר שברחמה ומעניקה בכך הגנה  לתינוק לאחר הלידה, עד שיגיע לגיל בו יוכל לקבל את החיסון בעצמו. כמו כן, מתן החיסון לאם מגן על האישה בעצמה בפני הדבקות בשעלת וגם מונע ממנה להדביק את התינוק לאחר הלידה. בכך נמנעת הצורה הנפוצה של הדבקות תינוקות בשעלת, שמתרחשת  לרוב על ידי אחד מבני המשפחה הקרובים הסובבים אותו". 

מדוע צריך להתחסן בכל הריון מחדש?

"רמת הנוגדנים באם שחוסנה בעבר יורדת באופן משמעותי תוך מספר חודשים ממועד קבלת החיסון", מסביר רויבורט. "הרמה אליה היא יורדת מספר חודשים אחרי קבלת מנה אחת מספיקה כדי להגן על האם עצמה מפני שעלת למשך מספר שנים, אך היא אינה מספיקה להגן על העובר משעלת בהריון הבא".

מדוע הוא ניתן יחד עם החיסון לטטנוס ודיפתריה? 

"אין בעולם תרכיב חיסון המכיל חיסון נגד שעלת בלבד. החיסון מורכב בדרך כלל מטטנוס, דיפתריה ושעלת, ולעתים גם פוליו. החיסונים הללו נבדקו ונחשבים ליעילים ובטוחים עבור נשים הרות. 

"באנגליה החלו לחסן נשים הרות באוקטובר 2012. בשנה זו נפטרו במדינה 14 תינוקות משעלת, ובשנת 2013 - לאחר שהחלו לחסן נשים הרות - נפטרו רק שלושה תינוקות מתחת לגיל החיסון, שאמותיהם לא היו מחוסנות. יעילות חיסון אמהות נגד שעלת במניעת המחלה בתינוקות עמדה בתקופה זו על 89%. 

"חשוב מאוד לציין כי החיסון אינו גורם למומים מולדים בעובר. ניתן לסכם שהחיסון יעיל, ובטוח הן לתינוק והן לאם ההרה, ושהוא מוסיף הגנה לתינוק בתקופה הראשונה של החיים, לפני שהוא יכול לקבל את החיסון בעצמו".

האם יש לחיסון תופעות לוואי? 

"תופעות הלוואי הן בדרך כלל קלות וחולפות. הן מופיעות בקרב פחות מ-10% ממקבלי החיסון ובמרבית המקרים התופעות הן מקומיות, כגון אודם, כאבים ונפיחות באזור ההזרקה. התופעות מופיעות זמן קצר לאחר מתן החיסון, בדרך כלל תוך 24 שעות. במקרים מסוימים יתכנו תופעות לוואי כלליות כגון בחילות, הקאות, חוסר תאבון שלשולים וחום". 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דוד מילאטינר
ד"ר דוד מילאטינר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה לרפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית
ד"ר מירב שגב
ד"ר מירב שגב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 8 חוות דעת )
"ד"ר שגב רופאה מקצועית, נעימה, רגישה ואדיבה, רואה את טובת המטופלת וקשובה לה. היא הרבה מעבר לגניקולוגית, היא אשה מדהימה! אני מטופלת שלה כבר מספר שנים, לאחרונה ליוותה אותי בהריון מאתגר ותמכה בי לאורכו. היא נתנה מענה לכל שאלה שלי תוך כדי טיפול מקצועי, יסודי ומסור ואני ממליצה עליה בחום!"
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר משה רויבורט

שאלות מתוך פורום חיסונים

בניהולו של ד"ר אודי קלינר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו