דלג לתוכן

מחקר מצא: ילדים על הספקטרום האוטיסטי בסיכון לחוסר תזונתי

בין אם בסביבה המשפחתית, בבית הספר או בכל סיטואציה אחרת, ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים עם קשיים רבים. אך מחקר חדש מצא כי הבעיות המאפיינות ילדים אוטיסטים עלולות להשפיע על האכילה וכי הם עלולים לסבול מחסרים תזונתיים. מה הקשר בין אוטיזם לתזונה ואילו טיפים יעזרו להתמודד: מומחית מסבירה

מאת: יעל שמעיה, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/10/2017
3 דקות קריאה

אוטיזם הוא מצב התפתחותי נוירולוגי המביא להתפתחות קשיים חברתיים, תקשורתיים והתנהגותיים. הספקטרום האוטיסטי כולל מכלול קשיים בתחומים אלה ואחרים בדרגות קושי שונות. מעבר לקשיים החברתיים עמם מתמודדים ילדים הנמצאים על הספקטרום, אחד מהאתגרים המשמעותיים הוא סביב נושא האכילה, זאת בנוסף לקשיי תקשורת והתארגנות מסביב לשולחן. בררנות בכל הנוגע למזון, סרבנות, חוסר התקדמות ורצון לנסות מרקמים, בעיות התנהגות בעת האכילה, קשיי בליעה ואגירת מזון בפה, הן רק דוגמאות לבעיות שעשויות להתפתח בקרב ילדים אלה בכל הנוגע לאכילה. המקור לכל אלה לעיתים קרובות נעוץ בקשיים המאפיינים את הלקות: ילד עם אוטיזם יכול להתאפיין בצורך בשגרה, מחשבה תבניתית, חשש משינויים ונוקשות, תת או יתר רגישות לריחות, מראה, מגע ועוד. 

כיצד אתגרי האוטיזם עלולים לפגוע בתזונה?

חשוב לזכור כי לאתגרים הללו השפעות אפשריות על טיב צריכת רכיבי התזונה – כל צריכה בלתי מאוזנת של אנרגיה, ויטמינים או מינרלים, יכולה להוביל למחלות  ולחסר או עודף של רכיבי תזונה (אנמיה היא דוגמא מוכרת אחת אך לא רק – תועדו מקרים של ילדים עם אוטיזם שלקו בחסר בוויטמין C, ויטמין A), חוסר משקל, עודף משקל, עיכובים בגדילה ועוד.


בנוסף ולא פחות חשוב - קשיים סביב האכילה מהווים קושי רב למשפחתו וסביבתו של הילד ועל כן יש חשיבות רבה להתייחסות וטיפול בקשיים אלה במסגרת טיפול רב מקצועי.

קראו עוד: כך תדעו: 12 סימנים מוקדמים לאוטיזם 


מחקר מצא: קשר בין חוסר תזונתי לבעיות המאפיינות ילדים הסובלים מאוטיזם

במחקר שנערך על ידי צוות שכלל את הדיאטניות יעל שמעיה, ד"ר סיגל אילת, ד"ר לידיה גביס - מנהלת המרכז להתפתחות הילד בבית החולים שיבא תל השומר, ד"ר יעל לייטנר - מנהלת היחידה להתפתחות הילד בבית החולים "דנה-דואק" ופרופ' שמעון רייף - מנהל מחלקת ילדים בהדסה עין-כרם, נמצא כי ילדים עם אוטיזם נמצאים בסיכון יתר לחסרים בצריכה התזונתית, הם מפגינים קשיים בזמן ארוחה וכי יש קשר בין הקשיים בזמן הארוחה לבין קשיים בוויסות החושי. כמו כן נמצא שלחלק מהילדים בספקטרום האוטיסטי יש עודף משקל למרות נוכחות חסרים תזונתיים.


ההשפעות האפשריות של צריכה תזונתית בלתי מאוזנת על הגדילה והבריאות של הילדים עם אוטיזם (וילדים נוספים בעלי צרכים מיוחדים) שהוזכרו קודם הובילו לשינוי חשוב בשנים האחרונות. כיום, משרד הבריאות, המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו ומשרד הרווחה משלב דיאטניות בצוות הרב מקצועי במעונות היום השיקומיים בישראל.

הטיפול התזונתי בילדים עם אוטיזם מורכב ונבנה תוך התחשבות בהעדפות המשפחה, הקשיים הספציפיים של הילד והרכב התזונה אותה הוא צורך כיום. כמו בכל תכנית טיפול, חשוב לבצע תיאום ציפיות ציפיות בין המשפחה והגורמים המטפלים (דיאטנית, צוות חינוכי, צוות פרא-רפואי שכולל קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים, מטפלים רגשיים) ולקבוע יחדיו יעדים ריאליים ומדידים.


ילדים עם אוטיזם נמצאים בסיכון יתר לחסרים בצריכה התזונתית, מפגינים קשיים בזמן ארוחה זאת בשל בעיות בוויסות החושי

אכילה מגוונת ומאוזנת וישיבה ליד שולחן עם שימוש הולם בכלים הן כמובן "מטרות על" חשובות אך כאשר נבנה יעדים נרצה למקד את הדברים:

1.הילד/ה ת/ישב לאורך 10-15 דקות ליד השולחן עם המשפחה בעת הארוחה.

2.הילד/ה ת/יסכים שהמזון הפחות אהוב יהיה על השולחן או בצלחת.

3.המשפחה תוכל לאכול יחד במקום ציבורי.

4.נוכל להגיש את האוכל גם בכלים שהילד/ה אינו רגיל אליהם.

5.הילד/ה יהיה מסוגל לגעת באוכל חדש

6.הילד/ה יוכל להאכיל מישהו אחר באוכל חדש

אלו מספר דוגמאות ליעדים שיכולים לקדם אותנו למערכת יחסים טובה עם האוכל ועם סיטואציות אכילה, גם אם לא גרמנו לילדים לאכול עדיין.לאנשי המקצוע הפרא-רפואיים יש יכולת לתרומה אדירה לנושא האכילה: התאמת כלים יעודים, שיפור המוטוריקה באזור הפה, וויסות, הפחתת הרגישות או הגברת הרגישות לפני הארוחה במידת הצורך, התאמת ההושבה, כיסאות אוכל מותאמים ובעת הצורך – שימוש בתוספי מזון או מזון ייעודי למניעת חסרים תזונתיים.

קראו עוד: בעקבות תגלית החוקרים הישראלים: איך מאבחנים אוטיזם?

כך תעשו זאת נכון: 7 טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם בעיות האכילה

1. תנו לילדים הזדמנות להפתיע אתכם: סיטואציות בהן פרטי מזון שאינו צורך בדרך כלל – נמצאים בהישג ידם, כגון: ארוחות משותפות, מגש במקום נגיש בבית עם ירקות/פירות חתוכים באופן מושך את העין.

2. בכל ארוחה יהיה לפחות פריט מזון אחד מוסכם שהילדים רגילים ומעוניינים לאכול.

3. סדר יום קבוע בו זמני הארוחות ידועים, התנהלות הארוחה קבועה ולעיתים יש צורך שגם התפריט יהיה ידוע מראש. 

4. הימנעות מהאכלה בהיסח הדעת: מול מסכים, בעת פעילות שאינה מוגדרת כארוחה (עיקרית או ארוחת ביניים) 

5. הצגת מזונות חדשים במקומות חדשים: אצל חברים/משפחה/מקום חדש יש סיכוי רב יותר להכניס פריט מזון חדש.

6. התייעצו עם דיאטנית בקשר להרכב התזונתי של ילדכם ונתוני הגדילה שלו, ייתכן ויש צורך בהעשרה תזונתית ע"י תכשירים עד אשר    תושג התקדמות בהרכב, מגוון וכמויות האכילה.

7. סבלנות, המון סבלנות – רק משום שהתוצאה הרצויה לא מתרחשת בזריזות, אין זה אומר שלא נטעתם זרעים לפירות שיבשילו בהמשך.

המודעות לבעיות האכילה של ילדים על הספקטרום האוטיסטי הולכת וגוברת בארץ בשנים האחרונות. בכנס השנתי של "עתיד" - עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, שיערך בתחילת נובמבר, יוקדש מושב מיוחד לטיפול התזונתי בילדים על הספקטרום האוטיסטי בהיבטים שונים.

הכותבת היא דיאטנית פגים, פעוטות וילדים עם צרכים מיוחדים במרכז הרפואי העמק


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יאיר זלוטניק
ד"ר יאיר זלוטניק נוירולוגיה
4.8
( 37 חוות דעת )
"רופא מקסים , מקצועי מלא אמפטיה אלינו הסביר לנו באריכות ובהבנה נקודה שהייתי מעירה היא המענה הטלפוני של המרפאה , ניסיתי מסםר פעמים כשבכל פעם המתנתי מעל 10 דקות חייב שינוי רוצה לציין לטובה את רינת הפקידה יחס מקסים ניסתה לעזור וסייעה לי מאוד"
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר יהודה ספקוטי
ד"ר יהודה ספקוטי נוירולוגיה
5.0
( 3 חוות דעת )
"דר יהודה ספוקטי הור רופא מקצועי , עם רגישות גבוהה נותן הרגשה טובה מאד זמין לכל דבר ממליצה בחום עליו."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום תזונה ותוספי תזונה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו