דלג לתוכן

פציעות גפים תחתונות בילדים: המדריך שכל הורה צריך להכיר

הם פזיזים, שובבים ופעמים רבות חסרי כל פחד - ומסיבה זו ככל הנראה, ילדים סובלים מפציעות אורתופדיות לעיתים קרובות. אך למרבה המזל, ולטובת ההורים המודאגים, ככל שהילד צעיר יותר – כך גם יכולת הריפוי של גופו והחזרה למצב תקין תהיה טובה ומהירה יותר: אילו פציעות אורתופדיות נפוצות בילדים, ומה ניתן לעשות כדי למזער את הסיכונים? כתבה ראשונה בסדרה

מאת: ד"ר לירון מרקוביץ', מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/03/2018
3 דקות קריאה

ילדים נוטים להיות פעילים ופזיזים הרבה יותר ממבוגרים ולכן לעיתים קרובות יותר הם סובלים מפציעות אורתופדיות. "למזלנו", אומר ד"ר ויקטור פלדמן- אורתופד בבית החולים מאיר, "מערכת השריר והשלד בילדים גמישה יותר מזו של המבוגרים. דבר זה מאפשר להם לספוג פגיעות בצורה טובה יותר, כך שמירב החבלות יסתיימו בפציעות קלות בלבד".

ככל שהילד צעיר יותר, כך יכולת הריפוי והחזרה למצב הגוף טרם הפציעה תהיה טובה יותר. "לדוגמה", מסביר ד"ר פלדמן, "שבר אשר נוצרה זווית בין חלקיו, ידרוש תיקון על ידי משיכה או על ידי ניתוח בילד בן 15 ואילו שבר דומה בילד בן 3 יוכל לעבור החלמה מלאה ללא נזק שארי, ללא כל התערבות". נוסף על כך, קצב הריפוי של הילדים גבוה משמעותית מזה של המבוגרים וככל שהילד צעיר יותר, כך הקצב מהיר יותר. "שבר אשר ידרוש גיבוס במשך של כ- 6 שבועות במבוגר, יחלים תוך פחות מ-3 שבועות בילד!". אילו סוגי פציעות גפיים תחתונות נפוצות בילדים, וכיצד ניתן להפחית את הסיכוי לחבלות משמעותיות? כל התשובות שחשוב שתכירו.



מהן סוגי הפציעות האורתופדיות?

ניתן לסווג את הפציעות בגפיים התחתונות בילדים לפי החלוקה הבאה: פגיעה בשלמות העור, כאבי שרירים, קרע בשריר, נקע, פריקה או שבר. נסקור פציעות אלו אחת אחת:



קראו עוד: מצבים מולדים בכפות הרגליים: אפיונים ודרכי טיפול



פגיעה בשלמות העור, חתך

הטיפול בחתך משתנה לפי מיקומו, גודלו ועומקו. חתכים מסוימים ניתן להדביק אך כאשר מדובר בחתכים גדולים, חתכים בעלי שוליים לא ישרים וחתכים באזורי מפרקים, ידרשו לרוב תפרים. חשוב מאוד לנקות את החתך על ידי מים סטריליים זורמים, להוציא את כל הגופים הזרים שיש בפצע אשר יכולים לגרום בהמשך לזיהום ולבצע את התפירה בסביבה סטרילית על מנת להקטין את הסיכון לזיהום. "היעילות של הטיפול האנטיביוטי המניעתי במקרים אלו מוטלת בספק ולכן לא תמיד יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי, הדבר נכון גם לגבי משחות אנטיביוטיות מקומיות שלעיתים יכולות לגרום לגירוי הפצע", מרחיב ד"ר פלדמן, "כיוון שכל מקרה לגופו, וישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון בבחירת הטיפול המתאים, יש להיוועץ ברופא המטפל".


"פעמים רבות הורים מגיעים בשל צליעה של הילד, למרות שלא נחבל ואף לא עסק בפעילות יוצאת דופן, ומתברר שהסיבה לכך הינה חדירת קוץ לכף הרגל", ד"ר פלדמן משתף מניסיונו, "לכן, בילד עם צליעה שלא ברור מקורה, מומלץ דבר ראשון לבדוק את כפות הרגליים לנוכחות פצעים או סימני חדירת גוף זר". 

כאב שרירים

שריר יכול לגרום לכאב גם ללא פציעה, תופעה המכונה "שריר תפוס". לעיתים פעילות גופנית מאומצת מדי גורמת לשרירים להפריש חומצה המובילה לכאב שיכול להיות משמעותי, הטיפול במקרה זה הוא חימום האזור ומנוחה בת מספר ימים.




ככל שהילד צעיר יותר, כך יכולת הריפוי והחזרה למצב הגוף טרם הפציעה תהיה טובה יותר



מתיחה\קרע של שריר

מתיחה או קרע של השריר, הן תופעות נפוצות בילדים ויכולות לגרום לכאב ניכר ואף להופעה של שטף דם באזור. הטיפול ברוב המקרים יהיה קירור המקום ומנוחה של מספר שבועות.



נקע

מצב של מתיחה או קרע של רצועה, אמנם ניתן לנקוע כמעט כל רצועה בגוף, אך הנקעים הכי נפוצים מתרחשים ברצועות הקרסול בעקבות סיבוב חזק מדי שלו. נקעים לא תמיד יגרמו להופעה מידית של כאב ופעמים רבות, הכאב יופיע רק בערב או בבוקר למחרת, כאשר מצטברת נפיחות באזור. "היות והנפיחות היא הגורם העיקרי לכאב בנקע, הטיפול מתמקד בהקטנת הנפיחות ככל הניתן", מסביר ד"ר פלדמן, "חבישה של הפרק בעזרת תחבושת אלסטית יוצרת לחץ מקומי וכך מקטינה הנפיחות, הרמת הגפה מעל גובה הלב גורמת לנוזלים לזרום לכיוון מרכז הגוף ולא להצטבר במפרק, קירור המקום עם קומפרסים קרים מקטין את הנפיחות במנגנון של כיווץ כלי דם".



פריקה

פריקה היא מצב בו אחת העצמות זזה ממקומה הטבעי בתוך המפרק. להבדיל מפריקה של כתף, המפרקים בגפה התחתונה הם חזקים ולכן הפריקות הן נדירות, לרוב דרושה לשם כך חבלה בעוצמה גבוהה מאוד (למשל, תאונת דרכים קשה). "יוצאת דופן לכלל זה", מדגיש ד"ר פלדמן, "היא עצם הפיקה שלעיתים עוברת פריקה אפילו בעקבות תנועה לא נכונה, מצב זה מאפיין בעיקר נערות בגילאי ההתבגרות ואנשים בעלי מפרקים גמישים במיוחד".



בצקת בעצם

בצקת בעצם היא חבלה שלא הייתה בעוצמה גדולה מספיק על מנת לגרום לשבר בעצם, יכולה לגרום ל"שטף דם" בתוך העצם עצמה, בצילום לא נראה שבר אך המצב מלווה בכאב, אמנם ניתן לזהות עדות לפציעות אלו בבדיקת MRI, אך אין בכך שום צורך כיוון שהכאב לרוב יפוג לאחר מנוחה של מספר ימים או שבועות- עוד לפני שהמטופל יספיק לבצע את ה-MRI.



איך תוכלו להפחית את הסיכון לחבלות משמעותיות בילדכם? 


ולמרות כל זאת, ברור לכולם כי עדיף להמנע מחבלה. איך אפשר להקטין את הסיכון לחבלות משמעותיות?

מניעה

"חשוב להדגיש", אומר ד"ר פלדמן, "כי מניעה הינה הדרך הטובה ביותר להפחתת הסבל מפציעות בילדים וזה כולל אביזרי בטיחות איכותיים לרכב, נהיגה זהירה, הסרת מכשולים באזורים בהם ילדים משחקים, חינוך למשחק בטוח וכדומה".


פעילות גופנית סדירה

פעילות קבועה מחזקת את הגוף , שומרת על גמישות ומפתחת את מערכת שיווי המשקל ובכך עשויה לצמצם את עוצמת הפציעה באופן משמעותי במקרה של חבלה.


קיבוע הגפה

במידה והילד חלילה נחבל בגפה וישנו חשד שמדובר בפציעה משמעותית, יש לקבע את הגפה על מנת למנוע תזוזה, כאשר אזור פצוע מקובע ולא זז, יורד הסיכון לפגיעה בכלי דם או עצבים דבר העשוי להיגרם למשל מחתיכה חדה של עצם שבורה ומקל על הכאב. בהמשך יש לפנות את הילד לקבלת טיפול רפואי בהקדם.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' מרים דוידוביץ
פרופ' מרים דוידוביץ ילדים
מנהלת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים.
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
5.0
( 21 חוות דעת )
"חווית טיפול טובה ומקצועית"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום כירורגיה כף יד

בניהולו של ד"ר בתיה יפה
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו