שאלה: אני בת 16 ואני בתולה. עכשיו אני מקבלת חיסונים נגד סרטן צוואר הרחם (עברתי 2 מתוך 3 חיסונים). יש לי חבר כבר שנה, ורציתי לדעת אם מותר לי לקיים אתו יחסי מין בפעם הראשונה בעת מתן החיסונים, כמובן עם אמצעי הגנה? רציתי לדעת גם אם החבר שלי צריך ללכת להיבדק לפני קיום יחסי מין. ראשית, מומלץ לשניכם לעבור בדיקות של HIV, HBV, HCV. אלו מחלות שעלולות לעבור בעת קיום יחסי מין לא מוגנים. שנית, מומלץ שתקבלו חיסון נגד צהבת A וצהבת B. אלו סדרות של 3 זריקות שמומלצות לכל האוכלוסיה. כל ילידי 1992 ואילך קיבלו חיסון לצהבת B. שלישית, כדאי לקיים יחסי מין מוגנים, כלומר עם קונדום, עד שתשלימי את החיסונים המומלצים ואת הבדיקות המומלצות. אם אינך משתמשת בגלולות למניעת הריון, שימוש בקונדום ימנע כניסה להריון בנוסף על ההגנה שהוא יספק מפני מחלות העלולות לעבור ביחסי מין. השאלה מלמדת על כך שאתם זוג נבון וחושב. מקווה שעזרתי, ד"ר אייל לשם
שאלה: בבדיקות שערכתי לפני כשלוש שנים התגלו המנגיומות בכבד, ונאמר לי שאין מה לעשות ושזה די שכיח. לאחרונה עשיתי שוב אולטרסאונד ונמצא כי המנגיומה אחת גדלה (היה 2.7 ועכשיו 3.4), האם ייתכן שהמנגיומה שפירה יכולה לגדול או שמדובר בממצא אחר ? האם יש סיבה לדאגה? נשלחתי לבדיקת C.T ואני מודאגת פחד.
שאלה: הייתי אצל רופא שיניים לצורך סילוק אבנית. תהליך זה מתבצע עם טיפ, מכשיר קטן עשוי מתכת שלאורכו צינורית חשופה שממנה זורמים מים בעת הטיפול. המכשיר מחובר לזרוע ברזל שאותה אוחז הרופא. פציינט שהיה לפני קיבל את אותו הטיפול. ביני לבינו המכשיר לא עבר סטריליזציה, אך לא היו עליו סימני דם נראים, מפני שהוא הרי הוא נשטף עם המים הזורמים ממנו בעת הטיפול. מה הסיכוי שלי להידבק בהפטיטיס מסוג כלשהו בצורה זו? לא ידוע אם המטופל לפני היה חולה. ההדבקה ממטופל למטופל בווירוס הפטיטיס B בעת טיפול שיניים נדירה ביותר, ומדי פעם מתפרסמת הודעה על מקרה בודד בספרות הרפואית. גם הדבקת מטופלים בווירוס הפטיטיס C נדירה ביותר. הווירוס יכול לעבור גם מן הרופא למטופל, אולם מרבית הצוות המטפל בשיניים (רופא וסייעות) מחוסן לפי הנחיות מקובלות, וננקטים אמצעי זהירות ומיגון כגון שימוש בכפפות ובמסכה. לעומת זאת, יש דווקא סיכון משמעותי יחסית דווקא לצוות המטפל להידבק ממטופלים שאינם יודעים או אינם מודיעים על היותם נשאים. ד"ר נחום ורבין
שאלה: יש לי ילד בן 6 וחצי, הוא תלמיד בכיתה א'. הוא מאור מוכר במרכז להתפתחות הילד, שם הוא קיבל חיזוקים בפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת והכנה לכיתה א, והיתה לו גננת שילוב. כיום הוא בכיתה א. הוא השתלב יפה בכיתה גם מבחינת הלימודים וגם מבחינה חברתית. הקושי הוא שיש לו הפרעת קשב שמתבטאת בניתוקים, בחולמנות, וכל דבר הוא מבצע באיטיות. זה בא לידי ביטוי גם כשהוא עושה פעילות ספורטיבית. תמיד צריך לגעת בו או לקרוא לו בשביל שיחזור לריכוז. ביקרנו אצל רופא נוירולוג והוא, בלי שום אבחון (על פי מכתב של השירות הפסיכולוגי, ועל ידי כל מיני השערות ומכתבי סיכום) נתן לי מרשם לריטלין. חשוב להדגיש שגם הפסיכולוגית בשירות הפסיכולוגי אמרה שהוא מתקדם בקצב הכיתה, אבל שיש לו הרבה הפרעות קשב, ושזה גם בא לידי ביטוי בכך שבכל פעילות בכיתה הוא מתנתק מהמורה. חשוב להדגיש שהשנה ביקשתי מורת שילוב. הוא יצא כמה פעמים למפגש איתה. המורה אמרה שהילד יודע לקרוא ושהוא בקצב הכיתה, ולכן אין צורך תמיד להוציא אותו מהכיתה. אני אובדת עצות ואני רוצה לדעת מה השלב הבא. איזה אבחון צריך לעשות לו בשביל לדעת באמת אם יש לו הפרעות קשב, ואם כן, איך לטפל בה?