דלג לתוכן

על מטפל סיעודי, מטופל ומה שביניהם

על מטפל סיעודי, מטופל ומה שביניהם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

לעיתים קרובות מגיע הרגע הבלתי נמנע והקשה בו בני משפחה מתחילים לשים לב לשינויים שחלים בבני משפחתם המבוגר, הן מבחינת ההתנהגות שלו והן במצבו המנטאלי. שינויים אלו גורמים להם להבין שאין מנוס מלהעסיק מטפל סיעודי שיהיה עמו במשך היום ויטפל בו.

העסקת מטפל סיעודי והכנסתו לבית של מטופל מבוגר הם דברים לא פשוטים, שיכולים לשנות את כל שגרת חייו של המטופל. מדובר בלא מעט רבדים בהם חייו משתנים. תחילה בעצם העובדה שעליו להכיר בכך שהוא זקוק לסיוע כדי לבצע פעולות פשוטות, אשר אין הוא יכול לעשות אותם לבדו יותר. כמו כן עליו להכיר בכך שעליו להסתייע בגורם זר, ולא בבני משפחתו שיעזרו לו בכך. שלא נדבר על עצם העובדה שמטפל זר נכנס לגור בביתו, דבר שאיננו פשוט לאיש, ובוודאי לא למטופל מבוגר.

משפחות נוהגות להעסיק מטפל סיעודי שיטפל בבן המשפחה המבוגר כאשר הוא צריך לקבל טיפול יום-יומי, ולהיות תחת השגחה קרובה ומקצועית. מה שבני המשפחה לא יכולים לעשות בעצמם. המטפל הסיעודי עוזר למטופל המבוגר הן בצרכי הבית (ניקיון, בישול, קניות, תיקונים), הן בניידות (מלווה אותו למקומות שונים ומבצע איתו הליכות), הן בצרכים האישיים שלו (לבוש, רחצה, הליכה לשירותים) והן מבחינה בריאותית (טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק). למעשה המטפל הסיעודי מעניק למטופל שקט נפשי ואפשרות להמשיך קיומם של איכות חיים סבירים בלי שהם ייפגעו כתוצאה ממצבו. המטפל הסיעודי גם רואה מקרוב את השינויים שחלים במטופל, ויידע לעדכן את בני משפחתו בהם. במידת הצורך, ישתנה הטיפול במטופל או שהוא יוכנס למסגרת טיפולית אחרת.

כאשר מחליטים להעסיק מטפל סיעודי, יש לקחת בחשבון מספר גורמים על מנת שהטיפול יצליח. ראשית, יש להתאים את המטפל למטופל מבחינת גיל, מין, ניסיון מקצועי ויכולת עבודה. זאת על מנת שיהיה לשניהם נוח לעבוד יחד, והן על מנת שהמטפל הסיעודי יוכל לשרת את המטופל בצורה הטובה ביותר. שנית, יש לוודא שהמטפל הסיעודי מעניק את מירב תשומת הלב לצרכים של המטופל המבוגר, בהתאם לגילו. למשל, מפגיש אותו עם בני גילו על מנת שלא יהיה בודד. שלוש, עבודתו של מטפל סיעודי היא עבודה שוחקת וקשה, במיוחד אם מדובר במטפל סיעודי שגר עם המטופל שלו. לכן יש לנסות להקל עליו בשעות ובימי הטיפול על מנת שיוכל להעניק טיפול כראוי.

הדבר החשוב ביותר בטיפול סיעודי שכזה הוא הקשר בין המטפל הסיעודי למטופל המבוגר. זהו קשר אינטנסיבי, יום יומי, ומכאן שהוא מתבסס על אמון, תמיכה, סבלנות והקשבה. אין זה קל למטופל המבוגר להכניס גורם זר לביתו, ואין זה קל למטפל הסיעודי להיות 24 שעות לצידו של מטופל מבוגר. על המשפחה של המטופל להקל עליו בכך, לעזור לו, לתת בו אמון ולעשות הכל כדי שהמטופל המבוגר יקבל בצורה טובה ומהירה את המטפל הסיעודי.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון נוירולוגיה
מנהל מחלקה לשבץ מוחי ומחלות נוירווסקולרית, בי"ח שיבא, תל-השומר
ד"ר ראובן אייכנבאום
ד"ר ראובן אייכנבאום נוירולוגיה
רופא מומחה בנוירולוגיה ושיקום
ד"ר יאיר זלוטניק
ד"ר יאיר זלוטניק נוירולוגיה
4.9
( 39 חוות דעת )
"חוויה טובה מאוד"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו