דלג לתוכן

על פי מחקר מארה"ב: מזון מהיר גורם למחלת הסכרת.

מחקר נרחב אשר נערך בארה"ב במשך 10 שנים מצא כי מזון מהיר גורם למחלת הסכרת.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/12/2010
3 דקות קריאה

מחקר נרחב אשר נערך בארה"ב באוניברסיטת בוסטון, מצא כי צריכה מתמשכת של מזון מהיר אשר כוללת המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים, צ'יפס ואוכל סיני, מגבירה באופן גבוהה מאוד את הסיכון לחלות בסוכרת.
המחקר אשר נערך בתמיכת המכון הלאומי לסוכרת, מחלות עיכול וכליה, ה - National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases עקב במהלך 10 שנים באמצעות הדואר האלקטרוני, אחר הרגלי התזונה של 44 אלף נשים אמריקאיות ובריאות בגילאי 30 עד 69. המחקר מצא שבתוך כ – 10 שנים של תזונה מתמשכת אשר מבוססת על מזון מהיר גדל באופן משמעותי הסיכון לחלות בסוכרת.

החוקרים מאוניברסיטת בוסטון ביקשו לבדוק מה הקשר בין אכילת מזון מהיר חבין שכיחות מחלת הסוכרת לאור הגידול המשמעותי שחל בעשורים האחרונים, בצריכת מזון מוכן מחוץ לבית.
שיטת המחקר אשר בה השתמשו הייתה משלוח שאלון בריאות וסגנון חיים לכל משתתפות המחקר באמצעות הדואר האלקטרוני. הם ביקשו מהנשים אשר השתתפו במחקר למלא את השאלון שכלל מגוון רחב של שאלות בנושא תזונה וסגנון חיים. במהלך 10 שנות המחקר כל משתתפת ענתה על שאלון אשר נשלח אליה פעם בשנתיים.
בשאלון התבקשו המשתתפות לפרט את מספר הפעמים בהן אכלו מזון מהיר מחוץ לבית ולפרט לגבי סוגי המזון המהיר אשר אכלו, כמו המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים, צ'יפס, אוכל סיני וכדומה. לאחר 10 שנות המחקר סיכמו החוקרים את התוצאות והצליבו את מצבן הבריאותי של המשתתפות עם תדירות האכילה של המזון המהיר. הסתבר כי 2,873 נשים מתוך 44,072 משתתפות המחקר אשר היו בריאות לחלוטין, בתחילת המחקר וצרכו מזון מהיר על בסיס קבוע חלו בסוכרת במהלך השנים.

עקב הנתונים גיבשו החוקרים את מסקנתם וקבעו כי צריכה ממושכת של מזון מהיר במסעדות הכולל המבורגרים, עוף מטוגן, דגים מטוגנים ואוכל סיני מגבירה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסוכרת וכי ניתן למנוע זאת על ידי שינויים תזונתיים ומעבר מיידי לתזונה בריאה. המחקר פורסם בכתב העת המדעי האמריקאי לתזונה קלינית ה - the American Society for Nutrition.

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת מסר בעקבות קביעות המחקר כי: "המחקר עוסק בהרגלי התזונה של נשים בארה"ב אשר למרבה הצער מאוד דומים לסגנון האכילה של הישראלים אשר משפיע באופן ישיר על הגברת הסיכון לסוכרת. על פי מסקנות המחקר בקרב נשים בריאות הסיכון להתפתחות סוכרת מכפיל את עצמו בתוך כ – 10 שנים בגלל תזונה מתמשכת המבוססת על מזון מהיר. כל מנה של מזון מהיר מקצרת את חייו של האזרח הישראלי. סוכרת גורמת לעיוורון, מחלות כליה ודיאליזה, קטיעת רגליים, מחלות לב ומחלות מוח והורגת כ – 2,500 איש מדי שנה, כ – 208 בכל חודש, כ – 48 בכל שבוע, כ - 7 בכל יום, אדם אחד מדי כשלוש וחצי שעות. רק שינוי התנהגותי בתרבות האכילה יקטין את הסיכון לחלות בה. בעוד שמחלות אחרות אינן תלויות באורח חיים ונשענות בעיקר על התערבות רפואית, ניתן בלי עזרת רופא למנוע את המחלה באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית. אנו חותרים לשינוי בקרב אזרחי ישראל באמצעות מקבלי ההחלטות ולשם כך נרכז באירוע הקרוב את נציגי הממשלה והתעשייה ונרתום את כולם לשינוי"

כ – 2,500 איש מתים מסוכרת מדי שנה
מנתוני המועצה הלאומית לסוכרת אנו רואים שבישראל חיים היום כחצי מיליון איש החולים בסוכרת ועוד כחצי מליון ישראלים נמצאים במצב של סוכרת סמויה. בכל שנה מתגלים בישראל כ – 30 אלף מקרים חדשים. אחד מכל שלושה ילדים שנולד בישראל יפתח סוכרת במהלך חייו. סוכרת גורמת לעיוורון, מחלות כליה ודיאליזה, קטיעת רגליים, מחלות לב ומחלות מוח. מסתבר כי בעוד שמחלות אחרות אינן תלויות באורח חיים ונשענות בעיקר על התערבות רפואית, ניתן בלי עזרת רופא למנוע את מחלת הסוכרת שממנה מתים כ – 2,500 איש מדי שנה, כ – 208 בכל חודש, כ – 48 בכל שבוע, כ - 7 בכל יום, אדם אחד מדי כשלוש וחצי שעות באמצעות שינוי סגנון החיים, על ידי פעילות גופנית ותזונה בריאה.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
פרופ' יעקב ג'ריס
פרופ' יעקב ג'ריס פנימית
מנהל מחלקה פנימית באיכילוב ומכון רקנאנטי לחקר מערכת העצבים האוטונומית, מטפל בלחץ דם לא מאוזן
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו