דלג לתוכן

אטופיק דרמטיטיס – אסטמה של העור

אטופיק דרמטיטיס הינה מחלת עור כרונית המופיעה לרוב בפעם הראשונה בילדות. תסמיני המחלה כוללים נגעי עור שונים, כולל קילופים, אקזמות, אודם מקומי, שלפוחיות ועור יבש

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/06/2011 תאריך עדכון: 02/05/2016
3 דקות קריאה
פרסומת

אטופיק דרמיטיס (אסטמה של העור) מוגדרת כמחלת עור כרונית מגרדת ודלקתית המתחילה לרוב בינקות ועלולה להמשיך אל הבגרות כמחלה כרונית. התסמינים כוללים עור יבש ונגעי עור שונים- קילופים, חטטים, אקזמה, אודם ושלפוחיות. לרוב האזורים הנגועים הם בקפלי הברך ופנים הזרוע, פנים, ירכיים וגב. בדרך כלל קיימת היסטוריה אישית או משפחתית של אלרגיה (אטופיה), אסטמה, נזלת אלרגית ואלרגיות למזון. המחלה אינה מדבקת וברוב המקרים אינה מסוכנת אך פוגעת באיכות החיים של החולה.

הרפואה הקונבנציונאלית עומדת חסרת אונים מול אותן תופעות עוריות, כשבאמתחתם היכולת לתת הקלה נקודתית, תוך שימוש בתרופות שאינן הוכיחו את יעילותן לטווח הארוך (קרמים או משחות קורטיקוסטרואידיים, תרופות אנטי-היסטמיניות, אנטיביוטיקות ותרופות המדכאות את המערכת החיסונית) ואף גורמות לתופעות לוואי קשות (עיכוב גדילה, החלשה של העצמות, דיכוי בלוטת יותרת הכליה, החלשה של מערכת החיסון, יצירת תלות ובעיות נוספות אחרות, במיוחד אצל ילדים). בשל כך, אותן התרופות ניתנות לתקופות מוגבלות ורק במקרים עקשניים של הדלקת. מכיוון שהאטיולוגיה (חקר סיבות המחלה) של אטופיק דרמטיטיס אינה מובנת היטב, הטיפול הקונבנציונאלי יכול לתרום לשליטה זמנית בתסמינים, אך אינו יכול למרבה הצער, לטפל בסיבה המונחת ביסודם.

מצבו ומראהו של העור נמצאים בקשר ישיר למצבו הגופני, המנטאלי והנפשי של הפרט. כבד גדוש רעלים, אלרגיות למזון, נוכחות פטריית הקנדידה, מערכת חיסונית חלשה ומצבי לחץ או מתח נפשי, ידועים כגורמים מרכזיים להופעת המחלה. מסיבה זאת, טיפול הולם יתייחס לגורם האמיתי למחלה ולא יתמקד בשיטות דיכוי סימפטומים, מול מצוקתו של החולה.

תופעות עוריות (ובניהן גם דלקת עור חלבית- סבוריאה, פסוריאזיס-ספחת, אורטיקריה- חרלת, אקנה-חטטת, צלוליטיס-דלקת רקמה תת עורית) אינן אינדיקציה לטיפול סימפטומטי בלבד ועל כן יש להתייחס בהתאם לשורש הבעיה.

ניקוי כבד- שימוש בפורמולת ליבר אפ, של חברת "נטע רוקחות מן הטבע", המכילה צמחים המסייעים בניקוי הגוף מרעלים ובסילוק הגורם למחלה. הפורמולה ייחודית ומכילה שילוב של צמחים אלטרטיבים (צמחים המנקזים פסולת מהגוף), צמחים כולרטים (המעודדים ומשפרים ייצור והפרשת מרה ע"י הכבד), צמחים מנקזים לימפטיים וצמחים בעלי השפעה מגינה על הכבד.

טיפול בקנדידה- נמצא קשר בין גדילת יתר של פטריית הקנדידה במערכת העיכול למצבים אלרגיים לרבות אטופיק דרמטיטיס. קנדינטע מכילה תמציות מרוכזות של צמחים בעלי פעילות אנטי-פטרייתית ואנטי-פרזיטית הפועלות במנגנון של פגיעה במעטפת הפטרייה, מניעת שגשוגה והשמדתה.

חיזוק המערכת החיסונית- המחלה נגרמת בעקבות הפרעה בבקרת הגוף על תאי מערכת החיסון (אב-נורמאליות חיסונית). אסטרטגיה טיפולית נכונה תכלול איזון והזנה של מערכת החיסון באמצעות שימוש בפורמולת חוסן פלוס המכילה שילוב סינרגיסטי של צמחים הממריצים ומחזקים את המערכת החיסונית, בעלי פעילות אנטי-בקטריאלית ואנטי-ויראלית. הפורמולה מסייעת לגוף להתמודד עם מחוללי מחלה פנימיים וחיצוניים. בנוסף, מומלץ להשתמש באופן קבוע בצמח המורינגה המחזק את מערכת החיסון ומכיל כמות גבוהה של קוורציטין- פלבנואיד הידוע כאנטי-אלרגי ואנטי דלקתי.

שימוש בצמחים אנטי-אלרגיים- אלו הם צמחים היעילים בעיכוב הפרשת היסטמין מוגברת ובכך מפחיתים את התהליך הדלקתי המעורב במחלה. פורמולת סטופמין מכילה צמחים נוגדי אלרגיה, נוגדי דלקת ואלטרטיבים (מנקזי רעלים) ויעילה לשימוש במצב אקוטי ובמניעה של מצבים אלרגיים (גרד, פריחה, עיטוש, נזלת שקופה, דמע, גירוי בעיניים וקוצר נשימה).

ניהול סטרס- מתח רגשי, לחץ וחרדות מעודדים גרד והתפרצות המחלה. מומלץ לשלב בטיפול את פורמולת רוגע פלוס המכילה צמחים בעלי פעילות מרגיעה ומאזנת. הפורמולה יעילה במצבי מתח, חוסר שקט, חרדה, עצבנות ונדודי שינה.

טיפול מקומי- ניהול יעיל של המחלה דורש הקלה ומניעה של גירוד בו בזמן הטיפול במטבוליזם הלקוי. סטופיק הינה פורמולת פטנט המורכבת מאמולסיה של צמחים ושמנים אורגניים. הפורמולה מכילה מינון גבוה של מיצוי פרופוליס, קצח, אובליפיחה, לבנדר, גזר, נבט חיטה, שמן אבוקדו וזרעי ענבים. הפורמולה היפו אלרגנית ומתאימה במיוחד לעור רגיש ומגורה, תינוקות וילדים. הקרם נספג במהירות ונותן הקלה מיידית. יעיל גם לטיפול בתפרחת חיתולים, כוויות, עקצוצים בעור, כתמי שמש וסימני מתיחה. מריחה של שמן זרעי רימון, המתאים לטיפול בבעיות עור רבות וידוע בהיותו מחדש ומאחה רקמות אפקטיבי במיוחד, תתרום לבנייה ושיקום העור הפגוע.

שינוי תזונתי- מחקרים רבים תיעדו את התפקיד העיקרי שיש לאלרגיות למזון באטופיק דרמטיטיס. המזונות האלרגנים שמעוררים אטופיק דרמטיטיס הינם חלב ומוצריו, חיטה, ביצים, סויה, שמרים, קקאו, שוקולד, תירס, בוטנים, עגבניות, חצילים, פלפלים וצבעים מלאכותיים ומשמרים. דיאטת אלימנציה (הסרת המזונות האלרגניים מהתפריט והחזרתם באופן הדרגתי) היא הדרך הטובה ביותר לזהות את המזון האלרגני. יש להתייעץ בבעל מקצוע להתאמת תפריט תזונתי מגוון ועשיר.

רצוי להימנע משימוש בבדים גסים, לכבס בחומרי ניקוי עדינים ולהימנע מחשיפה לחומרים כימיים מגרים העלולים לעורר תגובה עורית.

מאת: דנה בר זאב נטורופטית ND

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
רופאה בכירה במחלקה לרפואת עור, מרכז רפואי רבין, בילינסון. מנהלת מרפאת שיער ורופאה לגילוי מוקדם של סרטן העור.
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו