דלג לתוכן

מדוע השתלות שיניים כל כך יקרות?

השתלת שיניים היא אחד הטיפולים הפופולריים כיום בעולם ובארץ בתחום רפואת שיניים. ככל שהמודעות להשתלות שיניים עולה, כך הן הופכות להיות טיפול שגרתי במסגרת טיפולי שיניים עבור אנשים שאיבדו שן אחת או יותר. ישראל נחשבת למדינה מובילה בעולם ביחס בין מספר השתלות השיניים המבוצעות לגודל האוכלוסיה.

מאת: ד"ר איתן מיזיריצקי
תאריך פרסום: 04/09/2011
2 דקות קריאה
פרסומת
השתלת שיניים היא אחד הטיפולים הפופולריים כיום בעולם ובארץ בתחום רפואת שיניים. ככל שהמודעות להשתלות שיניים עולה, כך הן הופכות להיות טיפול שגרתי במסגרת טיפולי שיניים עבור אנשים שאיבדו שן אחת או יותר. ישראל נחשבת למדינה מובילה בעולם ביחס בין מספר השתלות השיניים המבוצעות לגודל האוכלוסיה.


מי רשאי לבצע השתלות שיניים?

בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, אין ברפואת שיניים התמחות מוגדרת בהשתלות שיניים. המצב שנוצר הוא שכל רופא שיניים יכול לבצע השתלות שיניים, מייד עם סיום לימודי רפואת שיניים, ללא קשר להכשרה לביצוע שתלים.

ברוב התחומים האחרים ברפואת שיניים בארץ, ישנן התמחויות שמעט מאוד רופאי שיניים עוברים אותן ובעצם רק כ- 8% מרופאי השיניים בארץ מומחים בתחומם. מדוע?

ישנן מספר סיבות:
1. מיעוט המקומות הפנויים והקושי להתקבל.
2. משך ההתמחות, 4-5 שנים נוספות (סה"כ כ- 11 שנות לימודים) ועלותן לרופא השיניים (ההתמחויות ברפואת שיניים הן במימון עצמי של רופא השיניים).
3. הקושי של רופא השיניים לעבוד במהלך שנות ההתמחות במשרה מלאה.

לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בעוד שברפואה כללית רופא אחד מתוך שניים הוא מומחה, בקרב רופאי השיניים רק אחד מכל 12 מומחה. בניגוד לשיעור גבוה של 82 רופאי שיניים לכל מאה אלף תושבים, יש בישראל רק שמונה רופאי שיניים מומחים לכל מאה אלף תושבים!


מה משפיעה על הצלחת השתלת שיניים?

מחקרים רבים נעשו לאורך השנים כדי לנסות ולקבוע מה הוא הגורם החשוב והמשפיע ביותר על הצלחת קליטה של שתלים בעצם הלסת. לא הוכח באופן חד משמעי יתרון מובהק של גורם כזה או אחר, פרט לפרמטר אחד שמחקרים מדעיים הוכיחו את חשיבותו באופן מובהק והוא ניסיונו, מיומנותו והכשרתו של הרופא שמבצע את ההשתלות ואת השיקום על גבי השתלים.


קראו עוד: עקירה כירורגית - כל מה שאתם צריכים לדעת


ככל שהכשרתו וניסיונו של רופא השיניים היו גבוהים יותר, כך אחוזי ההצלחה של השתלת השיניים היו גבוהים יותר. באותו אופן, מחירי השתלות שיניים מושפעים ממומחיותו ומקצועיותו של רופא השיניים. אם הרופא הינו בעל תואר מומחה עלות הטיפול להשתלות שיניים גבוהה יותר, כיוון שהציפייה מצד המטופלים הינה לרמת טיפול גבוהה יותר אשר מתבטאת באחוזי הצלחה גבוהים יותר של הטיפול.

חשוב לציין כי הצלחה גבוהה משמעותה לא רק קליטת השתל בעצם, אלא גם תוצאה אסתטית של כתר החרסינה על גבי השתל ותפקוד נוח יותר של המטופל.


ישנן שלוש התמחויות עיקריות בהן רופאי שיניים עוברים הכשרה מעמיקה וארוכה בתחום השתלות שיניים: 

* מומחה לכירורגיה פה ולסת

* מומחה למחלות חניכיים

*מומחה לשיקום הפה
 

בעוד ששתי ההתמחויות הראשונות עוסקות רק בהיבט הכירורגי של החדרת השתל, ההתמחות בשיקום הפה מקנה לרופא שיניים  את הידע והמומחיות לתכנן בצורה המקצועית ביותר את הטיפול במקרה, מורכב ככל שיהיה, תוך ראייה רחבה של כל מערכת הלעיסה של המטופל.

המומחה לשיקום הפה הוא זה שמחליט על מספר השתלים הרצוי, מיקומם המדוייק ביותר בהתאם לעומסים בהם יעמדו, פיזורם בלסת, כוחות ביומכניים וכמובן האסתטיקה המקסימלית של החיוך.


קראו עוד: שיטת אול און 4 (All On 4) - השתלת שיניים מלאה ביום אחד!

המגמה הרווחת בכנסים בתחום, היא שהרופא המשקם יהיה גם זה שיבצע את ההשתלות כדי להגיע לתוצאה המדוייקת ביותר ולהצלחה המקסימלית של הטיפול.

יש לזכור שהמטרה של המטופלים הינה שיניים יפות ותפקודיות והשתלים הם רק האמצעי לכך ולא המטרה.
הכתבה בחסות ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה בשיקום הפה ומנהל תחום שיקום הפה באינפומד. 

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' זיו מזור
פרופ' זיו מזור רפואת שיניים
מנהל מרפאה רב תחומית ומרכז לטיפולי חניכיים והשתלות שיניים בתל אביב
ד"ר חוסאם עמאשה
ד"ר חוסאם עמאשה רפואת שיניים
4.6
( 12 חוות דעת )
"הגעתי לטיפול בהרגשה מפוחדת, יצאתי בהרגשה טובה, שעברתי את זה בלי פחד ובצורה נעימה..."
ד"ר גבי לביא
ד"ר גבי לביא רפואת שיניים
רופא שיניים, מומחה לרפואת הפה, מוסמך לביצוע היפנוזה רפואית וכן לשימוש בגז צחוק
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו