דלג לתוכן

כתבה פרסומית: תקווה חדשה לחולי אלצהיימר?

מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מאלצהיימר, כאשר הסיכון לחלות בה עולה עם הגיל – שליש מהאנשים מעל גיל 80 יסבלו מאלצהיימר. טיפול חדשני מעניק תקווה לעיכוב הופעת המחלה.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/12/2012
2 דקות קריאה
מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מאלצהיימר, כאשר הסיכון לחלות בה עולה עם הגיל – שליש מהאנשים מעל גיל 80 יסבלו מאלצהיימר. טיפול חדשני מעניק תקווה לעיכוב הופעת המחלה.

מחלת האלצהיימר השייכת למשפחת מחלות הדמנציה, באה לידי ביטוי בבעיית זיכרון עמוקה ומתקדמת (שאינה קשורה למתח נפשי) ובנוסף, מלווה בקשיים בשיפוט, קשיים בקבלת החלטות, התמצאות בזמן ובמרחב והפרעות התנהגותית כמו דיכאון חרדה ובלבול. כל הפגיעות מובילות לירידה בתפקוד האישי, המשפחתי והחברתי.

גורמי הסיכון המשמעותיים לאלצהיימר הינם גיל מבוגר, מחלות שפוגעות בכלי דם כמו סוכרת ויתר לחץ דם וגורמים גנטיים, המגבירים את הסיכון למחלה ואת חומרתה, מופיעים בכ-10% מהחולים.

אבחנת אלצהיימר מתבצעת על ידי בדיקות, מבחנים נוירוקוגנטיביים, ושאלון רפואי שנעשה על ידי נוירולוג או מומחה לאלצהיימר.

כיום, קיימים מספר טיפולים תרופתיים שונים לאלצהיימר. לטיפולים תרופתיים יש תופעות לוואי ובנוסף מחקרים מצביעים על כך שהם משפיעים על האטת התקדמות המחלה למשך זמן מוגבל.

הטיפול החדשני של נוירוניקס:

הנוירואד (neuro AD) הינו מכשיר לא פולשני שמשלב תרגול קוגנטיבי עם גירוי אלקטרומגנטי חיצוני שמכוון ל- 6 מרכזים חשובים במוח שנפגעים במחלת האלצהיימר.

מחקרים רבים, מזה מספר שנים, מצביעים על כך שתרגול קוגנטיבי מפחית את הסיכון להופעת אלצהיימר, ומעכב את הופעת המחלה. הגירוי האלקטרומגנטי מוביל לעליה באספקת הדם ובתצרוכת הסוכר שמצביעה על פעילות מטבולית מוגברת באזורים שמקבלים את הגירוי.

התרגול הקוגנטיבי מתבצע על ידי ביצוע שאלות ותרגילים ברמת קושי הולכת ועולה בהתאם ליכולתו של המטופל, ומכוונות במיוחד לתרגול התפקודים והאזורים המוחיים שנפגעים במסגרת מחלת האלצהיימר. הטיפול מוביל לשיפור ביכולת הקישוריות בין אזורים שונים במוח ובכך מסייע בשיפור היכולת הקוגניטיבית ובעיכוב התפתחות אלצהיימר.

הטיפול בטוח, יעיל ואינו כואב. ובנוסף, ניתן לשלב אותו עם הטיפול התרופתי. הוא מתבצע חמישה ימים בשבוע למשך 6 שבועות כשהשיפור נמשך לכ-9 חודשים. לאחר פרק זמן זה יש צורך בסבב טיפול נוסף. הוא מומלץ לחולים עם אלצהיימר ברמה קלה עד בינונית.

הוכחות מחקריות ליעילות הטיפול:

הטיפול נחקר בארץ בבי"ח אסף הרופא ובבי"ח של אוניברסיטת הארוורד בבוסטון ארה"ב. בנוסף כיום מתבצעים מחקרים נוספים בארה"ב ובאירופה. הטיפול מאושר לשימוש על ידי הCE האירופי ומשרד הבריאות הישראלי.

המסקנות ממספר מחקרים שונים כוללות:

• שימוש בנוירואד למשך 6 שבועות הוביל לשיפור של 4 נקודות במבחן הקוגניטיבי המקובל לבחינת מצבם של חולי האלצהיימר (הADAS cog), הגבוה מהשיפור הנמדד תוך שימוש בתרופות,בקרב חולים עם אלצהיימר קל – בינוני. השיפור היה משמעותי סטטיסטית בהשוואה קבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה (placebo).

• במחקרים, לא נמצאו תופעות לוואי לטיפול בנוירואד.

• מלבד השיפור במבחנים ניתן היה לראות שינוי בתפקוד של המוח. השיפור נראה על ידי שיפור בסריקות f-MRI וכן במדד הc-TBS שמצביעים על יכולת המוח לבצע שינויים ועל יכולת התפקוד המוחית (brain plasticity). ההשפעה על יכולת הקישוריות במוח היא קריטית בכדי לשפר ולשמר את התפקוד המוחי.
מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מיקי הר-גיל
ד"ר מיקי הר-גיל נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"ד"ר הר-גיל מקצועי מאוד, רגיש לסיטואציה, אמפתי ויסודי."
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
פרופ' ניר גלעדי
פרופ' ניר גלעדי נוירולוגיה
נוירולוג בכיר, מנהל המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי תל-אביב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו