דלג לתוכן

סוכרת ופרוביוטיקה – לא מה שחשבתם

שכיחות מחלת הסוכרת מסוג 2 עלתה בשנים האחרונות ונראה כי יותר ויותר אנשים מתקשים לאזן את רמות הסוכר בדם. סוכרת סוג 2 לא מאוזנת עלולה לגרום לסיבוכים ונזקים לגופינו ועל כן החשיבות בתמיכה במחלה הינה משמעותית מאוד.

מאת: גלי ברינדט, דיאטנית קלינית
תאריך פרסום: 14/01/2013
2 דקות קריאה
שכיחות מחלת הסוכרת מסוג 2 עלתה בשנים האחרונות ונראה כי יותר ויותר אנשים מתקשים לאזן את רמות הסוכר בדם. סוכרת סוג 2 לא מאוזנת עלולה לגרום לסיבוכים ונזקים לגופינו ועל כן החשיבות בתמיכה במחלה הינה משמעותית מאוד. מרבית סיבוכי הסוכרת קשורים בעיקר בעליה בכמות הרדיקלים החופשיים ולירידה ביכולת של הגוף להתמודד איתם, מצב הנקרא "עקה חמצונית".

העקה החמצונית נחשבת לאחד הגורמים להתהוות הסוכרת כמו גם ככזו הגורמת ומזרזת את הסיבוכים של הסוכרת. בכדי לסייע לגוף להתמודד טוב יותר עם העקה החמצונית יש לצרוך מזונות או תוספי תזונה המכילים נוגדי-חמצון (בלועזית: אנטי-אוקסידנטים). בשנתיים האחרונות התגלו מחקרים חדשים בעולם תוספי התזונה המצביעים כי גם הפרוביוטיקה יכולה להוריד את העקה החמצונית.

אז מה היא פרוביוטיקה? פרוביוטיקה היא תוסף תזונה המכיל חיידקים "טובים" התורמים לאיזון החיידקים בגוף. פרוביוטיקה תומכת במצבי בריאותיים כדוגמת שלשולים, עצירויות, דלקות במעיים ומגוון רחב של בעיות גסטרו. בנוסף היא מסייעת בזיהומים משניים הנגרמים משימוש ממושך באנטיביוטיקה ואף מסייעת למערכת החיסונית בגופינו. כיום הפרוביוטיקה זמינה במוצרי מזון כדוגמת יוגורטים ומוצרי חלב אחרים (אלו נקראים בעגה המקצועית "תוספי מזון") ובקפסולות (תוספי תזונה). למרות שהפרוביוטיקה נקשרת בעיקר לבעיות גסטרו, בשנים האחרונות גילו סגולות נוספות לתוסף זה שיכולים לעזור לחולי לב וכלי דם ואפילו לחולי סוכרת.

מחקרים חדשים יחסית מראים כי נטילת פרוביוטיקה על בסיס יומי יכולה לשפר באופן משמעותי את רמות הגלוקוז בדם וכתוצאה מכך לספק בתמיכה בחולי סוכרת סוג 2. מחקרים אלו התייחסו לשני זנים פרוביוטים: L acidophilus ו-B. bifidum אשר במינון גבוה במיוחד הצליחו בניסויים שנערכו במחקרים אלו, להוריד את רמת הסוכר באופן משמעותי.

כמו בכל תוסף אחר, גם את חיידקי הפרוביוטיקה יש ליטול רק לאחר אבחון והתאמה אישית בעזרת דיאטנית שכן חשיבות סוגי הזנים ומינונם, יכול להשפיע על יעילותם. לדוגמא, נטילת פרוביוטיקה "כללית" המכילה הרכב ומינון חיידקים מסוים ככל הנראה לא תוכל לספק תמיכה מספקת במחלת הסוכרת. בנוסף, כדי לספק תמיכה רחבה ככל הניתן למחלה, מומלץ לצרוך את תוספי התזונה בשילוב עם פעילות גופנית ותפריט מאוזן לחולי סוכרת (תפריטים אלו מחייבים צרכית פחמימות ושומנים במינונים מסוימים).
מאת: גלי ברינדט, דיאטנית קלינית, חברת Prana Essentials

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר איריס יעיש
ד"ר איריס יעיש אנדוקרינולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"הרופאה הייתה מקצועית, רגישה וסבלנית."
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו