דלג לתוכן

טיפול שיקומי אורתופדי לפיברומיאלגיה: טריגר פוינט

פיברומיאלגיה היא עייפות שרירים כרונית, המלווה בכאבים. מאחר שטיפול שיקומי-אורתופדי פועל על מערך שרירי הגוף, הוא נותן מענה ישיר לבעיית השרירים המקוצרים, הגורמים לכאבים מקומיים ומוקרנים.

מאת: מר גבעון פלד
תאריך פרסום: 03/02/2013 תאריך עדכון: 30/04/2019
3 דקות קריאה
חסות
במרכז ההוויה של הטיפול השיקומי הוארתופדי מצויה ההבנה, כי טווחי שרירים הם הבסיס להפגת כאבים ולאיכות חיים טובה יותר.

ראשית, אבקש להבהיר את ראייתי הטיפולית, בגישת השיקום האורתופדי.
כמטפל, אני מרגיש מחויב להעביר לכל מי שבא עימי במגע, כי איני מבצע דבר למעט הכוונה של גופו ורוחו על מנת לממש את יכולתו הטבעית לרפא ולהיטיב עם עצמו.

אין בגופנו או ברוחנו שום כוונה להרע או "לעשות דווקא" וכל פירוש של כאב בצורת "למה זה מגיע לי?", "מה עשיתי שזה קורה לי?" או גרוע מזה, "גופי בוגד בי" הוא הבסיס למעגל הכאב. מטרתי כמטפל היא לשבור מעגל זה, לחזק את רוחו של המטופל ולכוון את גופו לרפא עצמו.
לראייתי, אין כאב רע או טוב. ישנו כאב הבא לאותת לנו על דבר-מה הדורש את התייחסותנו לטיפול.

אמונתי, המבוססת על מאות טיפולים, היא כי הבסיס לחיים הוא תנועה. אנו נולדים עם טווחי שרירים רחבים ומלאים. אם נביט בתינוק, נראה כי יש לו יכולות וטווחי תנועה מדהימים. בקלות ניתן לקחת את כף רגלו הקטנה ולהעביר אותה מעבר לראשו, ללא תחושת התנגדות או מאמץ בשריריו. לאורך השנים, כתוצאה מחבלות פיזיות, טראומות נפשיות, שימוש-יתר, חוסר שימוש וצרות אחרות, מתקצרים טווחי התנועה של שרירינו.

אם נקפיד בכל יום לבצע תנועות מתיחה של כל שרירי גופינו ולטפל בטראומות נפשיות, לא נחווה כמעט כאבים. מאחר ואין זה מעשי, אנו חווים ירידה בטווחי התנועה של השרירים, בהיווצרותן של נקודות טריגר ובכאבים מקומיים ומוקרנים.

מטרת הטיפול השיקומי-אורתופדי היא הגדלה של המודעות לתנועה ולטווחי השרירים, מתוך ההבנה כי הם אחראים לרוב כאבי גופינו.


כיצד זה נעשה?

ראשית, אנו בוחנים את הבעיה לשמה התחלנו את הטיפול וכן את העבר הגופני והנפשי של המטופל.
לאחר מכן, עורכים אבחון של מערך היציבה הכלל-גופני, כולל צורת עמידה, התנהלות יומיומית, סוג העבודה, מבחני שרירים ועוד.

לאחר שאבחנו את השרירים הדורשים התייחסות, אנו מבצעים טיפול הכולל הסבר מפורט על השרירים המטופלים, השפעת ההתנהלות היומיומית על מצבם ועל הדרכים בהן ניתן לשפר את תנועתם בעזרת תרגול יומי, שינוי הרגלים והעלאת המודעות.

בעזרת הטיפול, אנו מחזירים את טווחי התנועה לשרירים ולאט לאט, מלמדים מחדש את מוחנו העתיק, האחראי על כיווצם - מתוך כוונה של הגנה והישרדות, לאפשר טווחי תנועה מוגדלים.
המהירות והתזמון בהם הדבר יקרה תלויים כמעט אך ורק במטופל, במרחב המוגן שלו ובהתמודדותו עם הטיפול והכאבים.


הקשר לפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה מוגדרת - אך חשוב מכך - מורגשת כעייפות שרירים כרונית, המלווה בכאבים קבועים ומשתנים ברחבי הגוף. כיום ניתן להצביע על קשר ישיר בין לחץ, ברמות ובהקשרים שונים, לפיברומיאלגיה. המצב בו הגוף מוסט בצורה כה דרמטית ממצב המוגדר כבריא, מורגש כהיחלשות מוחלטת של הגוף ואבדן כמעט מלא של יכולת השליטה עליו.

מאחר ששיטת הטיפול השיקומי-אורתופדי פועלת על מערך שרירי הגוף, היא נותנת מענה ישיר לבעיית השרירים המקוצרים הגורמים לכאבים נוספים, חלקם מקומיים ואחרים מוקרנים.

בטיפול שלאחר האבחון, אנו מבצעים לחיצות על נקודות טריגר הגורמות להגדלה מיידית של טווחי התנועה של השרירים עליהם אנו עובדים. הגדלת טווחי התנועה לא מבשרת מיד על הפחתת הכאב, מאחר שאותו מוח עתיק האחראי על הישרדותנו לא תמיד יאפשר שחרור כה מהיר, במיוחד במצב של פיברומיאלגיה שהינו, כאמור, מצב קיצוני למדי של ניסיון הגנה של אותה מערכת.
למרות זאת ולאחר התמדה בטיפולים ובמיוחד בהתנהלות ובעבודה עצמית, המערכת לומדת ומאפשרת הגדלה של טווחי התנועה והקלה על כאבי הגוף.


לסיכום,
בשיטת השיקום האורתופדי אנו מחזירים את שרירי הגוף לטווחי תנועה מלאים כמה שיותר ובכך מפחיתים כאבי שרירים, כאבים מוקרנים וכאבים אחרים.
החזרת יכולת התנועה הטבעית לגוף תאפשר לו להשתמש ביכולתו הטבעית לשפר ולרפא את עצמו.
במצב של פיברומיאלגיה, אנו מבצעים מיפוי של כאבי הגוף ומפחיתים את הכאבים, תוך שימת דגש על החזרת המטופל לשגרת חייו בצורה המהירה ביותר.

הכתבה בשיתוף עם מר גבעון פלד, מומחה בטיפולים להפגת כאב ושיקום. הכתבה נערכה על ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יוסף לייטנר
ד"ר יוסף לייטנר אורתופדיה
מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבי"ח מאיר, כפר סבא
ד"ר תומר כהן
ד"ר תומר כהן אורתופדיה
מומחה בכירורגיה אורתופדית עם התמחות על בפציעות ספורט וברכיים
ד"ר לב לפידוס
ד"ר לב לפידוס אורתופדיה
מנהל שירות אורתופדית ילדים, בית החולים קפלן
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו