דלג לתוכן

כתבה פרסומית: פטריה בנרתיק – דווקא בחורף

אמנם הקיץ הוא העונה בה פטרת הנרתיק נפוצה, אך נשים סובלות מפטרת בנרתיק גם בחורף, בה מקרי צינון ושפעת רבים מחלישים את מערכת החיסון והופכים אותה רגישה לזיהומים, שימוש שכיח באנטיביוטיקה לטיפול במחלות החורף השונות וגורמים נוספים.

מאת: ד"ר אונית סלע-גוטמן, רופאת נשים בכ
תאריך פרסום: 21/02/2013
3 דקות קריאה
פרסומת
נשים רבות מתלוננות במהלך חייהן על בעיות בנרתיק. אצל חלקן, מדובר בגרד וצריבה המגיעים בתקופות מסוימות, ועבור אחרות מדובר בהפרשות וריחות לא נעימים.
אמנם הקיץ הוא העונה בה פטרת בנרתיק נפוצה, אך נשים סובלות מפטרת בנרתיק גם בחורף, במהלכו יש מקרים רבים של הצטננות ושפעת, המחלישים את המערכת החיסונית והופכים אותה רגישה לזיהומים. בנוסף, בחורף עולה שכיחות נטילה של אנטיביוטיקה כטיפול במחלות החורף השונות.

אחת הסיבות השכיחות ביותר לתסמינים של גרד, הפרשה, צריבה ואי-נעימות היא פטרת בנרתיק. מצב זה מופיע בעיקר בגיל הפוריות ובעיקר בנשים בהריון, נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון או אנטיביוטיקה (כשליש מהנשים הנוטלות אנטיביוטיקה) וחולות סוכרת. אך גם נשים שאינן בקבוצות אלו עלולות לסבול מפטרת בנרתיק. הסטטיסטיקה אומרת, כי אחת מכל שתי נשים תחווה לפחות פעם אחת בחייה תחושת גרד או צריבה בנרתיק, המאפיינות את פטרת בנרתיק. חלקן יחוו תחושה זו שלוש פעמים בשנה לפחות, לעיתים עד לפגיעה משמעותית באיכות חייהן, היעדרות ממקום העבודה, ירידה בדימוי העצמי וחשש מיחסי מין.

מהם הגורמים לפטרת הנרתיק?

לכל אישה יש סביבה טבעית של חיידקים שונים ופטריות בנרתיק (פלורה), החיים בשיווי משקל עדין מבלי שנרגיש בהם ומבלי שיציקו לנו. הסביבה הנרתיקית של האישה מתאפיינת בחומציות מעצם קיומם של חיידקים ידידותיים (לקטובצילים), המפרישים חומצה לקטית. גורמים שונים עלולים להפר איזון זה, אשר יוביל בתורו להתפתחותה של פטריה. לדוגמא, סוכרת עלולה לגרום להפרת האיזון על-ידי יצירת סביבה "מתוקה" האהודה על הפטריות, שיכולות להתרבות באמצעותה ביתר קלות ולגרום לתחושת גרד ועקצוץ. הריון, נטילת גלולות למניעת הריון, אנטיביוטיקה, תרופות מדכאות מערכת החיסון כגון סטרואידים, לבישת בגדים הדוקים, בעיקר מניילון היוצרים חום ולחות, יכולים גם הם להביא להפרת האיזון ולתלונה השכיחה של גרד.

איך נדע אם מדובר בפטריה?

מעבר לגרד או לצריבה בנרתיק, שהם המאפיינים העיקריים של הפטרת, ישנם סימפטומים נוספים היכולים להעיד על הימצאותה של פטריה, כגון: הפרשה נרתיקית מימית עד סמיכה, כאבים ביחסי המין, גירוד באיברי המין החיצוניים וצריבה חיצונית במתן שתן. ב- 70% מהמקרים, תחושות אלו יעידו על קיומה של פטרת נרתיקית, המהווה את הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לרופא נשים. ביתר המקרים, הסימפטומים יכולים להעיד על טריכומונס (פרזיט המועבר ביחסי מין), זיהום חיידקי או תגובה אלרגית לשימוש בסבונים שונים או במגן תחתון מבושם. ביקור אצל רופא הנשים יבהיר את המצב ויסייע להתאים טיפול לבעיה.

מה מומלץ לעשות במקרה של גרד?

בכל אירוע ראשוני של תלונות על גרד כדאי לפנות לרופא הנשים לבדיקה והתאמה של טיפול ספציפי. רופא הנשים יבדוק בעדינות את האזור המגורה, טיב ההפרשה, ריחה, צבעה, חומציות ההפרשה, בדיקת ההפרשה במיקרוסקופ ולעתים אף ישתמש במבחן "הרחה" לזיהוי זיהום חיידקי. אישה הסובלת מאירועים חוזרים של צריבה בנרתיק ואינה בטוחה אם מדובר בפטריה, מומלץ שתפנה לרופא נשים לאימות או שלילה של פטריה כגורם לגרד. לעתים הסיבות לתסמינים של גרד וצריבה בנרתיק יכולות להיות מחלות המועברות מינית, כמו זיבה וכלמידיה; רירית נרתיק דקה עקב כניסה לגיל המעבר ועוד.

לאחר האבחון, יותאם טיפול ספציפי. לעיתים אף יידרש טיפול בבן הזוג למניעת הידבקות חוזרת. במידה ומדובר בפטרייה חוזרת, עם תסמינים שהאישה מצליחה לזהות אותם, ניתן יהיה להיעזר בתרופות המיועדות לטיפול בפטרייה ללא צורך במרשם רופא, כמו טבליות לטיפול פנימי (לדוגמא, אגיסטן V או קלוטרי), בשילוב קרם אגיסטן חיצוני לטיפול בתסמינים החיצוניים של גרד וצריבה. במקרים מסוימים, יחליט הרופא לרשום, בנוסף לטיפול נוגד הפטרייה, טיפול באמצעות משחה סטרואידלית חלשה להקלה על הדלקת המקומית שנוצרה במקום הגירוי.

בנוסף, ישנה שורה של טיפולים "עממיים" או תרופות סבתא, כגון טיפול מקומי ביוגורט פרוביוטי, ויטמין C, שן שום כתושה, שמן זית, אורגנו, זעתר, שטיפת הנרתיק במים חמימים, ניגוב ויבוש טובים ומריחת משחה המורכבת מפרופוליס וקלנדולה ועוד, אך יעילותם של טיפולים אלו לא הוכחה במחקרים.

מניעת פטרת

בנוסף לטיפול התרופתי, יש לשמור על תזונה נכונה של הימנעות מסוכרים, חומרי צבע וטעם מלאכותיים וקמח לבן עם שמרים, משום שהפטרייה משגשגת על מזונות אלו. במקביל, יש להקפיד על נטילת מוצרי מזון פרוביוטיים (כגון יוגורטים פרוביוטיים למיניהם) המכילים חיידקים טובים, הלקטובצילים המחזקים את מערכת החיסון; להימנע מבגדים הדוקים, להקפיד על תחתוני כותנה מאווררים, להימנע משימוש בסבונים דוגמת שטיפה לנרתיק ומתחתוניות מבושמות. כל אלו יסייעו גם הם להשלמת הטיפול בפטרייה.

דלקות בנרתיק הן אחת הסיבות העיקריות לפנייה לגינקולוג. זיהוי נכון וטיפול בבעיה יכולים להעלים את מרבית התלונות במהירות ולכן חשוב לאבחן את הבעיה בפעם הראשונה אצל הרופא כדי להימנע מטיפול שגוי. כאשר הבעיה חוזרת על עצמה לאחר האבחון הראשוני, האישה יכולה להתחיל לטפל בפטרייה בתכשירים ללא מרשם רופא, להקטנת הסבל הנגרם מהגירוד.

בכל מקרה, כל ביקור אצל רופא הנשים הוא הזדמנות לבצע בדיקה שגרתית שנתית, לפי בקשת האישה, כולל משטח פאפ (משטח צוואר הרחם), חיסון נגד נגיף הפפילומה, הכנה מתאימה להריון או ייעוץ לאמצעי מניעה, כך שמומלץ להגיע לבדיקה באופן שגרתי.


גלי את מועד הביוץ שלך, בעזרת מחשבון ביוץ
מאת: ד"ר אונית סלע-גוטמן, רופאת נשים בכירה בבית החולים מעייני הישועה

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר רות באר (וייזל)
ד"ר רות באר (וייזל) יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה רגישה, איכפתית מקצועית ובגובה העיניים"
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
ד"ר משה רויבורט
ד"ר משה רויבורט יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"ד"ר רויבורט רופא בחסד, רגיש ומקצועי! זמין לכל שאלה,מסביר הכל כנדרש,ומבין לגמרי בתחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו