דלג לתוכן

סוכרת: בדיקה להתאמה אישית של הטיפול

הולטר סוכרת הינו כלי אבחוני מהמתקדמים בעולם. הוא עוזר לרופאים לאבחן טוב יותר מקרים של קושי באיזון רמת הסוכר בגוף. איך המכשיר יכול לסייע לחולי סוכרת?

מאת: פרופ' משה קרפ
תאריך פרסום: 06/02/2014
2 דקות קריאה

הולטר סוכרת הינו כלי אבחוני מהמתקדמים בעולם. הוא עוזר לרופאים לאבחן טוב יותר מקרים של  קושי באיזון רמת הסוכר בגוף. איך המכשיר יכול לסייע לחולי סוכרת? 


השימוש במכשיר פשוט ביותר וכולל חיישן ומשדר זעירים. על מנת שהרופא המטפל יוכל להתאים טיפול באופן אישי ומדויק יותר לכל מטופל החיישן מוצמד אל הגוף ועל ידי כך מאפשר קריאת סוכר רציפה לתקופה של עד חמישה ימים.


איך מבוצעת הבדיקה?


בדיקת הולטר סוכרת מאפשרת ניטור רציף של רמת הסוכר בדם במהלך היממה. הבדיקה נעשית על ידי חיבור מטופל לסנסור עד 5 ימים, כאשר עיבוד התוצאות ומתן ההמלצות נעשה לאחר מכן על ידי אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת.

נתוני הסוכר יורדים לתוכנת מחשב ייעודית, המספקת לצוות הרפואי דו"ח מפורט לגבי התנהלות הסוכר במהלך היממה. באמצעות גרפים וניתוחים סטטיסטיים, התוכנה מחשבת את אחוז הזמן בו נמצא המטופל בטווח ערכי הסוכר הרצוי, אחוז הזמן בו נמצא בערכי סוכר גבוהים או נמוכים מידי, ממוצע הסוכר בזמנים שונים במהלך היום ועוד.

בעזרת נתונים אלו יכול הצוות הרפואי להתאים טיפול תרופתי ותזונתי באופן אישי ומדויק יותר תוך למידה על שינויים ברמת הסוכר במהלך הלילה, כתגובה לטיפול תרופתי, בחשיפה למזונות שונים ובתגובה לפעילויות שמבצע המטופל.

מקרה להדגמת הבדיקה

ניקח לדוגמה מקרה של מטופלת בת 36 עם סוכרת סוג 1 שאינה מאוזנת מזה 11 שנים. האישה מטופלת באינסולין בצורה לא סדירה עם הרבה אירועי היפוגליקמיה, ביניהן היפוגליקמיות לא מורגשות וקפיצות ערכי סוכר עד לרמה של מעל 200 ולשיא של מעל 350.

החולה התחברה להולטר סוכרת שניטר את נתוניה במשך חמש יממות עם התייחסות לזמני ארוחות, פעילות גופנית וכל מה שעלול להשפיע על הקפיצות ברמות הסוכר. לאחר ניתוח הדו"ח הוחלט על שינוי טיפול בהתאם לממצאים שעלו.

כעבור חודש, לאחר שקיבלה הדרכה לספירת פחמימות והתייחסות למינוני אינסולין, חל שיפור במצבה. אירועי ההיפוגליקמיה פחתו בצורה משמעותית. בנוסף, לא נרשמו מקרים של היפוגליקמיה בלתי מורגשת או קפיצות ברמות הסוכר לערכים פחות גבוהים. 

ההשפעה החיובית המשמעותית הורגשה באופן מיידי אצל המטופלת: "סבלתי מאד מאירועי היפוגליקמיה, בפרט אלו שלא הרגשתי בהם. הם ממש סיכנו את חיי, דבר שהוציא אותי משיווי משקל נפשי וגרם לי נזק גופני. מאחר שאירועי ההיפוגליקמיה פחתו משמעותית אני רגועה יותר ומצליחה ביתר קלות להתמודד עם המחלה." 

בתקופה האחרונה עולה השימוש בחיישנים לא רק בחולים עם סוכרת מסוג 1, אלא גם במבוגרים עם סוכרת מסוג 2, מאחר שיש מגמה לטפל בחולים עם סוכרת מסוג 2 מוקדם ככל האפשר על ידי אינסולין. תנודות הסוכר מאפשרות לרופא המטפל לעקוב אחר השפעת הטיפול בתחילתו ובמשך הזמן, על ידי שימוש בסנסור פעם או פעמיים נוספות ועל ידי מעקב אחר ההתקדמות בטיפול. 

מומלץ לחולים לא מאוזנים הסובלים מעליות ומירידות חדות ברמת הסוכר בדם, ובמיוחד לסובלים מאירועי היפוגליקמיה, להיבדק באמצעות הולטר סוכרת ולגלות את הגורמים לחוסר איזון הסוכר לצורך קבלת טיפול מתאים.

מאת: פרופ' משה קרפ, אנדוקרינולוג בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אמיר שרעבי
ד"ר אמיר שרעבי ראומטולוגיה
ראומטולוג בכיר במרכז הרפואי רבין
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סוכרת

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו