דלג לתוכן

גלי את התשוקה המינית שלך

את רוצה מין, אבל לא עכשיו כשאת בעומס. את אוהבת מין, אבל לא עם החבר/בעל שלך. את זוכרת שפעם לא הפסקתם לקיים יחסי מין. נשמע מוכר? מוכר מדי אפילו? זה לא חייב להיות כך!

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/06/2013 תאריך עדכון: 04/08/2019
3 דקות קריאה
את רוצה מין, אבל לא עכשיו כשאת בעומס. את אוהבת מין, אבל לא עם החבר/בעל שלך. את זוכרת שפעם לא הפסקתם לקיים יחסי מין. נשמע מוכר? מוכר מדי אפילו? זה לא חייב להיות כך! 



מה קרה לתשוקה שלנו ואיך אנו יכולות להחזיר אותה?



תשוקה מינית היא שלב בסיסי ומקדים ליחסי מין, שלב בו אנו חוות תחושה ראשונית של גירוי מיני. שלב זה מתרחש הרבה לפני הכניסה למיטה והמשחק המקדים. הוא בא לידי ביטוי בפנטזיות מיניות, בתגובה להודעת טקסט פלרטטנית או במחשבות על הפרטנר.



הבדלים בין גברים לנשים



איך מתעוררת תשוקה מינית זו? סביר להניח שאם היינו מפנים שאלה זו לגברים ולנשים, היינו מקבלים תשובות שונות למדי. מחקרים בנושא התעוררות התשוקה בקרב נשים ובגברים נוטים להצביע על כך שגברים חווים תשוקה מינית בתגובה לגירויים חיצוניים (אישה יפה, עירום), בעוד שנשים חוות תשוקה מינית בתגובה לחוויה של אינטימיות רגשית. לא מעט נשים יתקוממו ובצדק כנגד החלוקה הדיכוטומית הזו. הרבה נשים בחברה המודרנית חוות את עצמן כיצורים מיניים וחושקות במין, לא רק כתגובה לערב רומנטי.



עדיין, נשים סובלות מהפרעות בתשוקה המינית יותר מגברים, כ- 20% מהנשים מתקשות לחוות תשוקה מינית ובמקרים קיצוניים אף חוות רתיעה ממשית מיחסי מין. 



כל הסיבות לא לרצות יחסי מין



בן ומאיה, ילדים בגיל הגן, מתחילים להתעניין באיברי המין שלהם. התעניינות זו אינה מינית ממש, כי אם גילוי של גופם ושל התחושות הנעימות שהם מסוגלים לעורר בו סביר כי הם יקבלו תגובות שונות, באופן משמעותי, מאמותיהם. אמו של בן תניח, למרות המבוכה שתרגיש, כי "ככה הם גברים" ותספר לבעלה בחיוך על הגבר-גבר הקטן שהולך ומתגבש לפני עיניהם. לעומתה, סביר שאמא של מאיה תגיב באי-נוחות ואולי אף גועל ותדרוש ממנה להפסיק מיד התנהגות לא הולמת זו.



באופן טבעי, המסר שיקבל כל אחד מהילדים יהיה שונה בתכליתו וישפיע על האופן בו כל אחד מהם יחווה את המיניות שלו. גם בימינו, בנות רבות לומדות כבר מגיל צעיר כי הן לא אמורות להתעניין בבנים או במין ושמחשבות על מין "מתאימים לגבר, לא לאישה". מסרים אלה נטמעים עוד בילדות ועלולים לבוא לידי ביטוי בבגרות בצורת תחושת בושה ואשמה בעקבות גילויי תשוקה ומיניות. רגשות אלו הופכים באופן טבעי את חווית התשוקה לנגישה פחות.



אמיר ונעה, הורים לשני ילדים בני 5 ו-8, זוכרים במעומעם שפעם הדברים היו אחרת. פעם הם לא יכלו לחכות עד לסוף יום העבודה כדי להגיע הביתה ולפשוט את בגדיהם זה של זה. יחסי המין תפסו מקום מרכזי ביחסים שלהם. היום, אחרי 8 שנות נישואים, שני ילדים, כלב וקריירות מלחיצות, המיניות בחייה של נעה נמצאת בתחתית סדר העדיפויות, אבל עדיין תופסת מקום מרכזי בסדר העדיפויות של אמיר, שמוטרד ומצטער על היעדרה. 



מצב שכיח זה מאפיין הרבה זוגות אשר מתמודדים עם פערים ברצון ובצורך ביחסי מין. כיום, גברים רבים לוקחים חלק פעיל בגידול הילדים ולמרות זאת, ברוב הבתים ניהול הבית והטיפול בילדים הם עדיין באחריות האישה, אשר, מקיימת במקביל גם קריירה, ברוב הפעמים. שילוב בין קריירה לניהול משק הבית יוצר עומס אשר דוחק פעמים רבות את מקומה של המיניות ופוגע באפשרות להתפנות לחוויית התשוקה והמיניות.



בנם הצעיר של אודי ודבורה, זוג בשנות החמישים לחייו, עזב את בית ההורים. מבחינת אודי, זה היה האות לחידוש הקשר המיני עם אשתו, אך בניגוד אליו, דבורה מרגישה כי אחרי שנים רבות של ריחוק, היעדר תקשורת ושחיקה זוגית, היא לא רואה סיבה לחזור לקיים יחסי מין. אודי ודבורה נקלעו למעגל שלילי מורכב, מעגל בו אודי מרגיש שדבורה מקיימת איתו יחסי מין רק "כדי שיפסיק לנדנד לה", או כמניפולציה לגרום לו להסכים לבקשה שלה. לעומת זאת, דבורה מרגישה שאודי מקדיש לה תשומת לב רק כשהוא רוצה יחסי מין ואילו בשגרת היומיום הוא לא מפגין עניין, קרבה או תמיכה.



גם תסריט זה מוכר בקרב זוגות רבים, אצלם המיניות הופכת למוקד של מאבקי כוחות ואמצעי שליטה. כאמור, באופן טיפוסי, נשים מעוניינות ביחסי מין כשהן חוות אכפתיות וקרבה ומתקשות להפריד בין יחסי מין לקשר רגשי. לכן, כשקיימת ירידה באיכות הקשר, נשים רבות חוות גם ירידה בתשוקה המינית.






איך מחזירים את התשוקה?



חינוך שמרני, עומס רב בחיי היומיום, קושי או ריחוק בקשר הזוגי הם מהגורמים העיקריים לאובדן התשוקה המינית. באופן טבעי, אובדן התשוקה המינית משפיע משמעותית על היכולת לקיים וליהנות ממין. בהיעדר תשוקה, נשים רבות סובלות מבעיות כגון וגיניזמוס או יובש בנרתיק, ההופכים את יחסי המין לא רק ללא מהנים, אלא אף למעיקים ומכאיבים. 



הצעד הראשון להחזקת או ערור התשוקה המינית הוא להבין את הגורמים למצב. לפעמים, הגורמים הללו קשורים לחוויות ותפיסת אישיות כמו, התנסויות מיניות טראומטיות בעבר, מין מכאיב או לא מהנה, קושי ביצירת אינטימיות, תפיסות שליליות של מיניות ועוד. גם בעיות רפואיות ורגשיות (חרדה, דיכאון, דימוי גוף נמוך) עלולים להתבטא בהיעדר תשוקה. במקרים אחרים, היעדר תשוקה הוא תוצר של גורמים חיצוניים כגון קשיים, עומס ולחץ



לאחר ידיעת גורמי הקושי, אפשר לבחור בהתערבות טיפולית מתאימה. ההתערבות צריכה לכלול טיפול בגורמים להיעדר התשוקה המינית ולימוד טכניקות להחזרתה. הטיפול יכול להיות אישי, זוגי, או שילוב של שניהם.

מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר טלי וישנה
ד"ר טלי וישנה פסיכיאטריה
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
 יורם בניטה מרפאת - ANEW
יורם בניטה מרפאת - ANEW רפואה אסתטית
מומחה למדעי השיער EXPERT TRICHOLOGIST
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מיניות וטיפול מיני

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו