דלג לתוכן

כריתת רחם: תנו לנשים לבחור בעצמן

"ידם של הרופאים קלה מדי. הם מאמינים כי אחרי סיום תכנון המשפחה אין לאישה עוד צורך ברחם. הם טועים". רופא על זכותן של נשים לבחור

מאת: ד"ר דב לקסמן
תאריך פרסום: 18/03/2015
2 דקות קריאה
ד"ר דב לקסמן בשיתוף עם ד"ר דב לקסמן i מנהל תחום כירורגיה גינקולוגית במרכז "איה מדיקל" רפואת נשים מתקדמת

"ידם של הרופאים קלה מדי. הם מאמינים כי אחרי סיום תכנון המשפחה אין לאישה עוד צורך ברחם. הם טועים". רופא על זכותן של נשים לבחור


כאשר מישהו מדבר על "זכות האישה על גופה", לכולנו ברור כי הכוונה היא לזכות שלה לבצע הפלה (למרות שבישראל זכות זו כלל אינה ברורה מאליה) ועל זכותה לעשות שימוש באמצעי מניעה. אך, לצערי, ישנה זכות חשוב נוספת שחייבת להינתן לנשים, ואיננה נלקחת כיום בחשבון: הזכות להחליט האם לעבור כריתת רחם.  

בעוד חינוך מיני וזכותן הטבעית של נשים לשימוש באמצעי מניעה ולביצוע הפלה, על פי שיקול דעתן ורצונן, הם נושאים בוערים לקידום, נושאים שארגוני הנשים, כמו גם ארגוני הבריאות, מקדמים בכל העולם - קולם של הארגונים הללו בנוגע לביצוע כריתות רחם מיותרות אינו נשמע, וחבל שכך.

"הרחם נועד לגדל ילדים"

כמו בתחום ההפלות ואמצעי המניעה, גם בכל הנוגע לכריתות רחם ניכרת מעורבות שאין לה מקום בחיי הנשים. ידם של רופאים עדיין קלה מדי על החלטות הנוגעות לשלמות גופם של הנשים והם מאמינים כי אחרי סיום תכנון המשפחה אין לאישה עוד צורך ברחם. וכך, בהינף סכין מנתחים, יציעו לאישה לוותר עליו משום "שאין בו שימוש". 

כריתת רחם. לוותר עליו בהינף סכין מנתחים

"הרחם נועד לגדל ילדים", יאמרו, מבלי להתחשב בעובדה שפגיעה בשלמות הגוף, במקרה זה, מחלישה אותו. כמחצית מהנשים שעברו כריתת רחם צפויות לעבור ניתוח חוזר, שנים ספורות לאחר ביצוע הניתוח הראשון, בשל תופעות רפואיות הקשורות בהחלשת רצפת האגן (ביניהן זיהומים ודלקות, צניחת נרתיק, פגיעה בשליטה בשלפוחית השתן ובפעולת המעיים, בקעים ופגיעה בתפקוד המיני). את זה, לצערי, לא תמיד אומרים להן.

בשנים האחרונות מתעצמת המחאה הציבורית בעולם (רובה על ידי נשים, וחבל שכך) כנגד היד הקלה של רופאים בתחום, הבאה לידי ביטוי בשיעור הגבוה של ניתוחי כריתת רחם. מחאה זו מדגישה את זכות האישה לדעת וזכותה לבחור את האלטרנטיבה הטיפולית הראויה ביותר להבנתה.

לכל אישה זכות לקבל החלטות הנוגעות לבריאותה

משנת  1982 פועלת בארצות הברית עמותת HERS, ששמה לה למטרה לקדם את בריאות האישה ולחנך את ציבור הנשים להתעניין בחלופות לניתוח כריתת רחם. הארגון מחויב לאידאל לפיו לכל אישה הזכות למידע ולקבלת החלטות בנושאים הקשורים בבריאותה. הארגון אף מפעיל לחצים על ציבור הרופאים להרחיב את המידע הניתן לנשים בדבר יתרונותיהם וחסרונותיהם של  הטיפולים השונים, ולהוסיפם להסכמה מדעת שעל המטופלות לחתום בטרם קבלת טיפול רפואי.

ספרים שנכתבו בנושא כריתת הרחם על ידי רופאים מומחים לבריאות האישה, כמו ד"ר ויקי הופנגל, ד"ר סטנלי ווסט וד"ר הרברט גולדפרב, גורסים כי רק מחלה ממארת היא אינדיקציה לכריתת רחם, בעוד שאר המצבים ניתנים לטיפול שמרני.

אנו נלחמים למען זכותן של נשים לבצע הפלה ולהשתמש באמצעי מניעה, ונחרדים לדעת שנשים ברחבי העולם עדיין נלחמות על זכויות אלו. הגיע הזמן להילחם גם על זכותן לקבל החלטה חופשית ומושכלת בנוגע  לרחמן. 


ד"ר דב לקסמן, מנהל תחום כירורגיה גינקולוגית במרכז לרפואת נשים מתקדמת, "איה מדיקל" שבאסותא - מנתח בכיר ומומחה בניתוחים גינקולוגים, רפואת נשים ופריון


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גיל לוי
ד"ר גיל לוי יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל היחידה לרפואת רצפת האגן בבית החולים האוניברסיטאי, אסותא אשדוד
ד"ר אביטל גלאובך
ד"ר אביטל גלאובך יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופאה מומחית ברפואה אסתטית , מומחית ברפואת נשים, פתולוגיה צוואר הרחם, פוריות
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר דב לקסמן

שאלות מתוך פורום כירורגיה כללית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו