דלג לתוכן

נתקע לכם שיר בראש? הטריק שיעזור להיפטר ממנו

מחקר בריטי מצא כי לעיסת מסטיק מפחיתה משמעותית מצבים בהם שיר "נתקע" בראש. לדברי החוקרים, היא עשויה גם למנוע הופעה של מחשבות טורדניות שונות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 26/04/2015
2 דקות קריאה

מחקר בריטי מצא כי לעיסת מסטיק מפחיתה משמעותית מצבים בהם שיר "נתקע" בראש. לדברי החוקרים, היא עשויה גם למנוע הופעה של מחשבות טורדניות שונות

השיר של יובל המבולבל שהילדים שמעו בבוקר לא יוצא לכם מהראש כל היום? מחקר חדש מצא שלעיסת מסטיק יכולה לגרום לו להפסיק. 

החוקרים, מאוניברסיטת רידינג שבבריטניה, מצאו כי לעיסת מסטיק לאחר ששומעים שיר קליט גורמת לכך שהוא "ייתפס" פחות במחשבה שלנו. בנוסף, לעיסת מסטיק מפחיתה את מספר הפעמים שבהן שומעים את השיר מתנגן בראש בשליש.

קראו עוד: נוחרים? אתם בסיכון גבוה לאובדן זיכרון

מחקרים קודמים שנעשו בתחום מצאו כי מלמול של משהו לעצמך, או אפילו הזזה של החניכיים, מפריעה גם לזיכרון לטווח קצר וגם לקולות שאנו שומעים ב"ראש". המחקר הזה הוא הראשון שבדק את ההשפעה שיש ללעיסת מסטיק על שירים שממשיכים להתנגן לנו במוח. 

מסטיק. מעלים מחשבות טורדניות

בנוסף לכך שהמסטיק מסייע לאלו שסובלים קשות מאותם שירים שלא יוצאים מהראש, תוצאות המחקר הצביעו על כך שהוא עוזר להיפטר גם ממחשבות מטרידות אחרות שחולפות לנו בראש, בעיקר כאלו שאנו "שומעים".

אגב, סקר שנעשה לאחרונה מצא כי 90% מהאוכלוסייה סובלת מאותם שירים ש"נתפסים" בראש לפחות אחת לשבוע, כאשר 15% מהם סיווגו את אותם שירים ככאלו שמפריעים להם.

קראו עוד: 15 טיפים שיהפכו אתכם לבריאים יותר

"התופעה של שירים שמתנגנים בראש מוכרת כבר מהמאה ה-19", מסביר ד"ר פיל בימן, מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטה ומי שעמד בראש המחקר. "אדגר אלן פו ומארק טווין התייחסו לכך בעבודותיהם. רובינו חווים את זה רק לזמן קצר, לא יותר מכמה דקות, אבל יש מי שהשירים מתנגנים להם בראש במשך יומיים ואפילו שלושה, מה שיכול להיות מתסכל מאוד ומגביל. רצינו לבדוק האם פעולה פשוטה כמו לעיסת מסטיק יכולה לסייע".

המחקר כלל 98 מתנדבים, שלהם הושמעו שירים של דייוויד גואטה ומארון 5. החוקרים ביקשו מהם לא לחשוב על השירים במשך שלוש דקות, אך אם הם בכל זאת עולים בראשם - ללחוץ על כפתור. כאשר הם לעסו מסטיק הם חשבו ו"שמעו" את השירים בראשם פחות פעמים, לעומת כאשר הם לא עשו דבר. 

לדברי ד"ר בימן לעיסת מסטיק יכולה לסייע להתמודד עם מחשבות אחרות שמטרידות אותנו. "הפרעה ל'דיבור הפנימי' שלנו על ידי משהו מתוחכם יותר מלעיסת מסטיק עשויה לעזור בצורה רחבה יותר", הוא אומר. "אנו זקוקים למחקר נוסף כדי לראות האם זה עשוי להשפיע על תסמונת כמו OCD, למשל".


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
ד"ר אגאטו בריסו
ד"ר אגאטו בריסו פסיכיאטריה
סגנית מנהלת מחלקה במחלקת פסיכיאטריה בבית חולים תל השומר
ד"ר יובל בן אמנון
ד"ר יובל בן אמנון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום פסיכיאטריה

בניהולו של ד"ר אילן וולקוב
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו