דלג לתוכן

מתי אפשר להימנע מביצוע טיפול שורש?

מקרים של שבר או "חור" עמוק בשן מטופלים לרוב על ידי ביצוע של טיפול שורש וכתר, המובילים ל"מוות" של השן. אך ישנן גם אפשרויות נוספות. מהן ולמי הן מתאימות?

מאת: ד"ר יובל בר
תאריך פרסום: 21/07/2015
2 דקות קריאה

אחד מבעיות השיניים הנפוצות  ביותר הינו שבר של שן או "חור" גדול מאוד ועמוק. אצל רבים עולה השאלה האם ניתן לתקן בעיה זו ללא טיפול שורש וכתר? התשובה היא חיובית, לפחות בחלק מהמקרים. כאשר ההליך העששתי לא חדר אל תוך מוך השן ניתן לבצע טיפול איכותי ויחסית פשוט שיחסוך זמן וכסף, ובנוסף הינו גם בריא יותר הנקרא Inlays או Onlays. 


מהם Inlays ו-Onlays?

Inlays ו-Onlays הם שחזורים (השלמות) לחלקים משן שנשברה או נהרסה עקב עששת עמוקה. השחזורים הללו מיוצרים במעבדת שיניים בטכנולוגיה מתקדמת ומדויקת מאוד, על ידי שימוש בחומרים חזקים המעניקים תוצאה אסתטית מאוד.

קראו עוד: שתלים דנטליים: שיטת הטיפול שתחסוך לכם כסף

לאחר שלב יצור ההשלמה השחזורים מותאמים בקפידה לשן המטופלת ואז מודבקים למקום השבור. כך הם משלימים בדייקנות את השן ומעניקים לה צורה בריאה וטבעית.

מה ההבדל בין Inlay לבין Onlay?

ה-Inlay הינו שחזור קטן יותר, המשלים אזורים שלא כוללים את תלוליות השן. לעומת זאת, ה-Onlay הינו בדרך כלל שחזור גדול יותר המשלים גם את תלוליות השיניים (האזורים שבולטים בשיניים הטוחנות שלנו).

טיפול שורש

כתר. לא תמיד חייבים

מתי בונים Onlay?

במצב בו השן הרוסה מאוד וחלק גדול מחומר השן חסר קיים קושי רב להשלים אותה באמצעות סתימה רגילה. במצבים מסוג זה ההמלצה היא להשלים את השן על ידי טיפול מסוגOnlay  או Inlay.

כמו כן, במצבים בהם קיים חשש לשבר כותרתי עתידי של השן כתוצאה מחולשה של קירות כותרת השן ההמלצה היא לבצע טיפול מסוג Onlay, במטרה להעניק הגנה נאותה לכותרת בעתיד.

מה היתרון של ביצוע Onlay לעומת כתר?

במקרים רבים של בניית שיניים הרוסות באמצעות כתרים קיים צורך ביצירת מבנה וכן ביצוע של טיפול שורש, המוביל למות השן ופוגע בבריאותה. באמצעות ביצוע השלמה לשיניים פגועות על ידי Onlay נחסך הצורך בטיפול השורש והשן נותרת חיה. טיפול זה נחשב לטיפול השומר על חומר השן הקיים ולא דורש התערבות וקידוח רב בחומר השן הנותר לאחר ההרס שנגרם בשל עששת עמוקה או שבר של כותרת השן.

בנוסף, על מנת לבצע כתר נאלצים רופאי השיניים להשחיז את השן (כלומר להוריד מחומר השן) בכל הקפה, על מנת להניח את הכתר. לעתים קרובות ההסרה היא של חומר שן בריא לחלוטין למטרת הכנסת הכתר, דבר שנמנע בטיפול על ידי Onlay.

ממה עשוי שחזור Onlay?

ה-Onlay לרוב עשוי מחרסינה מיוחדת או מחומר ממשפחת השרף ומעניק תוצאה אסתטית יפיפייה. ניתן להכינם גם ממתכות, כמו זהב, למשל, אשר מעניק שחזור שן מדויק ואשר יחזיק שנים רבות. חסרונו האסתטי ומחירו הגבוה דחקו שיטת שיקום זו, ולכן היא כמעט ולא מבוצעת בימינו.


ד"ר יובל בר, רופא שיניים

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
ד"ר מנחם דויטש
ד"ר מנחם דויטש רפואת שיניים
5.0
( 7 חוות דעת )
"מצויינת"
ד"ר ניר פילוסוף
ד"ר ניר פילוסוף רפואת שיניים
רופא שיניים מומחה לאנדודונטיה מ2016
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום טיפול שורש

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו