דלג לתוכן

טיפות זה לא מספיק: מה עושים כשהעיניים יבשות?

יובש בעיניים יכול לנבוע מסיבות שונות. וכן, זה קורה גם כשהעיניים כל הזמן דומעות. טיפול יסודי לניקוי בלוטת הדמעות יכול לשפר את המצב

מאת: ד"ר אנדרו פינק
תאריך פרסום: 10/12/2015
2 דקות קריאה
20% מהמטופלים המגיעים לרופאי עיניים סובלים מאותה בעיה - עיניים יבשות. לא כולם יודעים, אך יובש בעיניים הוא תסמין של בעיות עיניים שונות ומגוונות. המטופל, שנכנס אל הרופא, מתלונן על תחושה של חול בעיניים או של גוף זר שנכנס לעין, אך במרבית המקרים מדובר למעשה על יובש או חוסר שימון בעיניים. 

קראו עוד: עיניים יבשות: 6 טיפולים חדשניים שיכולים לעזור

כך הדבר גם כאשר המטופלים מתלוננים על עיניים מציקות, צריבות בעיניים בעיקר בעת קריאה, עבודה רצופה מול מחשב או בעת צפייה לילית בטלוויזיה. יש המספרים על טשטוש ראייה לסירוגין שמשתנה עם מצמוצי העיניים. כל התלונות הללו מובילות במקרים רבים לאבחנה - יובש בעיניים. זה מבלבל עוד יותר, בעיקר מכיוון שבעקבות הגירוי הקשה של העין בשל היובש, הן מתחילות לדמוע.

כדאי גם לדעת שיובש קשה עלול להרדים את העיניים. לכן יש מטופלים עם נזק משמעותי בעיניים שלא מרגישים כלום, אך יש גם מטופלים עם מעט יובש בלבד, ללא נזק לעיניים, שמתלוננים שהם עייפים כל הזמן וקשה להם לשרוד את היום.

יובש בעיניים. במקרים קשים עלול להרדים את העין

טיפול חדש: ניקוי בלוטות הדמעות

אצל רוב האנשים הסובלים מיובש בעיניים לא חסרות דמעות. אך הבעיה העיקרית היא שאותן דמעות הן לא איכותיות ומתאדות מהר מדי, בין כל מצמוץ. לכן יש מקרים שבהם טיפות עיניים לא יעזרו או שהשיפור יהיה חלקי בלבד.

כדי שהטיפול יהיה מלא ויעיל - הוא צריך להיות מכוון למקור הבעיה: הבלוטות הנמצאות על שולי העפעפיים שכתוצאה מדלקת, הגורמת להן לא לתפקד, איכות הדמעות שלהן לא מספיקה.

לעתים הריסים מצופים בהפרשות קשות, בקשקשת או שיש שכבה שומנית על שולי העפעפיים. כדי להסיר את ההפרשות, יש לנקות באופן סדיר את החומר הדלקתי עם קומפרסים חמים ועיסוי עדין. ניתן לבצע את פעולות ההיגיינה הללו בבית, אך קשה לעשות את הניקיון ביסודיות. 

כיום ישנה פעולה רפואית חדשה בשם בלפקס (BLEPHEX), הנעשית במרפאת עיניים, שמבצעת ניקוי עמוק וללא כאבים באמצעות מכשיר ניקוי קטן. במקרים רבים השיפור בהרגשה הוא מיידי. טיפול זה, בשילוב חימום ועיסוי קל, תרגילי מצמוץ ופעולות נוספות, יכול לפתוח את הבלוטות החסומות ולהשיג שיפור משמעותי בתפקוד בלוטות הדמעות ובשימון העיניים.


קראו עוד:המדריך המלא: מתי דלקת בעיניים מדבקת - ומתי לא

ד"ר אנדרו פינק הוא מנהל מרכז לעין יבשה בתל אביב, www.yovesh.co.il

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' בנימין מילר
פרופ' בנימין מילר עיניים
רופא עיניים בכיר בביה"ח איכילוב. מומחה במחלות רשתית וגלאוקומה
ד"ר ווהבי ווהבי
ד"ר ווהבי ווהבי עיניים
רופא עיניים; מומחה בנוירואופתלמולוגיה וניתוחי קטרקט
ד"ר אסף פרימן
ד"ר אסף פרימן עיניים
מנהל שירות הקרנית בבית חולים מאיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום קרנית העין ושיפור הראיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו