דלג לתוכן
ד"ר אריה לידור ד"ר אריה לידור

מהו אמצעי המניעה שהכי מתאים לצעירות?

אם עד היום חשבתם שאמצעי המניעה המתאימים ביותר לצעירים הם הקונדום או הגלולה, תופתעו לגלות שההמלצה היום היא דווקא על התקן תוך רחמי. מה היתרונות של שימוש בהתקן אצל צעירות ואיזה התקן חדש מוצע היום בארץ

מאת: ד"ר אריה לידור
תאריך פרסום: 10/04/2016
4 דקות קריאה
ד"ר אריה לידור בשיתוף עם ד"ר אריה לידור i רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא"

מחקר סקר עולמי גדול עם 13,986 משתתפים בגילאי 30-10, מ-35 מדינות בהן ישראל, מביא נתונים מדאיגים על מידת הזהירות שבני נוער נוקטים ביחס ליחסי מין. על פי הסקר, אחוז מדאיג של צעירים (43.8%) קיימו יחסי מין עם פרטנר חדש ללא אמצעי מניעה; אצל רוב הצעירים המקור המועדף להשגת מידע הוא גוגל (אצל 70.2% מהמשיבים) והוא מקור המידע הראשון; ו-51% מהנשאלים אינם חושבים שיש צורך ב"אהבה" כדי לקיים סקס. לא מפתיע אם כך, שכמחצית מכלל ההריונות בעולם אינם מתוכננים (לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי). 

אילו אמצעי מניעה קיימים?

ישנם אמצעי מניעה מועטים, שבכדי להשיגם אין צורך במרשם או בהפניה מרופא, כמו למשל הקונדום והספוגית. רוב אמצעי המניעה מצריכים ביקור אצל הרופא הגינקולוג (ובהמשך בבית המרקחת), כגון הגלולות, המדבקה, הטבעת הווגינלית, וכמובן, הזריקה התלת-חודשית. ולמרות המגוון הגדול הקיים של אמצעי המניעה, הצעירים לא נזהרים דיים ואינם דואגים להשתמש באמצעי מניעה כלשהו. מצב זה גורם כאמור להריונות לא רצויים ובעקבותם לביצוע הפלות, שלהן מחיר כלכלי, חברתי, נפשי ובריאותי יקר. 

אילו אמצעי מניעה נמצאים בשימוש הרב ביותר?

לפי אותו מחקר עולמי - בגלולה משתמשות 35% מהצעירות; בקונדום: 74% מהצעירים; במשגל נסוג 22%; ובאמצעים אחרים (מדבקה, טבעת, זריקה, התקן) 11%.

הגלולה: הגלולה היא אמצעי המניעה הפופולרי והשכיח ביותר. היא אינה מומלצת לנשים מעשנות, לבעלות עודף משקל, לנשים שסובלות מלחץ דם גבוה או לנשים עם חוסר איזון הורמונלי, ולנשים הסובלות מקרישיות יתר וממיגרנות. הצלחת הגלולה במניעת הריון תלויה באישה, היות ועליה מוטלת האחריות לזכור ליטול אותה בכל יום, ולהתחיל חפיסה חדשה במועד.

הזריקה התלת-חודשית: זריקה המבוססת על הורמון הפרוגסטרון ומוזרקת אחת לשלושה חודשים. היא יעילה מאוד במניעת הריון, אך אינה מתאימה למי שסובלות מאקנה ולנשים עם נטייה לאוסטיאופורוזיס.

המדבקה: מודבקת על הגוף ופועלת במשך שבוע (משחררת לתוך הדם את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון). יש להחליף את המדבקה מדי שבוע, במשך שלושה שבועות, ולאחר הפסקה של שבוע (שבו אמורה להופיע הוסת) מתחילים סדרה חדשה של שלוש מדבקות שבועיות. המדבקה אינה מומלצת לנשים הסובלות מלחץ דם גבוה, לנשים מעשנות ולנשים מעל גיל 35. 

טבעת וגינלית: טבעת גמישה המוכנסת על ידי האשה לנרתיק לשלושה שבועות בחודש, ויש להחליפה אחת לחודש, לאחר שבוע הפסקה. הטבעת הווגינלית אינה מומלצת לנשים מניקות, לנשים הסובלות מלחץ דם גבוה ולנשים מעשנות מעל גיל 35.

ספוגית: מעין ספוג רך הספוג בקוטלי זרע ומוחדר לנרתיק. הוא מגיע בגודל אחיד שמתאים לכל אישה. מיועד לשימוש חד פעמי, בדומה לקונדום.

על מה ממליצים כיום רופאים ורשויות הבריאות?

בשנים האחרונות חל שינוי דרמטי בעמדות מוסדות וארגונים רפואיים בעולם, שרואים בהתקן תוך רחמי את אמצעי המניעה היעיל והבטוח ביותר, במיוחד עבור נערות וצעירות. התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה יעיל  לטווח ארוך. הוא עשוי נחושת או פלסטיק ופועל מקומית בתוך הרחם. ההתקן הוא אמצעי מניעה הפיך - אפשר להוציאו בכל זמן, והוא אינו פוגע בפוריות. ההתקן בטוח מאוד, כמעט ללא כל תופעות לוואי, והוא מקנה שקט נפשי ותחושת ביטחון לשנים. 

כבר ב-2005 פרסם האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה נייר עמדה בנוגע להתקן התוך רחמי, ובו צוין כי השימוש בהתקן הוא יעיל ובטוח, בכפוף לשיקול דעת הגינקולוג, ללא קשר לגיל האישה ו/או אם כבר ילדה בעבר או לא. מסקנות עמדה כאלה פורסמו במקביל גם ברוב מדינות העולם, והוסיפו אף הן תוקף משמעותי לההמלצות בעניין השימוש בהתקן תוך רחמי  המיועד לצעירות.

מחקר שבוצע באוניברסיטת סטנפורד שבארצות הברית בשנת 2010 בדק תוצאות מעשרות מחקרים קודמים בנושא שימוש בהתקן תוך רחמי בצעירות, ומצא מתוך שקלול כלל מסקנות המחקרים, כי התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה ארוך טווח שמתאים במיוחד לצעירות. מחקרים רבים נוספים התפרסמו, וניסיון קליני רב הצטבר מאז, וב-2012 יצא האיגוד האמריקאי לגינקולוגיה ומיילדות בעמדה רשמית, תחת הכותרת "אמצעי מניעה למתבגרות", ובה המליץ להרחיב את הנגישות של נערות להתקן תוך רחמי.

לא רק רופאים גינקולוגים תומכים בשימוש בהתקן תוך רחמי כאמצעי המועדף: גם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים פרסם נייר עמדה רשמי ובו המליץ שהתקנים יהיו הבחירה הראשונה של רופאים עבור נערות וצעירות.

בשנת 2015 הצטרף  גם המוסד הרפואי החשוב בארצות הברית, "המרכז הלאומי לבקרת מחלות ולמניעתן" (CDC), לתמיכה בשימוש בהתקן התוך רחמי, ופרסם המלצות להרחבת השימוש באמצעי מניעה לטווח רחוק בנערות החל מגיל 15. 

מהם היתרונות של התקן תוך רחמי דווקא אצל צעירות?

הסיבות לכך שרשויות הבריאות פועלות להרחבת השימוש בהתקן בקרב הצעירות הן פשוטות, כך על פי ארגון Planned Parenthood – ארגון אמריקאי הפועל למען תכנון משפחה ומניעת הריונות לא מתוכננים, המפרט את יתרונות השימוש בהתקן: 

יעיל, בטוח ונוח: התקן הוא אמצעי המניעה שנמצא היעיל ביותר. ולפי האיגוד הגינקולוגי האמריקאי - הוא בטוח ונוח לשימוש אצל נערות וצעירות. 

מקנה שקט נפשי: השימוש בהתקן מאפשר "חופש" מהתעסקות במניעת הריון למשך שלוש-חמש שנים.

פרטיות: בניגוד לאמצעי מניעה אחרים כמו קונדום, מדבקה, גלולה או טבעת –ההתקן מוסתר ואי אפשר לגלותו בטעות.

בלי מרשמים ובלי בתי מרקחת: לאחר ההתקנה, אין צורך עוד לזכור ולהגיע לבית מרקחת ולקנות אותו, וכמו כן אין צורך לזכור להשתמש בו, וזאת בניגוד לרוב אמצעי המניעה האחרים.

זול: לטווח הארוך הוא זול משמעותית בהשוואה לאמצעי מניעה אחרים.

איזה התקן תוך רחמי מוצע כיום לצעירות בישראל? 

לפני שנתיים הושק בארצות הברית התקן תוך רחמי חדש, שתכונותיו הופכות אותו למתאים ונוח לצעירות, וכעת הוא משווק גם בישראל. לג'נס (Janess) תכונות ייחודיות: הוא מכיל רבע מהמינון ההורמונלי שיש בהתקנים אחרים; ממדי ההתקן קטנים מאלו של התקנים אחרים; קוטר המוליך המשמש להתקנתו צר יותר מזה של התקנים אחרים; ומשך הפעילות שלו היא לשלוש שנים.

הג'נס  עשוי פלסטיק, בצורת T. הואו מכיל הורמון לבונוגסטרל המשתחרר אל חלל הרחם באופן מקומי ומבוקר ומונע הריון ביעילות במשך שלוש שנים. אפשר להוציאו בכל זמן, הוא אינו פוגע בפוריות ואין לו תופעות לוואי. בנוסף, הוא אינו מורגש על ידי המשתמשת או על ידי בן זוגה. 

ההתקן פועל ברחם באופן מקומי - ההורמון המופרש ממנו מעכב את צמיחת רירית הרחם ובכך הופך אותה לבלתי מתאימה לקליטת הריון. כמו כן, הוא מעודד את התעבות ריר צוואר הרחם והופך למחסום לתאי הזרע. ההתקן לא מעכב את הביוץ, שממשיך כסדרו.

התקן ג'נס אושר לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי, ה-EMA  האירופי, ועל ידי משרד הבריאות בישראל. הוא נמצא בשימוש בארצות הברית ובאירופה מאז 2014 וכעת גם בישראל.


ד"ר אריה לידור, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא"

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר אריה לידור

שאלות מתוך פורום הריון ולידה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו