דלג לתוכן
ד"ר אריה לידור ד"ר אריה לידור

הכירי: הטיפול היעיל שמרפא נגעים באברי המין החיצוניים בנשים

נשים רבות סובלות מנגעים חוזרים ונשנים באברי המין. שיטת טיפול חדשנית בנגעים אלו מביאה לריפוי, אפילו של המקרים הקשים ביותר - במינימום סבל וכאבים. כל המידע על טיפולים פוטודינמיים (PDT)

מאת: ד"ר אריה לידור
תאריך פרסום: 09/05/2016
3 דקות קריאה
ד"ר אריה לידור בשיתוף עם ד"ר אריה לידור i רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא"

וסטיבוליטיס/וולבודיניה והרפס, מהנפוצים שבנגעי אברי המין שאינם ממאירים, ניתנים כיום לטיפול באמצעות טיפול  חדשני  - הטיפול הפוטודינמי (Photo Dynamic therapy).

בניגוד לטיפולים השונים הקיימים כיום, אשר לרוב אינם פותרים את הבעיה או מונעים את הישנותה, הטיפול הפוטודינמי החדשני הוכח כיעיל הן כטיפול והן במניעת הישנות נגעים  שכיחים אלו, המלווים לרוב באי נוחות ובכאב מקומי, הפרעה בקיום יחסי מין, אודם מקומי, תפיחות, צריבה, אי נוחות במתן השתן ולעתים קרובות גם כמפגע אסתטי. 

קראו עוד: מהו אמצעי המניעה שהכי מתאים לצעירות?

מהם נגעים באברי המין?

הרפס גניטלי הינו מחלת מין וירלית הנפוצה בכל העולם וכל אישה הפעילה מינית עלולה להיחשף אליה. החשיפה לנגיף נגרמת כתוצאה ממגע של הריריות עם נגעים של אדם המפרישים את הווירוס בצורה פעילה, כגון ביחסי מין ואף ברוק. זיהום גניטלי (באברי המין) ראשוני מתאפיין בחום, כאבי ראש, תחושה כללית רעה וכאבי שרירים. באברי המין מורגש כאב, גרד, הפרשה ואי נוחות. על העור מופיעים נגעים שלפוחיתיים, לעתים בליווי נוזל מוגלתי וכן כיבים. בלמעלה מ-80% מהנשים ההרפס פוגע גם בשופכה (צינור השתן) וגורם לכאבים בעת מתן שתן.

וסטיבוליטיס זוהי מחלה דלקתית של מבוא הלדן (האזור שבין אברי המין החיצוניים לאזור קרום הבתולין) המתאפיינת בכאב ממוקם המוחמר בעת קיום יחסי מין. הוולבודיניה (vulvodynia) זהו מצב המתאר כאב כרוני של מבוא הלדן המוחמר בקיום יחסי מין אך קיים גם ללא גירוי כלשהו של האזור. טיפולים נוגדי דלקת למיניהם כנגד חיידקים, פטריות, טפילים ווירוסים אינם מועילים. ההערכה היא שבין 10 ל־20 אחוז מהנשים יסבלו מוסטיבוליטיס/וולבודיניה בשלב כלשהו של חייהן.

קראו עוד: וסטיבוליטיס: כשנשים צעירות סובלות מכאב ביחסי המין

כאב, גרד, הפרשה ואי נוחות: תופעות של הרפס גניטלי

מהו טיפול פוטודינמי?

טיפול פוטודינמי הוא טיפול ממוקד מטרה, קרי, ממוקד לנגע בלבד. העיקרון הטיפולי מושתת על שימוש בחומר הקרוי פוטוסנסיטיזר, אשר מופעל על ידי אור המוקרן לאזור הנדרש בלבד. בטרם ההארה מורחים את החומר שאינו פעיל לכשעצמו על האזור הנגוע. חומר זה נוטה להצטבר בריכוזים הגדולים פי 10 בתאים הנגועים מאשר בתאים הבריאים שבסביבה הקרובה והרחוקה, והוא עובר שפעול רק לאחר שמאירים אותו באור המתאים ובעוצמה המתאימה. 

לכל פוטוסנסיטיזר זיקה ספציפית לאורך גל מסוים. כאשר הפוטוסנסיטיזר חשוף לאורך גל מתאים הוא מייצר רדיקל של חמצן תוך תאי המשמיד את התאים הנגועים הגורמים לנגע. תאים ורקמות שאינם מוארים לא יינזקו כלל. גם הרקמות בסביבה הקרובה לנגע שמכילות את החומר בריכוזים נמוכים לא יינזקו, ומסיבה זו הטיפול הפוטודינמי זכה לתואר "טיפול ממוקד מטרה".

הטיפול הפוטודינמי הינו מוכר ונחשב ליעיל מזה כ-30 שנה בהתוויות שונות, כגון טיפולים בגידולי עור שפירים וממאירים ומחלות עור שונות, אך נחשב לחדשני כטיפול באברי המין. מסיבה זו מהווה פריצת דרך טיפולית בנגעים שונים לא ממאירים של אברי המין החיצוניים.

כיצד מתבצע טיפול פוטודינמי?

הטיפול הפוטודינמי מבוצע במרפאה ללא צורך בהרדמה. כשעה לאחר מריחת משחת הפוטוסיסיטייזר על האזור נשוא הטיפול, נחשף הנגע לאור אדום נראה המוקרן מנורת LED ייעודית. משך ההארה הממוצע הינו כ- 5-10 דקות. יש צורך לחזור על טיפול זה מספר פעמים בהפרש של שבוע זה מזה. הטיפול הינו בטוח וללא תופעות לוואי. בסיום הטיפול תיתכן לעתים תחושת צריבה מקומית החולפת מעליה כעבור מספר דקות. אין כל הגבלה או מגבלה לאחר הטיפול ואין צורך בהשגחה מיוחדת. כמו כן, הטיפול הפוטודינמי אינו מותיר כל סימן או צלקת. 

מה יתרונות הטיפול הפוטודינמי?

טיפול זה מהווה חלופה טיפולית יעילה המושתת על העקרון הפוטודינמי לטיפול בנגעים שונים שאינם ממאירים של אברי המין כגון: מוקדי קונדילומה (יבלת חרוטית), מולוסקום, הרפס, וולבודיניה, וסטיבוליטיס וליכן. ברוב המקרים המטופלים אינם סובלים מתופעות לוואי וכאבים, וההחלמה היא מהירה וקלה באופן יחסי. הטיפול הפוטודינמי יעיל במיוחד לאחר שטיפולים קודמים כשלו בריפוי הנגעים וכן במקרים עקשניים ונשנים.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
ד"ר דביר גור
ד"ר דביר גור יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.8
( 6 חוות דעת )
"דוקטור גור רופא מעולה!! רגיש מתחשב סבלני ומקצועי"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר אריה לידור

שאלות מתוך פורום שחלות פוליציסטיות וגידולים בשחלה

בניהולו של ד"ר קובי כהן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו