דלג לתוכן

מהפכה ווירטואלית: מהי הטכנולוגיה שתקל על חולי הפרקינסון?

למרות שהליכה שגרתית אינה מצריכה חשיבה יתרה, עבור אוכלוסיות מסוימות מדובר בפעולה קשה מנשוא. טכנולוגיה חדשה מבטיחה לספק פתרונות. כיצד היא עובדת ולאילו אוכלוסיות מספקת פתרונות? כל התשובות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/01/2017
2 דקות קריאה

עבור רובינו, הליכה שגרתית ממקום העבודה הביתה או טיול קצר בפארק, נראים כמשימה טבעית אשר אינה מצריכה חשיבה כלל.  מאידך, עבור אוכלוסיות מסוימות, כמו חולי פרקינסון או בני הגיל השלישי, הפעולה הפשוטה עשויה להיות מאתגרת ומורכבת ואף לסכן את הבריאות הפיזית. טכנולוגיית ה-V-TIME המשלבת הליכה שגרתית על הליכון עם מציאות מדומה לצורך טיפול מוטורי- קוגניטיבי, מבצעת שימוש בשיטות טיפול עתידניות כדי לספק פתרון לבעיות אלה בקרב קבוצות מסוימות. כיצד היא עובדת ובאילו אוכלוסיות נועדה לטפל? מומחה מסביר.

מהי טכנולוגיית V-TIME?

כאמור טכנולוגיית ה-V-TIME משלבת בין המציאות הווירטואלית לזו האמתית. "המטופל עולה על הליכון, ומולו מסך המציג בפניו עולם ווירטואלי. הוא רואה את רגליו זזות בסנכרון מדויק להליכה אותה הוא מבצע על גבי המסוע. על גבי המסך מוצג מעין פארק המדמה סביבה הקרובה מאוד אל המציאות, שבה ילדים משחקים, זוגות יושבים על הספסל ואחרים מבצעים ריצה שגרתית. בתוך המסלול המדומה מושתלים מכשולים רבים, שנועדו לאתגר את היכולת המוטורית- קוגניטיבית". מסביר פרופ', מנהל מרכז לחקר הליכה וניידות במרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי.

קראו עוד: חדר כושר למוח: האימונים הקוגניטיביים ששומרים על החדות 


"הנחת המחקר הייתה כי בהצבת המינון הנכון של האתגרים המוטוריים קוגניטיביים ניתן לתרגל פעולות פשוטות, כמו הליכה יומיומית פתוחה. מעשים שגרתיים אלה אמנם מתבצעים על ידי אנשים בריאים בצורה טבעית ואפילו אוטומטית, אך לבני הגיל השלישי אשר מתמודדים עם קשיים מוטוריים וקוגניטיביים פעולות אלה קשות מנשוא. ההליכון מתרגל את התת מודע. המטופל אמנם יודע כי קיימים מכשולים, בדומה לאלה המצויים בסביבת ההליכה הטבעית, אך ייצוג המציאות הווירטואלית מקל על תכנון הפעולה ואף משפר את ביצועיו". מוסיף פרופ'  הטכנולוגיה, נשענת על עקרונות מעולם הטיפול הקליני והלמידה המוטורית. ייחודיותה באה לידי ביטוי בכך שהיא מתאימה את עצמה למטופל. 


אתגר מוטורי קוגניטיבי יאפשר תרגול ואף שיפור בביצוע פעולות פשוטות, כמו הליכה יומיומית 

מיהו קהל היעד לשימוש בהליכון המציאות הווירטואלית?

בתחילתו של המחקר, לפני כשש שנים , קהל היעד היה חולי פרקינסון. בהמשך הורחבה היריעה, והטכנולוגיה נבדקה על אוכלוסיות בגיל המבוגר עם היסטוריה של נפילות וירידה קוגניטיבית. 

במחקר הרב מרכזי שנערך במסגרת תכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי, אשר מאפשרת לישראל לזכות במענקי מחקר ופיתוח יוקרתיים ומעניקה לחוקרים מקומיים נגישות לתשתיות מחקר רבות, בדקו החוקרים את יעילות הטיפול במציאות מדומה אל מול השימוש בהליכון בלבד בשיפור יכולות תפקודיות בגיל המבוגר והפחתה בכמות הנפילות. 

המחקר הראה כי האימון במציאות מדומה היה יעיל יותר מאימון הליכה בלבד, בשיפור התפקוד והיכולות המוטוריות והקוגניטיביות של המשתמשים, וכן הביא לירידה של כ- 40% בכמות הנפילות בקרב המתאמנים. התוצאות הראו שיפור ניכר ביכולת הקוגניטיבית מוטורית בקרב אוכלוסיית מבוגרים תוך אימון של שישה שבועות בלבד. הישגים אלה נשמרו לכל אורכה של חצי שנת המחקר. 

קראו עוד: פרקינסון: כך תדעו שהמחלה נמצאת בשלב מתקדם


התוצרים המוצלחים עודדו את החוקרים לבדוק את יעילות השיטה גם באוכלוסיות נוספות שלהן הפרעות מוטוריות וקוגניטיביות דומות. בימים אלה מתבצע מחקר נוסף הבוחן את יעילות הטכנולוגיה בקרב חולי טרשת נפוצה שמתקשים לעיתים קרובות בהליכה. בנוסף, נמצא כי היא עשויה לסייע גם לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, זאת על ידי פיתוח ואימון יכולות הקשב והמוטוריקה. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שאול סטיר
ד"ר שאול סטיר נוירולוגיה
פסיכיאטר מומחה, נותן חוות דעת משפטית ונוירולוג מומחה.
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר ראובן אייכנבאום
ד"ר ראובן אייכנבאום נוירולוגיה
רופא מומחה בנוירולוגיה ושיקום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גריאטריה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו