דלג לתוכן

אחת ולתמיד: האם אימון יחיד בשבוע עשוי לחולל שינוי?

רצים, רוכבים או שוחים? אתם כבר נמצאים במקום טוב יותר מאחרים שלא מבצעים פעילות גופנית כלל. מחקר שפורסם השבוע ניסה לענות על השאלה האם ניתן להגיע לתוצאות ולהקטין את הסיכון לחלות על ידי ביצוע אימונים בסוף השבוע בלבד

מאת: נדב בנדל, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/01/2017
3 דקות קריאה

על פי משרד הבריאות, היעדר פעילות גופנית הינו הגורם העיקרי לכ-23% ממקרי סרטן השד והמעי הגס, כ-27% ממקרי הסוכרת וכ-30% ממקרי המחלות הקרדיווסקולריות. קיים קשר ישיר ועקבי בין פעילות גופנית לבין תמותה מכלל הסיבות, כך שהאנשים הפעילים ביותר נמצאים בסיכון הנמוך ביותר למוות בטרם עת .ארגון הבריאות העולמי (WHO), וכך גם משרד הבריאות הישראלי, ממליצים על ביצוע פעילות גופנית בעצימות מתונה במשך לפחות 150 דקות בשבוע, או בעצימות גבוהה במשך 75 דקות בשבוע, וכל "יחידת אימון" צריכה להימשך 10 דקות לפחות. בנוסף יש לבצע אימוני התנגדות לפחות פעמיים בשבוע, להמנע מאורח חיים יושבני ולשלב תזונה בריאה.

על פי סקר בנושא פעילות גופנית שערך משרד הבריאות, המחסום העיקרי שמונע מאנשים בריאים להתאמן (או במילים אחרות: "התירוץ הכי נפוץ") הינו מחסור בזמן. והרי אם אין זמן להתאמן כל יום או לפחות 3-4 פעמים בשבוע, הרי שאין משמעות לאימון הבודד ועדיף לוותר על העניין לגמרי. האומנם?

קראו עוד: אימון טוב בראש טוב: הטריק שיהפוך את האימון שלכם ליעיל יותר

מחקר שפורסם השבוע ניסה לשפוך אור על הסוגיה, ולברר אחת ולתמיד, האם אותן 150 דקות אימון חייבות להתפרש באופן שווה על פני השבוע, או שאפשר לרכז את רובם בסוף השבוע, כמו שעושים אלו שמכונים בפי מאמנים "לוחמי סוף השבוע". המחקר, שכלל כמעט 64 אלף נבדקים ובחן את דפוסיהם במשך 15 שנים, מצא שגם אלו שחילקו את האימונים שלהם על פני השבוע וגם אלו שריכזו אותם ביומיים בשבוע בלבד תרמו לבריאותם והפחיתו את הסיכוי שלהם לחלות ולמות מסרטן וממחלות לב בכ-30%.




גם אלה אשר ריכזו את שגרת האימונים ליומיים בלבד, הפחיתו את סיכוייהם לתחלואה בסרטן ומחלות לב בכ-30%



מחקר חושף: עדיף מעט פעילות גופנית מאשר כלל לא

אחת ממסקנות החוקרים הייתה שכל רמה של פעילות גופנית, אפילו פחות מ-150 הדקות המומלצות בשבוע, תרמה לבריאות הנחקרים. כך למעשה, ניתן להפריך את הטענה הרווחת ש"קצת ספורט אינו גורם שינוי ולכן עדיף לוותר עליו לגמרי". 


מאידך, אלה המתאמנים "בתנודות" ומבצעים אימון פעם בשבוע או פחות נמצאים בסיכון מוגבר לפציעות שריר ושלד, מכיוון שהם מעמיסים על השרירים, העצמות, הגידים והרצועות למשך פרק זמן קצר שלאחריו יש הפסקה ארוכה. ההמלצה עבורם היא לנסות ולבצע אימונים באינטנסיביות עולה ולשלב חימום יסודי ומתיחות כדי למזער נזקים.

מחקר נוסף שפורסם לפני כחודשיים מצא שישנם גורמים נוספים, שבשילוב פעילות גופנית עשויים להעצים את האפקט של שלה בהגנה על הלב וכלי הדם. אחד מהגורמים הללו הינו צריכה של יין בצורה מתונה. זאת תורמת להורדת ערכי הכולסטרול. בניגוד לאמונה הרווחת, אין משמעות לסוג היין הנצרך (אדום או לבן) אלא לעצם השתייה. 

קראו עוד:  מקדימים תרופה לסקי: כך תצלחו את חופשת הסקי הקרובה

מחקרים אחרים ניסו לשפוך אור על תופעת ה"פרדוקס הצרפתי". הפרדוקס הזה, שבו נראה שהצרפתים מוגנים יחסית מפני מחלות קרדיווסקולריות למרות דיאטה עשירה בשומן רווי. הממצא המפתיע יוחס לצריכה גבוהה של יין במקביל. לכן הגיעו החוקרים למסקנה שזה האלכוהול שמהווה גורם מגן, וכיום ההמלצה היא לצרוך אלכוהול במתינות, לא משנה מאיזה סוג (אך יש לקחת בחשבון שחלק מהמשקאות, דוגמת בירה, הם עשירים בקלוריות).


בשנת 2012 בוצע סקר פעילות גופנית של משרד הבריאות, שכלל מדגם מייצג של כ-3000 אנשים. על פי תוצאות הסקר נראה כי לתושבי ישראל יש במה להשתפר בכל הקשור לביצוע פעילות גופנית, במיוחד בגילאים הצעירים. התוצאות הראו שבעוד שחצי מהאוכלוסיה מבצעת פעילות גופנית כלשהי, רק כשליש מבני ה-21 ומעלה עומדים בהמלצות לביצוע פעילות גופנית. בעוד שהפעילות המועדפת על רוב האנשים היא הליכה, ולאחר מכן נמצאים ריצה, שחיה והתעמלות.

שילוב פעילות גופנית בשגרה היומיומית: כך תעשו זאת נכון

1. עמדו כמה שאתם יכולים. אם אתם לא חייבים לשבת – העדיפו לעמוד ולהתנועע.

2. בצעו "פגישות הליכה" עם קולגות או חברים בפארק, בקניון או אפילו בבניין.

3. רדו מהאוטובוס תחנה אחת לפני, או חנו את האוטו ברחוב המקביל, כדי להרוויח זמן בהליכה.

4. השתמשו במדרגות במקום במעלית.

5. הקדישו לפחות חצי שעה ביום לאימון כלשהו, אפילו מול הטלוויזיה: מתיחות, הליכה במקום, קפיצה בחבל או תרגילי כוח כמו שכיבות      שמיכה או סקוואטים.

6. היעזרו במאמן אישי. אין תחליף לניסיון של איש מקצוע, במיוחד כזה שנחשף לעשרות לקוחות שכולם סובלים מחוסר זמן. מאמן מקצועי יוכל לבנות לכם תכנית אימונים שכוללת את כל מרכיבי הכושר בזמן קצר, וללא צורך במנוי לחדר כושר.


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום תזונת ספורט

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו