דלג לתוכן

חתך קטן, החלמה מהירה: טיפול ניתוחי זעיר פולשני בסרטן הריאות

סרטן הריאות נחשב לסרטן השכיח והקטלני ביותר בארץ ובעולם. שיטת ניתוח חדשה מאפשרת טיפול מהיר וממוקד עם החלמה מהירה. כל הפרטים בפנים

מאת: ד"ר רונן גלילי
תאריך פרסום: 27/02/2017
3 דקות קריאה
ד"ר רונן גלילי בשיתוף עם ד"ר רונן גלילי i מומחה לכירורגיית חזה והשתלת איברים 048167684

מחלת סרטן הריאות נחשבת לסרטן הממאיר השכיח והקטלני ביותר בעולם ובישראל. למרות שהמחלה שכיחה יותר במעשנים, בשנים האחרונות קיימת עלייה בשכיחות המחלה אצל אנשים לא מעשנים. 


כיצד מאבחנים סרטן הריאות?

מרבית החולים מאובחנים בשלבי מחלה מתקדמים כאשר מופיעים תסמינים כדוגמת קוצר נשימה, חולשה כללית, ירידה במשקל וכאבים בעצמות או בדופן בית החזה. בשלבי מחלה אלו מרבית החולים יופנו לטיפול כלל גופי אונקולוגי, באמצעות טיפול תרופתי (כימותרפיה) ולעיתים בשילוב טיפול קרינתי (רדיותרפיה). כיום, מתבצעות בדיקות גנטיות על פני תאי הגידול, דבר המאפשר לאתר חלק מהמטופלים בהם ניתן לטפל גם במספר תרופות ביולוגיות חדישות.


בקרב כרבע מהחולים מאובחנת המחלה בשלב מוקדם בו הגידול מוגבל לרקמת הריאה בלבד, ללא התפשטות בתוך בית החזה או לאיברים אחרים בגוף. בשלב מוקדם זה בדרך כלל לא יורגשו שום תסמינים או תלונות והגילוי מתבצע באופן אקראי בעת ביצוע צילום חזה או בדיקת CT חזה מסיבה אחרת. חשוב לציין כי קיימות כיום המלצות לביצוע בדיקת CT חזה כבדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן ריאות באנשים המעשנים מעל קופסה ביום במשך 30 שנים, מעל גיל 55 או שעומדים בקריטריון זה והפסיקו לעשן עד לפני 15 שנים. 

קראו עוד: טיפול מבוסס ריצוף גנטי: התקווה החדשה של חולי סרטן? 



טיפול בסרטן הריאות על ידי ניתוח זעיר פולשני

בחולים בהם מאובחן סרטן ריאות בשלב מוקדם מומלץ לערוך ניתוח להסרת הגידול ורקמת הריאה סביבו. הניתוח המקובל בסרטן ריאות הוא ניתוח כריתת אונה (לובקטומיה), בו מוסר החלק האנטומי של הריאה בו נמצאה גידול. טיפול זה הוא היעיל ביותר ומעניק את שיעורי ההישרדות הגבוהים ביותר. בנוסף, במרבית המקרים הניתוח מספיק ואין צורך בטיפול כימותרפי או קרינתי משלים לאחריו. 


עד לפני מספר שנים הגישה הניתוחית המקובלת הייתה באמצעות חתך תורקוטומיה צדדית אחורית, בה היה מבוצע חתך גדול לרוחב החזה (מימין או משמאל) ונדרש פיסוק נרחב של הצלעות באמצעות מכשיר מתכתי גדול. טיפול זה היה כרוך בתהליך החלמה ארוך עם כאבים עזים. עם זאת, בשנים האחרונות התפתחה גישה ניתוחית זעיר פולשנית לניתוחי כריתת אונה כטיפול בסרטן ריאות, ובשמה המקצועי VATS (Video Assisted Thoracic Surgery) Lobectomy. השיטה מיושמת ביחידה לניתוחי חזה במרכז הרפואי "כרמל" מזה כארבע שנים ולמעלה מ- 90% מהניתוחים לכריתת גידולים סרטניים בריאה מבוצעים בגישה זו. הטכניקה כוללת שימוש במצלמת וידיאו זעירה המוחדרת לבית החזה דרך פתח זעיר שאורכו כסנטימטר אחד בלבד, וכן מבוצעים עוד שני פתחים זעירים דומים לצורך החדרת המכשור הניתוחי. טכניקה זו מאפשרת את ביצוע הניתוח תוך הימנעות מחתך גדול לאורך החזה וכן אינו כולל שימוש במפסק הצלעות הגורם לכאב עז. 


סרטן הריאות נחשב לגידול הממאיר השכיח ביותר בעולם ובישראל

היתרון הגדול והמכריע של הניתוח בשיטה הזעיר פולשנית היא ההתאוששות וההחלמה המהירה.  זמן האשפוז בבית החולים נע בין יומיים לשלושה בלבד, וחלק מהמנותחים משוחררים כבר למחרת הניתוח. בנוסף, ההתאוששות וההחלמה המהירה מאפשרים למנותחים לשבת, ללכת ואף לאכול כמה שעות לאחר הניתוח, דבר המקל על תהליך ההחלמה, לראיה מרבית המטופלים חוזרים לפעילות יום יומית רגילה, ספורטיבית ומקצועית בתוך כשבועיים. יתרון נוסף של ניתוח זה הוא העובדה שישנה הפחתה משמעותית  בצריכת תרופות משככות כאבים, הן במהלך האשפוז והן לאחריו. 

עקב אחוזי ההצלחה הגבוהים של שיטת הניתוח הזעיר פולשנית והעובדה שתהליך ההחלמה מהיר יותר, אין ספק שכל חולה הזקוק לניתוח כריתת אונה כטיפול במחלת סרטן הריאות או כל ניתוח אחר בחלל בית החזה, צריך לבחון את האפשרות של עריכת ניתוח בשיטת זעיר פולשנית. 

האם יש קהל יעד מסוים אשר לא יכול לעבור ניתוח זה? כעיקרון כל מועמד לטיפול ניתוחי בסרטן ריאה יכול לעבור את הניתוח בגישה זו. ואף יותר מכך, בגישה זו ניתן גם לנתח חולים אשר בשל רזרבה נשימתית ירודה ניתוח בשיטת התורקוטומיה מהווה סיכון ניתוחי גבוה ונמנע מהם הטיפול הניתוחי. הגישה הזעיר פולשנית מאפשרת התאוששות קלה יותר ולכן גם חולים בסיכון ניתוחי גבוה יכולים לעבור את הניתוח בבטחה ובסיכון מופחת.

מהן הסכנות הכרוכות בביצוע הניתוח הזעיר פולשני?

 לא קיימות סכנות יחודיות בניתוח זה.



האם ניתוח זעיר פולשני מתבצע בהרדמה כללית או מקומית?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית אם כי במקרים ייחודיים ניתן לבצע את הניתוח בטשטוש עמוק ללא הרדמה כללית מלאה.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' תמר ספרא
פרופ' תמר ספרא אונקולוגיה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לסרטן האישה במרכז הרפואי תל-אביב, בי"ח איכילוב
 שירות אינפומד מחקר אישי
שירות אינפומד מחקר אישי גסטרואנטרולוגיה
שירות ייעודי המאפשר קבלת מידע רפואי בהתאמה אישית, באמצעות התמקדות במחקרים, נתונים סטטיסטיים ומקרים דומים
ד"ר ויקטוריה ניימן
ד"ר ויקטוריה ניימן אונקולוגיה
ד''ר ויקטוריה ניימן הינה מומחית ברפואה פנימית ומנהלת מחלקת אישפוז אונקולוגי במרכז דוידוף, מרכז רפואי רבין
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר רונן גלילי

שאלות מתוך פורום סרטן ריאות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו