דלג לתוכן

"יש לך משהו עצוב בעיניים": מה העיניים שלך אומרות על בריאותך?

אומרים שהן הראי לנפש ורואים בהן את האמת, אך מלבד מצבינו הנפשי - מה הן מספרות על מצבינו הבריאותי? אספנו עבורכם 8 סימני אזהרה שכדאי לבדוק

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/07/2017
2 דקות קריאה

העיניים שלנו אומרות עלינו הרבה ואם נהיה ערניים למה שהן מראות לנו (תרתי משמע) נוכל לשפר את בריאותינו ואף להציל חיים. אז לאילו תסמינים כדאי לשים לב? אספנו עבורכם 8 תסמינים העשויים להעיד על כך שמשהו אינו כשורה.

1. טשטוש פתאומי בראייה

אובדן פתאומי ודרמטי של ראייה עשוי להיות סימן לבעיה בזרימת הדם לעין או למוח. יש צורך בטיפול רפואי מידי, זאת כדי למנוע נזק רציני ולהציל חיים. מצב בו טשטוש זה חולף במהירות, עשוי להיות סימן  אזהרה לתחילתה של מיגרנה. 

2. עיניים בולטות

מחלה בשם גרייבס גורמת לבלוטת התריס לשחרר כמות רבה מידי של הורמונים אשר עשויים לגרום לעיניים בולטות. תסמינים נוספים למחלה זו כוללים רעידות, דפיקות לב מהירות, זיעה מוגברת, שלשול, ירידה במשקל, עצבנות ועייפות. ישנן תרופות הנלחמות בתסמיני המחלה ומדכאות את פעילות בלוטת התריס. 

3. ראייה מטושטשת

ראייה מטושטשת, לרבות בלילה, עשויה להעיד על סוכרת, מחלה הגורמת לעליית רמת הסוכר בדם. אי טיפול במחלה עלול לגרום לדליפת כלי דם באזור העיניים וכן באזורים אחרים. הטיפול בה כולל שימוש בלייזר, על מנת לאטום דליפות לא רצויות, ותהליך זה עשוי להשפיע על הראייה הצדית, אך להציל את הראיה המרכזית. 

קראו עוד: מיליון ישראלים חולים: כל הגורמים למחלת הסוכרת 

4. טבעת מסביב לקשתית העין 

הכוונה למסגרת בצבע אפור – לבן הגדלה על צדה החיצוני של קשתית העין. בכל הנוגע למבוגרים מעל לגיל 40, מדובר במצב תקין ברוב המקרים. מתחת לגיל זה, רצוי לפנות לרופא/ת עיניים כדי לבחון את התופעה, שכן ככל שהטבעת רחבה יותר, היא עשויה להעיד על רמת כולסטרול גבוהה ומסוכנת. אם מופיעה מסגרת חומה – היא עשויה להעיד על מחלת הוילסון, הגנטית והנדירה שגורמת להיווצרות נחושת בגוף. הופעתה של הטבעת מסביב לקשתית – איננה מסוכנת אך אי טיפול במחלות שפורטו עשוי להיות מסוכן. 

5. עפעפיים נפולים

עפעפיים נפולים עשויים להעיד על מיאסטניה גרביס – מחלה הפוגעת בחיבור בין עצב לשריר. מחלה זו משפיעה על העין, על הפנים ועל שרירי הגרון ומקשה על ביצוע פעולות שגרתיות, לרבות לעיסה, בליעה ואף דיבור. קיימות תרופות למחלה זו ולעתים נדרש ניתוח להסרת בלוטת התימוס. 


טשטוש פתאומי בראייה עשוי לאותת על בעיה בזרימת הדם לעין או המוח, ועל כן יש לטפל מיד כדי למנוע נזק בלתי הפיך.

6. לובן צהבהב 

עור ולובן צהובים מעידים על מחלת הצהבת, הגורמת לפגיעה בכבד בשל רמות גבוהות של מילירובין, תרכובת אותה הכבד אמור לסלק ביעילות. אם הכבד לא עומד במשימה, ישנו חשש לפגימה בתפקודו ואף לתהליך דלקתי. הגורמים העשויים להשפיע לרעה על תפקוד הכבד כוללים תזונה לקויה, סרטן, צריכה כרונית של אלכוהול ועוד. הטיפול יכול להסתכם בשינוי אורח החיים, שכן לכבד תכונות מופלאות של ריפוי עצמי, אך לעיתים יהיה צורך בהשתלת כבד. 

קראו עוד: המדריך המלא: מתי דלקת בעיניים מדבקת - ומתי לא? 

7. עוויתות בעין

התכווצויות בעין נפוצות מאוד אך לרוב אינן מזיקות ונעלמות מעצמן. הן עשויות להקשר עם עייפות, אלכוהול, קפאין או עישון סיגריות. עם זאת, במקרים נדירים הן יכולות לרמוז על בעיה במערכת העצבים, כמו למשל טרשת נפוצה, שתלווה גם בתסמינים אחרים כמו קושי בהליכה ובדיבור. 

8. עיוורון לילי

קושי לראות באור נמוך ייתכן ויצריך משקפיים, אך מדובר בתהליך הזדקנות טבעי שכן עיוורון לילה אינו נפוץ בקרב צעירים. במקרים נדירים, יתכן מחסור בויטמין A תופעה שכיחה בעיקר במדינות עניות. לטיפול במחסור הזה, מומלץ לצרוך מזונות העשירים בויטמין A, לרבות בטטעות, כבד בקר, תרד, גזר ודלעת. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר רן שטיין
ד"ר רן שטיין עיניים
רופא בכיר ביחידת האוקולופלסטיקה במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
ד"ר קלוד מסיקה
ד"ר קלוד מסיקה עיניים
רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי שערי צדק
ד"ר תמיר וינברג
ד"ר תמיר וינברג עיניים
5.0
( 24 חוות דעת )
"לדר וינברג הגעתי במצב בעייתי של מספר 12 מינוס וקטרקט מתקדם לגילי. פגשתי רופא מקצועי מאוד, שירותי ורואה אותי ברמה האישית ברמת המתח והחרדה בה הייתי שרויה. לאחר בדיקות, חישובים והסבר מקצועי, עשה ניתוח מדהים. היום אני רואה בזכותו 6:6. מעריכה מאוד וממליצה בחום🌺"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גלאוקומה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו