דלג לתוכן
ד"ר מאיר באבאיב ד"ר מאיר באבאיב

טיפול PRP בהתקרחות: הכירו את הפתרון שגובר על הגנטיקה

התקרחות היא בעיה נפוצה ממנה סובלים נשים וגברים רבים. תופעה זו עשויה לפגוע בתחושת הדימוי העצמי, לגרום למבוכה ולירידה בביטחון העצמי. טיפול חדשני הכולל הזרקת נוזל המופק מטסיות הדם אשר נשאבות מהמטופל עצמו, מסייע במניעת התקרחות ומספק תוצאות מהירות ומוצלחות ללא תופעות לוואי: אספנו עבורכם את כל המידע שחשוב שתכירו על התהליך החדשני

מאת: ד"ר מאיר באבאיב
תאריך פרסום: 22/04/2018
4 דקות קריאה
ד"ר מאיר באבאיב בשיתוף עם ד"ר מאיר באבאיב i מומחה לרפואת עור אסתטית

הוא חלק אינטגרלי מהמראה החיצוני שלנו, ועבור רבים מהווה גורם מרכזי אשר תורם להערכה העצמית הפיזית: במילים פשוטות – שיער שופע ומלא פשוט גורם לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו. נשירת שיער והתקרחות עשויות להביא לרגשי מבוכה, לירידה בתחושת הביטחון העצמי ואף לרגשי נחיתות. מסיבות אלה, התקרחות מהווה את אחת הסיבות השכיחות ביותר לפנייה לרופא עור. טיפול חדשני המבוסס על טסיות דם אשר נשאבות באופן טבעי מהמטופל, מסייע בפתרון בעיית ההתקרחות ביעילות ובמהירות: אילו סוגי התקרחות מטופלים באמצעות ההליך, מהם יתרונותיו ומתי תוכלו לראות תוצאות? מומחה עם כל התשובות. 

מהם סוגיי ההתקרחות המרכזיים?


קיימים שלושה סוגים מרכזיים של התקרחות:

התקרחות אנדרוגנטית

התקרחות מסוג זה היא השכיחה ביותר והמוכרת ביותר ולמעשה כ- 80% מהגברים ו-40% מהנשים צפויים לסבול ממנה. התקרחות אנדרוגנטית היא הסוג העיקרי והשכיח ביותר. היא נקראת כך בשל התפקיד הבולט של הורמון הטסטוסטרון בנשירת שיער (מכאן "אנדרו" שממשמעותו גבר) וכן המרכיב הגנטי המאפשר להורמון הטסטוסטרון לגרום להתקרחות (מכאן הסיומת "גנטית"). סוג זה של התקרחות כולל תהליך של התנוונות וירידה הדרגתית בגודל זקיקי השיער עד היעלמותם המוחלטת. כמו כן השרירים הקטנים המחזיקים את זקיקי השיער גם הם מתנוונים , מוחלפים על ידי רקמת שומן וכך אין מי "שיחזיק" את הזקיקים במקומם. 

טלוג'ן אפלוביום

נשירת שיער זמנית הנובעת מגורמים חיצוניים.


אלופציה אראטה

התקרחות אזורית. 


ישנם סוגים נוספים נדירים יותר וקשים יותר לטיפול מכיוון שהם מלווים גם בתהליך הצטלקות שמונע צמיחת שיער חדש. 


80% מהגברים ו-40% מהנשים צפויים לסבול מהתקרחות אנדרוגנטית הכוללת תהליך של התנוונות של זקיקי השיער 


כיצד ניתן לטפל בהתקרחות?

במהלך ההיסטוריה הומצאו טיפולים שונים להתקרחות.



מינוקסידיל 

תרופה המשמשת כתכשיר מקומי הניתן לרוב בצורת ספריי ומעודד את כניסת השיער לשלב הצמיחה . תרופה זו היא בעלת יעילות חלקית ומצריכה שימוש יומיומי. בנוסף, היא עשויה לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו כאבי ראש ושיעור יתר באזורי גוף אחרים. 


פינסטריד (פרופציה)

תרופה זו ניתנת ככדור אותו יש לבלוע מדי יום. היא משמשת לעיכוב פעילותו של ההורמון הגברי בקרקפת ועל ידי כך מסייעת בעצירת נשירת השיער ביעילות רבה. החיסרון העיקרי שלה הוא הצורך בטיפול יומיומי. בנוסף, תרופה זו אינה יעילה לטיפול בהתקרחות אצל נשים. בקרב 3-5% מהמטופלים דווחה ירידה בחשק המיני בעקבות נטילת התרופה. 




קראו עוד: חלף עם הרוח: 10 מיתוסים על נשירת שיער




השתלת שיער 

פתרון יעיל ומוצלח , אך מדובר בטיפול יקר שאינו מומלץ למתקרחים בתחילת דרכם.


בשל התפתחות המחקר והטיפולים השונים בהתקרחות, מדענים מנבאים כי בעוד מספר עשורים תפטר לחלוטין בעיית התקרחות על ידי מציאת פתרונות יעילים לה. טיפול יעיל שפותח בשנים האחרונות הופך  הנחה זו מהלכה למעשה: 

PRP - Platelet rich plasma

טיפול PRP, משתמש בדגימת דם בעלת ריכוז גבוה של טסיות לצורך טיפול בבעיית ההתקרחות. 

במהלך הטיפול מופקת דגימת דם מהמטופל אשר עוברת ניקוי מתאי הדם האדומים. כתוצאה מכך מתקבל נוזל בעל ריכוז גבוה של טסיות דם. הזרקת נוזל זה לאזורי קרקפת בהם יש נטייה לנשירת שייער, מסייעת בחידוש השיער והגברת צמיחתו. 

מחקרים רבים מצאו כי הטסיות המצויות בדם הן בעלות תכונות ייחודיות. הטסיות מפרישות חלבונים אשר "מכריחים" את העור להתחדש  ומסייעים בהגברת צמיחת השיער. גורמי הגדילה המצויים בטסיות מחיים את זקיקי השיער המתנוונים ונותנים להם מעין תמריץ ביולוגי לצמיחה מחודשת. ריכוז הטסיות בנוזל הפלזמה המוזרק גבוה פי 3-7 מהריכוז הקיים באופן טבעי בדם, נתון המבטיח כמות מספקת של גורמי גדילה לצורך חידוש צמיחת השיער. 

נוזל ה-PRP מכיל מעל ל-20 גורמי גדילה שונים , ביניהם כאלה המשפיעים על כלי דם ומבטיחים אספקת דם טובה יותר לרקמה , גורם גדילה המעודד את תאי רקמת החיבור לחיזוק השיער, וחלבונים המשפיעים על חידוש התאים האמונים על צמיחת השיער משורש השערה. בנוסף, מופרשים גורמי גדילה המעכבים תהליכים דלקתיים שזוהו כמשפיעים על נשירת השיער.

שחרור החלבונים מתבצע כעשר דקות לאחר תחילת הטיפול והטסיות המוזרקות מפרישות חומרי גדילה במשך שבוע עד לעשרה ימים. 

בשל היכולת הייחודית של  נוזל ה- PRP לגרום התחדשות ברקמות השונות מלבד העור , משמש טיפול זה בתחומי רפואה נוספים, כמו החלמת פצעים קשיי ריפוי, הזרקה למפרקים במצבי דלקת ושחיקה , קליטת שתלי שיניים ועוד. חשוב לציין כי טיפול ה-PRP אינו גורם לתופעות לוואי שונות בשל העובדה שהחומר המוזרק מופק מגוף המטופל עצמו (חומר אוטולוגי). 

מהו היתרון של טיפול ה-PRP על פני הטיפולים הקיימים?

ההבדל בין טיפול ה- PRP ליתר הטיפולים הקיימים, הוא במנגנון הפעולה הייחודי שלו ובהעדר תופעות לוואי. בנוסף, הוא אינו מצריך טיפול יומיומי, אלא כרוך במספר טיפולים בודדים בתחילת הטיפול ולאחר מכן טיפול שנתי משמר.



מהם סיכויי ההצלחה של טיפול ה-PRP?

אחוזי ההצלחה בטיפול PRP גבוהים ביותר ומעל ל-  90% מהם נוחלים הצלחה. באופן מעשי אצל גברים לאחר חודש יתרחש שיפור בצמיחת השיער, ואצל נשים שיפור בצמיחת השיער יתרחש לאחר כשישה שבועות ממועד התחלת הטיפול. שלושה חודשים לאחר תחילת הטיפול השיער מתחיל להתחזק: שיער שהיה נתלש בעבר בסירוק או במשיכה קלה, אינו נתלש. אצל רוב המטופלים ניתן להדגים שיפור בצפיפות ועובי השיער באמצעות תמונת מצלמה דיגיטלית כבר לאחר הטיפול הראשון, ולחזות בשיפור משמעותי לאחר הטיפול השני. 


הטיפול ב- PRP הוכח כיעיל גם בסוגי התקרחות אחרים, כמו התקרחות אזורית (אלופציה אראטה וטלוג'ן אפלוביום). בנוסף, טיפול זה משולב בניתוחים להשתלת שיער מכיוון שנמצא כי נוזל ה-PRP מגביר את סיכויי גדילת השתל ומשפר את סיכויי ההישרדות של השיער המושתל.

לסיכום, טיפול ב-PRP מהווה את הטיפול החדשני ופורץ הדרך להתקרחות ונשירת שיער. בניגוד לטיפולים קיימים המתמקדים המנגנון אחד , PRP מטפל במכלול הגורמים הדרושים לחיים וצמיחה תקינים של זקיקי השיער. PRP משפר את תפקוד כל המבנים של יחידת השיער: תאי הגזע בשורש השיער, השרירים הקטנים המחזיקים את השיער במקומו ומאפשרים את גדילתו , כלי הדם המזינים את השיער ורקמת החיבור התומכת בו. התוצאות המתקבלות מהטיפול מהירות מאוד והוא אינו כרוך בכל תופעות לוואי.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אולה מטקובסקי
ד"ר אולה מטקובסקי רפואה אסתטית
5.0
( 4 חוות דעת )
"טיפול מקצועי ביותר הן מבחינת איכות הטיפול, רגישות, התאמת טיפול, התייחסות לשיכוך כאבים במהלך הטיפול, אסתטיקה וסטריליות!!"
ד"ר ננה אלמוג
ד"ר ננה אלמוג רפואה אסתטית
ד"ר אביטל גלאובך
ד"ר אביטל גלאובך יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופאה מומחית ברפואה אסתטית , מומחית ברפואת נשים, פתולוגיה צוואר הרחם, פוריות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר מאיר באבאיב

שאלות מתוך פורום השתלת שיער

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו