דלג לתוכן

כך תוכלו להסיר את השומות – ללא חשש מצלקות

אנשים רבים נמנעים מהסרת שומות לצרכים אסתטיים, בשל העובדה שהפעולה עשויה לגרום להיווצרות צלקות שיפגעו במראה החיצוני. טיפולים למניעת צלקות, מפחיתים משמעותית את הסיכוי להיווצרותן: מהן הדרכים להסרת נקודות חן ושומות, כיצד ניתן למנוע צלקות ואילו דברים חשוב לדעת לפני הטיפול? כל המידע שחשוב שתכירו

מאת: ד"ר גיא שלום
תאריך פרסום: 26/04/2018
3 דקות קריאה

למרות שנקודות חן נחשבות כחינניות,  בעיני האדם הנושא אותן לא תמיד מדובר בתוספת אסתטית לעור הפנים והגוף. נקודות חן רבות וגדולות, הפזורות באופן בולט על הפנים או הגוף, נתפסות פעמים רבות כפוגעות במראה החיצוני. כיום, בעקבות עליית המודעות בכל הנוגע לסיכונים השונים הכרוכים בריבוי של נקודות חן ובשל השינויים שחלו בתפיסת היופי, אנשים רבים מעוניינים בהסרה של נקודות החן לצרכים אסתטיים. כיצד ניתן להסיר נקודות חן ומהי השיטה החדשנית שתמנע צלקות? מומחה מסביר. 

מהן הדרכים להסרת נקודות חן?

טרם הסרת שומות בשל צרכים אסתטיים, חשוב להתייעץ עם רופא עור המתמחה באבחון ואיתור שומות הטומנות בחובן סכנה. בהתאם לאבחון, יבחן הרופא דרכי הסרה אפשריות.


טיפול ניתוחי להסרת שומות כולל פעולה פולשנית המחייבת ביצוע של תפרים. בשונה מכך, טיפולי צריבה בחנקן לייזר או בעזרת מחט חשמלית מסירים את השומה ללא כל צורך בתפרים לאחר ביצוע הפעולה. 

אופן הסרת השומה נקבע על פי סוג השומה והתרשמות רופא העור שבחן אותה. בכל מצב בו מסירים שומה, מומלץ לקחת דגימה לבדיקה פתולוגית, בכדי לשלול קיום תאים סרטניים אשר יכולים להיות חבויים בה. אחד משחקני המפתח באבחון הדגימה שנלקחה מהשומה שהוסרה הוא הפתולוג המאבחן ועל כן חשוב לוודא כי מרפאת העור בה בוצעה הסרת השומה עובדת עם פתולוג המתמחה בתחום העור. 

כאשר מסירים שומה, מומלץ לקחת דגימה לבדיקה פתולוגית, בכדי לשלול קיום תאים סרטניים 

הבעיה העיקרית בהסרת שומות בשיטות הקונבנציונלית במסגרת קופות החולים הוא הסיכון להיווצרות צלקות שעשויות להוות פגם אסתטי משמעותי. במסגרת קופת החולים אין כל מחויבות לטיפול בצלקת והרופא המבצע יזהיר את המטופל מפני היווצרות של צלקת שכזו, תוך שהוא מסביר שזהו סיכון שהמטופל/ת לוקחים על עצמם במודע בעצם מתן הסכמה להליך. בעיה זו, המתבטאת בסיכון להיווצרות צלקת המכוערת עוד יותר מהנגע המקורי עצמו, שכיחה מאוד בהליכים הנפוצים במסגרת קופות החולים (החל מצריבה בחנקן, מחט, הסרה כירורגית ללא או עם תפירה). על כן, האפשרות להיווצרות צלקת מרתיעה רבים מביצוע הליך ההסרה ובכך הם משלימים עם קיום הנגע, תוך פשרה מסוימת שאינה באמת הכרחית.

כיצד ניתן למנוע צלקות לאחר הסרת שומות?

בעשורים האחרונים התפתחו משמעותית ההבנה והידע אודות מנגנון התפתחות הצלקות בעור. יחד איתם, התרבו גם אפשרויות הטיפול והמניעה של צלקות בעור. בדומה לכל דבר הקשור ברפואה, כך גם בהתייחס לצלקות לאחר הסרת שומות – הטיפול המונע הוא המוצלח ביותר. הליכים מסוימים המתבצעים מיד לאחר ההסרה הכירורגית, מפחיתים משמעותית את הסיכון להיווצרות של צלקת, ובמקרים בהם התפתחה צלקת לאחר ההסרה הם מבטיחים כי היא תהיה מינימאלית. 


טיפול בלייזר

טיפולי לייזר מסוימים הניתנים מיד לאחר ההוצאה הכירורגית של השומה, ומספר שבועות לאחר הניתוח הוכחו מחקרית כמסייעים בצמצום הסיכון להופעת צלקת באזור.


הטיפול בלייזר נעשה מידית לאחר הכריתה, אל מיטת הפצע הניתוחי. במהלכו הרופא המטפל עובר על אזור הפצע הניתוחי עם הלייזר שתפקידו למנוע היווצרות עודפת של כלי דם באזור והפחתת התהליך הדלקתי. ההליך עצמו יחסית קצר ואינו כואב ומצמצם משמעותית את פוטנציאל ההצטלקות כחלק מתהליך הריפוי.   

טיפול בעזרת תכשירי מקומיים

כיום קיימת ספרות עדכנית ופרוטוקולים רפואיים רבים העוסקים בטיפולים תרופתיים הניתנים למריחה על גביי העור, ומהווים טיפול משלים להסרת השומות. תכשירים אלה מורידים גם הם את הסיכוי להיווצרות צלקת.


מודל טיפולי המשלב לייזר וטיפול בתכשיר מקומי למריחה, הוא זה המניב את התוצאות המרביות. כמובן שהאפשרויות כאן הן רבות והבחירה הנכונה צריכה להיעשות על ידי רופא עור המתמחה בהסרת נקודות חן ושומות ובהתאמה אישית למטופל ולמקום הניתוח.

במצבים בהם לא ניתן למנוע את היווצרות הצלקות, קיים מגוון רחב של טיפולים המסייעים בצמצום וטשטוש הצלקת, ובמקרים רבים ניתן כמעט להעלימה. גם במקרה זה, מגוון הטיפולים הוא רחב, וכולל טיפול בסוגי לייזר שונים (כאלו בעלי אורך גל המטפל במראה הדלקתי, כאלו המשייפים ומכווצים את הצלקת וכאלו המטפלים בפיגמנטציה חומה שלא אחת מהווה חלק מהצלקת). בנוסף, קיימים גם טיפולים מקומיים רבים הניתנים אל תוך הצלקת או על גביה, ומסייעים בטשטושה ואף בהעלמתה.

מה חשוב לדעת לפני טיפול הלייזר?

לייזר היא מילה בודדת המתארת תחום רחב מאוד של טיפולים, ולמעשה לא כל טיפול בלייזר יוביל בהכרח לתוצאות. לכן, חשוב מאוד לבחור את הלייזר הנכון ולגבש תכנית טיפול ראויה על ידי רופא עור מקצועי המתמחה בתחום טיפולי לייזר בעור. 


תהליך הטיפול חייב להתבצע על ידי רופא, שכן על פי תקנות משרד הבריאות, האנרגיה הנדרשת בהליכים אלו היא גבוהה ומחייבת ביצוע על ידי רופא (ולא קוסמטיקאית או בעל מקצוע פארא-רפואי לדוגמה) וזאת על מנת שטיפולי הלייזר יהיו בעוצמה הנדרשת לקבלת תוצאות משמעותיות. חשוב לוודא מהם המכשירים בשימוש: קיימים מכשירי לייזר רבים בשוק הנבדלים באיכותם. 

לסיכום, הסרת שומות מחייבת בדיקה של רופא עור טרם לביצוע הפעולה כדי לבחור את אסטרטגיית הטיפול בהתאם למקרה ולמיקום השומה. חשוב לוודא כי הפתולוג אליו נשלחת הרקמה שהוסרה מומחה בפתולוגיה של העור – כדי לשלול הימצאות של תאים ממאירים ברקמה. כדיי לצמצם משמעותית את הסיכון לצלקת לאחר הסרת השומה, חשוב לבצע את ההליך במרפאה בה קיימים טיפולים מונעים להיווצרות צלקת. 


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר משה מושיקו אמיר
ד"ר משה מושיקו אמיר רפואה אסתטית
5.0
( 15 חוות דעת )
"נהנתי מהטיפול והכל עבר חלק ויצא תוצאה מהממת חוויה מתקנת מרופא קודם שהרס לי את השפתיים חוויה מתקנת ++++ אמליץ בחום :)"
ד"ר מריאנה ויינרמן - רשת מרפאות
ד"ר מריאנה ויינרמן - רשת מרפאות רפואה אסתטית
קליניקה חדשנית ביותר אשר משתמשת בטכנולוגיות המתקדמות בעולם האסתטיקה ויופי
ד"ר שחר גבע - leo clinic
ד"ר שחר גבע - leo clinic רפואה אסתטית
מנהל רפואי , רפואה אסתטית - רשת קליניקות לרפואה אסתטית LEO CLINICS
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סרטן העור וניתוחי מוז (מוס)

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו