דלג לתוכן

לראשונה: הנחיות תזונה לחולים בקרוהן וקוליטיס כיבית

כ-40,000 ישראלים סובלים מקרוהן וקוליטיס כיבית – מחלות מעי דלקתיות חשוכות מרפא, להן השלכות רבות על בריאותם ואיכות חייהם של הסובלים מהן. האיגוד האירופי לתזונה קלינית (ESPEN) והאיגוד האירופאי לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים (ESPGHN) פרסמו לאחרונה הנחיות לחולים, העוסקות בחשיבות ניהול התזונה ככלי טיפולי חיוני במחלה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/05/2018 תאריך עדכון: 18/11/2020
3 דקות קריאה



כ-40,000 ישראלים, מבוגרים וצעירים כאחד, סובלים ממחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית). שכיחותן של מחלות אלה אינה מתגברת רק בגזרה המקומית, אלא נמצאת במגמת עלייה בעולם המערבי כולו.

קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות חשוכות מרפא (Inflammatory Bowel Diseases), התוקפות את מערכת העיכול ומתבטאות, בין היתר, בכאבי בטן קשים, שלשולים בלתי פוסקים וירידה במשקל, ובילדים גם פגיעה בגדילה. כאשר מתרחשות התלקחויות דלקתיות, יש צורך פעמים רבות באשפוזים וניתוחים. כל אלה מביאים לקשיים בתפקוד ופגיעה באיכות החיים.


בשנים האחרונות, מתגברות העדויות, הקושרות בין תזונה מערבית לבין העלייה בשכיחות של מחלות אלה, ומתחזקת ההנחה כי לתזונה יש חשיבות משמעותית בטיפול בהן. למרות זאת, עד כה, לא גובשו הנחיות מסודרות ומבוססות של גופי בריאות בהקשר לדפוסי התזונה במחלות מעי דלקתיות וחולים רבים נאלצו להתמודד עם מידע תזונתי, שאינו חד משמעי ולעיתים אף נמצא סותר ולא אמין. כדי לענות על הצורך התזונתי של החולים, פורסמו לאחרונה הנחיות, הכוללות מידע עדכני וחדשני אודות תזונה למחלות מעי.

חשוב שתכירו: הנחיות התזונה לחולים במחלות מעי דלקתיות

1. התזונה המומלצת להפחתת הסיכון למחלות מעי דלקתיות בקרב מי שאינם חולים, כוללת: תזונה עשירה בפירות וירקות, תזונה עשירה באומגה 3 ודלה באומגה 6 והפחתת מזון מעובד ומתועש, המכיל כמויות גבוהות של שומן, סוכר ומתחלבים (מרגרינה, גלידות, רטבים, מזון מהיר). כמו כן, מומלצת הנקה, היכולה להוות גורם מגן מפני מחלות מעי דלקתיות. 


2. בעוד שהרשת עמוסה במידע על דיאטות שונות המבטיחות לרפא את המחלה, הרי שאין דפוס אכילה אחד המתאים לכלל החולים במחלות אלו, ורוב המידע הקיים על דיאטות פופולריות (כגון: דיאטת פליאו, דיאטת הפחמימות המיוחדות או דיאטה טבעונית/ צמחונית ) אינו מבוסס מחקרית ואינו מתאים לכל מטופל. יש להתייעץ עם הרופא המטפל ודיאטנית, כדי להתאים את התזונה באופן אישי, לדוגמה, מטופלים עם מחלה פעילה או היצרויות לאורך המעי, יידרשו במצבים מסוימים להפחית את צריכת הסיבים התזונתיים בתזונתם.

3. חשוב לנטר חסרים תזונתיים העלולים לפגוע במצב הבריאותי של החולה, כך למשל, חוסר בוויטמין B12   עלול לגרום לפגיעות נוירולוגיות, דיכאון, חרדה ועייפות וחוסר בוויטמין D וסידן עלול לפגוע בצפיפות העצם.

4. בזמן מחלה פעילה, ייעוץ תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמינים וכולל, בין היתר, המלצה על הפחתת צריכת הסיבים התזונתיים. לעומת זאת, כאשר המחלה בהפוגה, מומלץ, בהתייעצות עם הרופא המטפל ודיאטנית, וכל עוד אין היצרויות במעי, לחזור בהדרגה לתזונה מאוזנת ובריאה, הכוללת פירות וירקות, ולא להסתפק בתזונה דלה בסיבים תזונתיים. 


בשנים האחרונות מתחזקת ההנחה כי לתזונה נכונה חשיבות מרכזית לטיפול במחלות מעי דלקתיות 

5. גם חולים במחלות מעי דלקתיות עלולים לסבול מהשמנה ומעודף משקל. השמנה עשויה להשפיע על המורכבות הכירורגית ועל התחלואה של מחלות המעי. חשוב לציין כי השמנה אינה שוללת תת תזונה, ואת תהליך הירידה במשקל, יש לבצע רק כאשר המחלה בשלב של הפוגה.

6. מומלץ לשפר את מצב התזונה של המטופל לפני ביצוע ניתוח, כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים ולקצר את משך האשפוז. לעיתים, מומלץ לשלב הזנה בפורמולות מזון רפואי לתקופה מסוימת עד לשיפור המצב התזונתי. במקרה של תת תזונה, הרי שהסיכון לסיבוכים עולה בעקבות הניתוח.

7. לילדים עם מחלת קרוהן פעילה, מומלץ כטיפול ראשוני לשתות פורמולות מזון רפואי למשך שמונה שבועות, ללא כל מזון נוסף, המסייעות לריפוי רירית המעי.

"תזונה היא מרכיב חשוב בטיפול הכוללני במחלות מעי דלקתיות. קיימות המלצות שונות לטיפול תזונתי במחלות אלו, אולם לא קיימת דיאטה אחת שהוכחה כמועדפת על פני האחרות. רצוי שהתזונה תהיה מבוססת על מזון לא מעובד, ובמידה ואין הוריית נגד (כמו במצב של היצרויות או חסימות לאורך צינור העיכול), כדאי לתגבר צריכה של פירות וירקות" מסבירה ד"ר הנית ינאי, מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות, המכון לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי בילינסון ומוסיפה: ייעוץ מקצועי אצל תזונאים העוסקים במחלות מעי דלקתיות, הוא חלק מהטיפול הרב תחומי ומומלץ לכלל המטופלים, במסגרתו תינתנה המלצות אישיות, המתייחסות למצב המחלה הדלקתית, לחסרים תזונתיים, לבעיות ספיגה וגם למחלות רקע אחרות, כמו השמנה, סכרת, בעיות בכליות ועוד".

"חולים רבים מתלבטים בשאלה מה עליהם לאכול והאם יש קשר בין תזונה למחלות מעי דלקתיות" מעידה דניאלה קאופמן, דיאטנית קלינית מטעם עמותת הקרוהן והקוליטיס ומומחית במערכת העיכול. "חשיבותן של ההנחיות החדשות בכך שהן נותנות, לראשונה, מידע מבוסס ומקצועי בכל הקשור לתזונת חולים, אשר יכול למנוע מצבים של תת תזונה או חוסרים תזונתיים משמעותיים, העלולים להחמיר את תסמיני המחלה ואת המצב התזונתי של החולה".

כדי לסייע לחולים בהתאמה התזונתית המומלצת עבורם, משיקה העמותה לתמיכה בקרוהן וקוליטיס מידע תזונתי והתנהגותי עבור החולים, המאפשר לחולה לבחור את המזון המתאים ביותר למצבו. המידע, אשר יופיע באתר העמותה, יתייחס לתזונה במצבי התלקחות ורגיעה של המחלה, תזונה במצבים מיוחדים, ניטור חסרים תזונתיים ואכילה מחוץ לבית. "יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס" (World IBD Day), מצוין, מדי שנה, במהלך חודש מאי, כדי להעלות את רמת המודעות בקרב הציבור אודות מחלות מעי דלקתיות והשפעתן על איכות החיים  ולעודד חולים להסתייע יותר בשירותי העמותה. בישראל, ייערכו אירועי תמיכה בחולים ופעילויות הסברה במשך כל חודש המודעות.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
ד"ר נדב אילני
ד"ר נדב אילני גסטרואנטרולוגיה
רופא בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד. הדסה עין כרם ומכון הגסטרו של קופת חולים כללית בירושלים
ד"ר משה נדלר
ד"ר משה נדלר גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גסטרואנטרולוגיה מבוגרים וילדים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו