דלג לתוכן

צניחת עפעפיים: כל הגורמים ודרכי הטיפול

מהי צניחת עפעף, מהם הגורמים לה, אילו ניתוחים משמשים לטיפול בצניחת עפעפיים ומהם הדברים שחשוב לדעת טרם לביצוע ההליך? כל המידע החיוני בכתבה הבאה

מאת: ד"ר אהוד רייך
תאריך פרסום: 04/07/2018 תאריך עדכון: 21/01/2020
3 דקות קריאה
ד"ר אהוד רייך בשיתוף עם ד"ר אהוד רייך i רופא מומחה בשירות לגידולי עיניים במרכז רפואי רבין
התור הראשון הפנוי: 23/05/24, 16:35

ניתוח עפעפיים נחשב לאחד מהניתוחים הקוסמטיים הנפוצים ביותר, במהלכו מסירים עודפי עור ושומן מהעפעפיים כדי להקנות לפנים מראה צעיר ורענן יותר. אך במקרים מסוימים צניחת עפעפיים אינה נגרמת בשל עודפי עור ושומן באזור, אלא עקב רפיון השריר האמון על הרמת העפעף. מצב זה, עשוי לפגום בשדה הראייה ואינו מהווה רק פגם אסתטי. 


מהם הגורמים לצניחת עפעפיים?

כאמור, צניחת עפעפיים מערבת בתוכה שתי בעיות רפואיות שונות: הראשונה, נגרמת עקב התקדמות הגיל וכוללת מצב בו נוצרים עודפי עור ושומן באזור העפעפיים, בשל אבדן אלסטיות של רקמת העור (מצב הנקרא גם דרמטוכלזיס). במקרים אלה, הסיבה לניתוח להרמת עפעפיים תהיה לרוב אסתטית. 


המצב השני המביא לצניחת עפעפיים הוא מצב הנקרא פטוזיס וכולל נפילה של העפעף העליון וכתוצאה מכך פגיעה בשדה הראייה באותה העין. הסיבות לפטוזיס שונות, אך לרוב מדובר בתופעה הנובעת מההתבגרות הפיזית ונגרמת בשל התארכות הגיד המחבר בין שריר העפעף (שריר הלבטור) לבין העפעף עצמו. פטוזיס עלול להיגרם גם בשל מחלות עצב או שריר, עקב טראומה מסוימת, או להיות מולד. כמו כן, פטוזיס עלול להתפתח בשל שימוש ממושך בעדשות מגע. 


פטוזיס הוא מצב בו צניחת עפעפיים פוגעת בשדה הראייה. הסיבות לו שונות אך לרוב פטוזיס הוא תוצאה של הזדקנות

מהם סוגי ניתוחי העפעפיים הקיימים ומתי הם מתבצעים? 

בלפרופלסטיקה, ניתוח עפעפיים להסרת עודפי העור, משמש לשיפור המראה האסתטי, ובמקרים מסוימים הוא עשוי גם להפחית את תחושת הכובד בעפעפיים העליונים. במצבים בהם עודפי העור באזור העפעפיים גורמים להפרעה בראייה, ההליך עשוי לשפר גם את שדה הראיה. 


קיימים שלושה סוגים מרכזיים של ניתוח בלפרופלסטיקה

ניתוח בלפרופלסטיקה עליון

משמש לתיקון פגמים קוסמטיים בלבד ובמהלכו מסולקים עודפי שומן ועור שהצטברו באזור. 

ניתוח בלפרופלסטי תחתון 

נועד להסרת עודפי השומן באזור העפעפיים התחתונים, אשר יוצרים מראה נפוח של מעין "שקיות" מתחת לעיניים. 


ניתוח בלפרופלסטי לארבעת העפעפיים 

ניתוח זה משלב את שני הניתוחים שהוזכרו.



ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים הנובעת מפטוזיס

באמצעות הפעולה הכירורגית מחוזק החיבור בין השריר המרים את העפעף לבין העפעף עצמו. ניתוח זה יכול להתבצע בגישות שונות. אסטרטגיית הניתוח תיבחר בהתאם למצבו הרפואי של המטופל ובהתייחס להיסטוריה הרפואית שלו. 


הניתוח לטיפול בצניחת עפעפיים עקב רפיון השריר מתבצע לרוב בהרדמה מקומית עם טשטשוש קל בליווי רופא מרדים. ניתן לבצעו בהרדמה מקומית בלבד ובמקרים חריגים בהרדמה כללית, זאת בהתאם להחלטת הרופא המנתח והמטופל. ההליך אורך כשעה ולאחריו צפויה נפיחות המלווה בשטפי דם שיספגו לרוב לאחר כשבועיים. 

ניתן לבצע את הניתוח בשיטה פנימית ללא צלקות : יש צורך לבצע בדיקת התאמה לניתוח במרפאה בעת הייעוץ. בנוסף, ניתן לשלב שיטה זו גם עם ניתוח אסתטי להסרת עודפי העור, או בשיטה הקלאסית בה מבוצע חתך בעור (בדיוק כפי שמבצעים בניתוח אסתטי).

חשוב לציין כי במקרים בהם צניחת העפעפיים נובעת מהיחלשות השריר באזור, לא ניתן להסתפק בניתוח להסרת עודפי העור והשומן. במצבים אלה יש לפנות לרופא עיניים המתמחה באוקולופלסטיקה לצורך תיקון הפטוזיס, ושילוב של הסרה של עודפי השומן והעור באזור במקרי הצורך- אחרת יש סיכוי כי התוצאה תהיה תת אופטימלית.


מה חשוב לדעת טרם הניתוח?

1. א-סימטריה במנח או במבנה של העפעפיים

כאשר קיימת א-סימטריה במנח או במבנה של העפעפיים, יש לשלול מחלות רקע חלקן עשויות להיות מסכנות את הראייה או את החיים, כמו מחלות של בלוטת התריס, גידולים שונים בארובת העין, הפרעות בזרימת הדם במוח ועוד. גם אם קיימת א- סימטריה שאינה נובעת מבעיה רפואית חשוב לתכנן את אסטרטגיית הטיפול הניתוחי בהתייחס אליה כדיי לקבל תוצאות מיטביות.

2. במידה ומתוכנן ניתוח משולב של העפעפיים התחתונים חשוב לוודא כי אין חולשה של העפעף התחתון, 
כמו אקטרופיון (מצב בו שוליי העפעף פונים החוצה מגלגל העין וכתוצאה מכך ההגנה על האחרון פחותה) או מחלות התוקפות את העפעף התחתון. 

בנוסף, חשוב לוודא האם קיימת תסמונת העפעף הרפוי (Floppy eyelid syndrome), המתבטאת בחולשה ניכרת של העפעפיים התחתונים. נמצא קשר אפשרי בין התסמונת לבין מצב של הפרעת חסימה נשימתית בשינה, ועל כן אבחון מוקדם שלה חשוב במיוחד ומחייב גם ביצוע של בירור במעבדת שינה. בקרב חולים הסובלים מתסמונת העפעף הרפוי תוצאות הניתוח להרמת עפעפיים יהיו פחות צפויות ולכן חשוב לוודא כי המנתח והמנותח מודעים לבעיה זו. 

3. יש לציין בפני המנתח את ההיסטוריה הרפואית 
במקרים מסוימים לאחר הזרקות אסתטיות לצורך הרמת העפעפיים נוצר שינוי במנח העפעפיים. בשל כך, חשוב לציין את מועד קיום ההזרקה כדי לתכנן את מועד הניתוח להרמת העפעפיים בהתייחס לה ולדחות לזמן בו השפעת החומר הפעיל שהוזרק פגה. 


4. יש לבצע הערכה של יובש בעיניים טרם הניתוח
יובש בעיניים יכול להחמיר פרק זמן קצר אחרי הניתוח, בעיקר בקרב אנשים עם יובש טרם הניתוח. מטופלים שעברו ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, לדוגמה נמצאים בסיכון מוגבר. 


5. ניתוח להרמת עפעפיים עשוי לשנות את מרשם המשקפיים
בשל כך, במידה ומתוכנן ניתוח קטרקט חשוב לבצע את הניתוח להרמת עפעפיים לפני כן, כדיי להתאים את העדשה הנכונה ולמנוע שינוי במספר המשקפיים לאחר ההליך להרמת עפעפיים. 


6. שינויים קיצוניים במשקל יכולים להביא לשינוי במנח העפעפיים ולהקצנת עודפי העור. אחרי ירידה קיצונית במשקל העור הופך רפוי, ועשוי להביא להחמרה בצניחת עפעפיים קוסמטית. 


8. במקרים בהם הוכח כי צניחת העפעפיים גורמת להפרעה בציר הראייה, ייתכן והניתוח יוגדר רפואי ויתאפשר מימון על ידי חברות הביטוח.




הכתבה בשיתוף עם ד"ר אהוד רייך מומחה למחלות עיניים בעל התמחות-על באונקולוגיה של העין והתמחות-על שניה באוקולופלסטיקה, מנהל תחום לגידולי עיניים במח' עיניים ביה"ח שערי צדק בירושלים. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר משה מלכין
ד"ר משה מלכין עיניים
מנתח עיניים בכיר ב"אסותא" ת"א
ד"ר גבי שמש
ד"ר גבי שמש עיניים
רופא עיניים מנתח
ד"ר קלוד מסיקה
ד"ר קלוד מסיקה עיניים
רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי שערי צדק
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר אהוד רייך

שאלות מתוך פורום ניתוח הרמת עפעפיים ופלסטיקה של העין

בניהולו של ד"ר אהוד רייך
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו