דלג לתוכן

השתלת שיניים: כל המידע שחשוב שתדעו על ההליך הנפוץ

אילו נזקים עלולים להיגרם עקב מחסור בשיניים, כיצד מתבצעת השתלת שיניים, כמה זמן אורך תהליך ההחלמה ומה חשוב לדעת טרם לביצוע ההליך? המדריך המלא להשתלת שיניים

מאת: ד"ר ליאת הכט-נקר
תאריך פרסום: 23/07/2018
3 דקות קריאה

תחום השתלות השיניים זוכה לפופולריות ולהתעניינות רבה. כיום, בניגוד לעבר, מטופלים רבים יכולים לקבל פתרון אפקטיבי למצבים של חוסר שיניים, הגורמים לאי נוחות, לסבל ולעיתים אף למבוכה ולפגיעה בתחושת הדימוי העצמי. 

שתל דנטלי הוא תחליף לשורש השן. מדובר בהתקן מתכתי, בדרך כלל בעל צורה בורגית, אשר מקובע לעצם הלסת, ועליו בונים את המבנה והכתר, המהווים תחליף לכותרת השן. בסוף התהליך, מתקבלת שן הזהה לזו הטבעית, הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה אסתטית. 



מהם הנזקים שעלולים להיגרם בשל חוסר בשיניים?

לאדם בוגר צריכות להיות 28 שיניים קבועות (ללא שיני הבינה). כל חסר בשן אחת או יותר, נחשב כלא תקין ומפריע לתפקוד היומיומי. מחסור בשיניים מהווה לעיתים גם בעיה אסתטית, בעיקר במצבים בהם חסרות שיניים קדמיות בפה. במצבים אלה זקוק המטופל לפתרון דחוף להשלמת השן. למרות זאת, גם במצבים בהם מדובר בחסר של שן אחורית, אין לזלזל בכך: השיניים הטוחנות מסייעות בטחינת המזון ובמקרים בהם אלה לא מתפקדות העומס עובר לשיניים אחרות, מצב שעלול לפגוע בהן. חסר שיניים עלול גם לגרום לתזוזה של שיניים אחרות, ואף להביא לכאבים במפרקי הלסת.




לאחר ההשתלה, מתקבלת שן זהה לזו הטבעית הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה אסתטית


כיצד מתבצע הליך ההשתלה?

הליך ההשתלה מבוצע לרוב במרפאת השיניים תחת הרדמה מקומית, תוך הקפדה יתרה על סטריליזציה, ועל פרוטוקולים כירורגיים. עם תחילת השפעת ההרדמה המקומית, יבצע הרופא קידוח בעצם המטופל, ואז יחדיר את השתל למקומו. בסיום ההליך יבוצעו תפרים והמטופל יקבל הנחיות להמשך טיפול, הכוללות גם המלצות בנוגע לטיפול התרופתי. לאחר ההשתלה יש להימנע ממזון חם במשך 24 שעות, מעישון, ומפעילות גופנית. יש לקרר את המקום המנותח ולהימנע מלירוק. 


האם קיימות שיטות השתלה שונות?

עולם השתלים הדנטליים מתחדש באופן קבוע ונהנה מטכנולוגיות מתקדמות ושימוש בחומרים חדשניים. קצרה היריעה מלסקור במאמר זה את כל השיטות הקיימות כיום. יחד עם זאת, חשוב לברור בין מידע אמין המבוסס על מחקרים, לבין גימיקים חולפים. בידי הרופא המשתיל צריכים להיות הידע המקצועי, הניסיון והאחריות לביצוע סלקציה של המידע האינסופי, ולבחירת הטיפול המתאים עבור המטופל, וכמובן לביצוע הטיפול באופן מקצועי. 




עולם השתלים הדנטליים נמצא בהתחדשות מתמדת. עם זאת, חשוב לבחור את הטיפול המתאים עבור כל מטופל


מהו זמן ההחלמה מהטיפול?

ברוב המקרים, ההחלמה לאחר ההשתלה תימשך כיומיים עד לשבוע ימים. במהלך תקופה זו עלולים להופיע כאבים, נפיחות, דימום או שטפי דם. 


חשוב לציין כי תהליך ההחלמה משתנה מאדם לאדם, והוא תלוי בשילוב של גורמים, כמו מצבו הרפואי הכללי של המטופל: לדוגמא מטופל שנוטל תרופות נוגדות קרישה, צפוי לסבול יותר מדימומים ומשטפי דם. כמו כן, ההחלמה מההשתלה מושפעת גם מהטיפול עצמו: החלמה מטיפול מורכב וקשה, המשלב עקירות, שתלים, השתלות עצם וכדומה, המבוצעים במפגש אחד, שאורך מספר שעות, תהיה קשה יותר מאשר החלמה לאחר ביצוע של שתל אחד פשוט, טיפול שאורך כ- 20 דק'. 

בנוסף חשוב להבין שתהליך הקליטה של שתל בעצם אורך מספר חודשים אשר במהלכם חלים תהליכים ביולוגיים של בנייה וספיגה של עצם באזור ההשתלה. השתל עובר תהליך של איחוי לעצם, ורק לאחר מס' חודשים הוא מספיק יציב בכדי שאפשר יהיה לבנות עליו את הכתר. במקרים מסויימים ניתן לבצע "קיצורי דרך" ולבצע העמסה מיידית ע"ג השתלים, אך לרוב זה לא מומלץ.

מהם הסיבוכים והסיכונים בהשתלה?

השתלת שיניים, היא טיפול כירורגי בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד, וכ-95% ממקרי ההשתלה מסתיימים בהצלחה. יחד עם זאת, במקרים מסוימים תהליך ההשתלה עלול להיכשל, מצב המחייב הוצאה של השתלים וחזרה על הטיפול בהמשך, במידת האפשר. כמו כן, מבנים אנטומיים הנמצאים בסמוך לאזור ההשתלה, כמו עצב השפה והלשון, הסינוס המקסילרי ואף ארובת העין, עלולים להיפגע כתוצאה מתהליך ההשתלה.חלק מסיבוכים אלה ניתנים למניעה, וחלקם בלתי נמנעים ודורשים טיפולים נוספים תרופתיים ו/או כירורגיים. 



מה חשוב לדעת טרם ולאחר ביצוע ההליך?

כאשר מגיעים לבדיקה ראשונית לקראת השתלה מומלץ להגיע עם הצילומים הקיימים ברשותכם. אם אין בידיכם צילומים, הרופא המשתיל יפנה אתכם לבדיקת CT  של הלסת ולצילומים נוספים במידת הצורך. חשוב לעדכן את הרופא המטפל בכל בעיה רפואית, להצטייד במסמכים רפואיים עדכניים וברשימה של התרופות אותם אתם נוטלים.  טרם לטיפול, חשוב לאכול ארוחה קלה, וליטול את הטיפול התרופתי כפי שסוכם עם הרופא.



מדוע מומלץ שמומחה לכירורגיה פה ולסת יבצע את ההשתלה?

כירורג פה ולסת הוא רופא שיניים מומחה, שבנוסף ללימודי רפואת שיניים, עבר הכשרה של חמש שנים בבית חולים ובסיומה עבר בחינות מקצועיות. בשל כך, יש לו את הידע והניסיון הנדרשים בכדי לבצע כל פעולה כירורגית בחלל הפה ובפנים. ביצוע שתל, השתלות עצם, הרמות סינוס וכיו"ב, הן פעולות כירורגיות אשר דורשות ידע וניסיון ואף יכולת להתמודד עם סיבוכים. הרופא המטפל חייב להיות בקיא ומיומן בכל רזי הטיפול, להכיר טכניקות שונות, ולהיות מעודכן בחידושי המקצוע. רופא מומחה יידע להתמודד באופן מיטבי עם טיפולים פשוטים ומורכבים, ויידע לתת ייעוץ ופתרונות במקרים מסובכים.


כמו כן, חשוב לדעת שרוב חברות הביטוח מתנות את השתתפותן במימון טיפולי השתלות, בכך שיבוצעו על ידי כירורג מומחה. אם יש בידיכם ביטוח שיניים, מומלץ לבדוק את זכאותכם להחזר כספי מול חברת הביטוח, לפני תחילת הטיפול, בכדי להימנע מעוגמת נפש בסיום הטיפול.

לסיכום, אם אתם סובלים ממצב של חוסר שיניים, אל תהססו, פנו עוד היום לקבלת טיפול שיחזיר לכם את החיוך לפנים.


הכתבה בשיתוף עם ד"ר ליאת הכט-נקר רופאה מומחית בכירורגיית פה ולסתות. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 16 חוות דעת )
"He is an excellent and very professional dentist.I have no hesitation recommending him for all issues concerning teeth. Dr.Janette Segal"
ד"ר פבל ווסקובויניק
ד"ר פבל ווסקובויניק רפואת שיניים
5.0
( 5 חוות דעת )
"טיפול מרגיע ,סובלני ומקצועי"
ד"ר יעקב פטש
ד"ר יעקב פטש רפואת שיניים
5.0
( 8 חוות דעת )
"הגעתי לד״ר פטש מאחר וסבלתי ממיגרנות בעקבות נעילת לסתות בלילה. מה שגם יכול לפגוע לי בשיניים וגם גרם לסבל מכאבי ראש רבים. ד״ר פטש המליץ לי על סד לשיניים מסוג NTI שפשוט עזר פלאים!! אחרי שנים של טיפול תרופתי , משככי כאבים והמון בדיקות - הסד הקטנטן הזה פתר את המיגרנות הנוראיות שלי. מדובר על אביזר ממש קטן שמתלבש על 2 שיניים בלבד, לא מפריע ולא מציק, וזה מונע ממני לנעול את הלסתות בלילה בחוזקה, גורם לי לישון טוב יותר עם לסת משוחררת ורגועה, וכמובן לקום בלי כאבי ראש! באמת שבהתחלה הייתי סקפטית, אבל אני יכולה להגיד שכבר מעל שנה שאני משתמשת בזה בלילות, וזה ממש עובד כמו קסם ואני הכי מרוצה בעולם. ממליצה על זה בחום. גם חברות שלי הלכו אליו בעקבותיי ומרוצות גם הן."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום השתלות דנטליות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו