דלג לתוכן

המדריך למטופל: הכל על השתלת שיניים

מהי השתלת שיניים, כיצד מתבצעת ואילו הכנות יש לבצע לפני ההשתלה? כל המידע החיוני על השתלת שיניים

מאת: ד"ר ניסים לוי
תאריך פרסום: 26/07/2018
2 דקות קריאה

השתלת שיניים היא פתרון יעיל למצבים של אובדן שיניים, או לצורך החלפה של שיניים הרוסות המיועדות לעקירה. שתל דנטלי הוא מעין בורג חלול שעשוי ממתכת עמידה (טיטניום). השתל נועד להחליף את שורש השן הפגועה, להוות בסיס לגשר במצבים בהם קיים חוסר של מספר שיניים או לשקם לסת שלמה מחוסרת שיניים. על גבי השתל נבנים המבנה והכתר המהווים תחליף לשן. בסוף התהליך המטופל זוכה לשיניים זהות במראן ובתפקודן לאלה הטבעיות. השתלת שיניים מתאפיינת בשיעור הצלחה גבוה מאוד המגיע ל-95%. 

אילו הכנות יש לבצע לפני השתלת שיניים?

הכנת האזור המיועד לשתל

עם עקירת השן, נוצר שקע בעצם הלסת אשר מתמלא לרוב באופן טבעי בעצם חדשה. למרות זאת, העצם החדשה מגיעה לקו גובה נמוך יותר מזה שהיה קיים לפני העקירה. כדי לבצע השתלה, יש צורך בכמות עצם מסוימת, ואם תתבצע ספיגה שלה לאחר העקירה, לא יהיה מספיק נפח עצם לצורך ביצוע ההשתלה. 


על כן, מומלץ לבצע שימור רכס טרם להשתלת השיניים. לאחר ביצוע העקירה ממלא הרופא המטפל את מכתשית השן בגרגירי עצם ממקור סינתטי, או ממקור חי ועל ידי כך מונע אובדן גובה או רוחב של רכס השן. לאחר החלמת האזור תתאפשר הכנסת שתל רחב וארוך מספיק. ניתן גם לבצע השתלת עצם בזמן הניתוח להחדרת השתל, אך פעולה זו מורכבת ועדינה יותר והיא מלווה בסיכוני זיהום.

ההכנות לתהליך הכירורגי

הרופא המטפל יבצע בדיקה מקיפה של המטופל, הכוללת בחינה של ההיסטוריה הרפואית שלו (לרבות קיום מחלות, כמו סוכרת או אוסטאופורוזיס) ושימוש בתרופות שונות (לדוגמה נוגדי קרישה). בנוסף, רופא השיניים יפנה את המטופל לבדיקות שונות, כמו צילום סי-טי, לצורך תכנון ההשתלה. על פי ממצאי בדיקת הסי-טי, יתוכנן השתל שיוחדר ללסת המטופל. בשלב זה ניתן יהיה גם להכין סד כירורגי. הסד הכירורגי הוא תבנית מדויקת הנבנית על סמך הצילום. דרך הסד, מחדירים את השתל למקומו. שימוש בסד כירורגי עשוי למנוע סיבוכים, כמו פגיעה בעצבים העוברים בלסת התחתונה, או חדירה למערת האף (לאזור הסינוס המסקילרי).





הסד הכירורגי הוא תבנית המתוכננת על סמך צילום הסי טי. הוא משמש לצורך החדרת השתל למקומו

כיצד מתבצעת השתלת השיניים?

השתלת שיניים מתבצעת בהרדמה מקומית. במהלך הפעולה, השתל מוחדר לעצם הלסת, בצורה בה הקצה שלו אינו בולט מעל לחניכיים. לאחר הכנסת השתל, סוגר הרופא המטפל את הפצע באמצעות תפרים. 


במידה ותוכנן סד כירורגי לפני ההשתלה, ניתן לבצע את הקידוח דרכו ללא הרמה של החניכיים, דבר המקל על המטופל ומונע נפיחות אזורית לאחר הטיפול. אם לא הוכן סד, מתבצעת הרמת מתלה (הפשלת החניכיים על ידי חיתוכם וחשיפה של עצם הלסת) וקידוח ישיר של השתל בעצם הלסת. 

לאחר ההשתלה, יש לחכות מספר חודשים עד להיווצרות תאי עצם שיקבעו את השתל החדש למקומו. במקרים בהם קיים נפח עצם מספיק, ניתן לבצע שיקום זמני באמצעות מבנה וכתר זמניים במעמד ההשתלה, פעולה זו מכונה השתלה והעמסה מידית.

בחלוף הזמן הנדרש, יתחיל הרופא המטפל בתהליך השיקום הקבוע על פי אסטרטגיית הטיפול שנקבעה מראש. במהלך השיקום מוחדר אל השתל מבנה שן, עליו מולבשים הכתר או הגשר. הכתרים והגשרים מיוצרים באופן ייחודי לכל מטופל, בהתאם למידותיו ובהתייחס לצילומי ההדמיה.


הכתבה בשיתוף עם ד"ר ניסים לוי הוא רופא שיניים למבוגרים וילדים, בעל נסיון של כ-30 שנים. ד"ר לוי מבצע מגוון טיפולים, בהם טיפולי שורש, עקירות כירורגיות, השתלות שיניים ושיקום על גבי שתלים. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר חוסאם עמאשה
ד"ר חוסאם עמאשה רפואת שיניים
4.6
( 12 חוות דעת )
"הגעתי לטיפול בהרגשה מפוחדת, יצאתי בהרגשה טובה, שעברתי את זה בלי פחד ובצורה נעימה..."
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 14 חוות דעת )
"לאחר שעברתי רופאים רבים עם טיפולים לא פשוטים החוויה הייתה שונה לגמרי מקצועית ורגישה. גם התוצאה לאורך זמן הייתה מצויינת."
ד"ר צבי קופר
ד"ר צבי קופר רפואת שיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום טיפול שורש

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו