דלג לתוכן

ילדכם סובל מהרטבת לילה? כל הסיבות – והפתרונות לתופעה

20% מהילדים בגיל חמש סובלים מהרטבת לילה. באופן מפתיע הסיבה לתופעה לרוב פיזיולוגית. אי טיפול בבעיה הנפוצה עלול לפגום בתחושת הדימוי העצמי של הילד, ואף להביא לבידוד חברתי. אילו גורמים עשויים להוות מקור לתופעה ומהן דרכי הטיפול בה? מומחה עם כל התשובות

מאת: ד"ר גלעד חבצלת
תאריך פרסום: 16/08/2018
2 דקות קריאה
ד"ר גלעד חבצלת בשיתוף עם ד"ר גלעד חבצלת i מומחה לרפואת ילדים, מטפל בהפרעות קשב 04-6404435

20% מהילדים בגיל חמש סובלים מהרטבת לילה המוגדרת כאובדן שתן בלתי רצוני בשינה, במהלך שני לילות או יותר בשבוע. הרטבת לילה נעוצה בגורמים רבים, הן פיזיולוגיים, והן פסיכולוגיים. למרות שהתופעה עשויה לחלוף מאליה עם הזמן, הטיפול בה חשוב כדיי למנוע פגיעה בדימוי העצמי ובתחושת הביטחון של הילד. מהם הגורמים להרטבת לילה וכיצד ניתן לטפל? מומחה עם כל התשובות.

מהם הגורמים להרטבת לילה?

ברוב המקרים המקור להרטבת הלילה הוא פיזיולוגי, ורק בקרב מיעוט מהילדים מקור התופעה יהיה נפשי. הגורם הגנטי מהווה חלק מרכזי בסיבות להרטבת לילה, ובמקרים בהם שני ההורים סבלו מהבעיה, קיים סיכוי של כ- 70% שגם ילדיהם יחוו אובדן שתן בלתי רצוני. קיימות שלוש סיבות פיזיולוגיות עיקריות המובילות לתופעה:


 

1. מחסור בהורמון ADH

אחד מתפקידיהן של הכליות הוא סינון וניקוי הדם מרעלים שונים וריכוז הפסולת הנוצרת כתוצאה מהתהליך (יצירת שתן). במהלך השינה מופרש הורמון ADH מבלוטת יותרת המוח, הגורם לכך שפעילות זו של הכליות תואט, והן יפרישו פחות שתן. בקרב ילדים הסובלים מהרטבת לילה, הורמון זה אינו מופרש בכמות מספקת ועל כן הכליות ממשיכות לייצר שתן בכמות גדולה ומתרחשת הרטבה במהלך שנת הלילה. הרטבת לילה הנובעת מייצור מוגבר של שתן במהלך השינה תתאפיין לרוב באובדן שתן לא רצוני לקראת היקיצה. 




המקור להרטבת לילה יהיה לרוב פיזי ובמיעוט המקרים הגורם להפרעה יהיה נפשי


2. ליקוי במנגנון היקיצה

במצבים בהם קיים ליקוי במנגנון היקיצה, הילד ישן שינה עמוקה מאוד, ועל כן אינו מתעורר כאשר שלפוחית השתן מלאה, וכתוצאה מכך הוא מרטיב במיטה.


3. ליקויים בתפקודה של שלפוחית השתן

שריר השוער, המצוי בחלקה התחתון של השלפוחית, אמון על הפרשת השתן אל מחוץ לגוף. במצבים בהם קיימת בעיה בוויסות שריר השוער, יפגע תפקוד שלפוחית השתן ותתרחש הרטבת לילה. במקרים אלה, אובדן השתן יתרחש מוקדם, בסמוך לשעת ההירדמות. בנוסף, במשך היום לילד יהיה קשה "להתאפק" והוא צפוי לרוץ לשירותים פעמים רבות. 


חשוב לציין כי בקרב חלק מהילדים הסובלים מהרטבת לילה, המקור לבעיה משלב מספר גורמים. כמו כן, במסגרת האבחון, ישלול רופא הילדים בעיות, כמו זיהום בדרכי השתן, סוכרת נעורים, מומים שונים בדרכי השתן, מחלות כליה ועוד, שעלולות גם הן להוביל להרטבת לילה. 

מהן ההשלכות במצבים  של אי טיפול בהרטבת לילה?

כאמור, הרטבת לילה שאינה מטופלת עשויה להוביל לפגיעה ניכרת בדימוי העצמי ולהוביל לביטחון עצמי נמוך. במקרים מסוימים הילד עשוי להימנע ממפגשים חברתיים, טיולים שנתיים במסגרת בית הספר או לינה אצל חברים מחשש שתתגלה בעיית ההרטבה ובשל כך הוא עשוי לחוות בידוד חברתי. כמו כן, הרטבת הלילה עלולה להוביל לקונפליקטים בין ההורים לילד הסובל מהתופעה. 



כיצד ניתן לטפל בהרטבת לילה?

במקרים בהם הילד סובל מהרטבת לילה מומלץ לפנות לרופא ילדים שהתמחה בנושא לצורך אבחון המקור לבעיה ובהתאם לכך גם תכנון של אסטרטגיית טיפול מתאימה לצורך קבלת תוצאות מיטביות. הטיפול בהרטבת הלילה יקבע בהתאם לגורם לה וברוב המקרים ישלב מספר אסטרטגיות טיפול, לרבות טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי. 

הכתבה בשיתוף עם ד"ר גלעד חבצלת מומחה לרפואת ילדים, מורשה משרד הבריאות לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים ומבוגרים, מומחה לטיפול בהרטבת לילה. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יעל מוזר גלזברג
ד"ר יעל מוזר גלזברג ילדים
5.0
( 7 חוות דעת )
"ד״ר יעל מוזר גלזברג קיבלה אותי ואת ביתי בת ה-4( שהיא בעצם המטופלת) בנועם ועם גישה מאוד מרגיעה ונעימה לילדה. רכשה את אמונה של הילדה לפני שהחלה בכלל בבירור. ההסבר היה מאוד ברור, מקצועי,סבלני ומפורט. כמו כן הבדיקה הגופנית לילדה היתה מאוד מכבדת ונעימה. רופאה מאוד מקצועית ואף חשוב לא פחות מאוד אנושית וחמה."
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 13 חוות דעת )
"מקצועי ומסביר הכל במקצעיות כל הכבוד"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר גלעד חבצלת

שאלות מתוך פורום הרטבת לילה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו