דלג לתוכן

BMI: האם הוא נחשב למדד אמין?

מדד ה-BMI נמצא בשימוש כבר שנים רבות. באמצעות נוסחה מתמטית פשוטה הבוחנת את היחס בין הגובה למשקל, מסייע מדד זה לקבוע האם משקלו של אדם הוא בטווח התקין. למרות זאת, מחקרים שונים מראים כי מדד ה-BMI מתעלם מפרמטרים שונים והוא אינו מספק תמונת מצב מלאה בכל הנוגע לקשר בין משקלו של אדם למצבו הבריאותי : איך מחשבים ציון BMI והאם הוא נחשב למדד אמין ומדויק? כל המידע בכתבה הבאה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 21/08/2018 תאריך עדכון: 18/11/2018
3 דקות קריאה

מדד מסת גוף (Body mass index) או BMI נמצא בשימוש כבר יותר ממאה שנים והוא מסייע לקבוע האם אדם מסוים מצוי בתת משקל או בעודף משקל. ה-BMI משמש ככלי במחקרי אוכלוסייה, כאמצעי מדידה לרופאים ,מאמנים אישיים ועוד. למרות זאת מדד ה-BMI   אינו חף מכשלים ומבעיות. ציון ה-BMI מחושב באמצעות נוסחה מתמטית פשוטה, שפותחה ב- 1930 על ידי למברט אדולף ז'אק קווטלט, אסטרונום בלגי, מתמטיקאי, סטטיסטיקאי וסוציולוג. הנתון המתקבל כתוצאה מהמשוואה מעריך את משקלו התקין של אדם ביחס לגובהו.

כיצד מחשבים את ה-BMI?

חישוב BMI נעשה על ידי שימוש בנוסחה הפשוטה של משקל הגוף של אדם חלקי גובהו בריבוע. כך לדוגמה אם אדם שוקל 50 ק"ג וגובהו הוא 1.60 ה-BMI  שלו יהיה 19.53. מדד ה-BMI מוגדר על פי טווח קבוע, המראה אילו ערכים מצביעים על משקל תקין ואילו מראים כי משקלו של אדם חורג מטווח התקין:


ציון BMI  של 18.5 ומטה: תת משקל.

ציון BMI בטווח שבין 18.5-24.9 : משקל תקין.

ציון BMI בטווח של 30-39.9: השמנה.

ציון BMI של 40 וגבוה יותר: השמנת יתר חריפה.


לחישוב ציון ה-BMI שלכם לחצו כאן

האם מדד ה-BMI אכן עשוי להעיד על מצבו הבריאותי של אדם?

חוקרים ומומחים שונים טוענים כי עם התפתחות הטכנולוגיה, נוסחת חישוב ה-BMI הפכה לא רלוונטית והיא אינה מספקת תמונת מצב מלאה בכל הקשור לבריאותו של אדם בהתייחס שמשקלו. 


תקינות המשקל תלויה במשתנים רבים, שאינם נלקחים בחשבון בנוסחת חישוב ה-BMI. אחד המרכזיים שבהם הוא הרכב הגוף: מדד ה-BMI אינו מבחין בין מסת שומן למסת שריר בגוף. ניקח לדוגמה אדם שלא מבצע פעילות גופנית כלל- גובהו הוא 1.83 מטרים ומשקלו הוא 92 ק"ג, כך שעל פי חישוב מדד מסת הגוף ציון ה-BMI  שלו יהיה 27. מנגד, ספורטאי אולימפי שגובהו 1.83 מטרים, משקלו הוא 96 ק"ג וציון ה-BMI שלו יהיה 28. על פי חישוב ה-BMI הספורטאי מוגדר כבעל עודף משקל וציון ה-BMI שלו גבוה יותר מזה של אדם שאינו מבצע כלל פעילות גופנית. למרות זאת, משקל מסת שריר גבוה יותר בכ-18% מאשר משקל השומן בגוף, כך שנתון זה הוא אינו מדויק. 


מחקר שפורסם ב-2016 ובחן 75 מיליון אמריקאים מציע כי ציון ה-BMI  לאו דווקא מעיד על בריאותו של אדם. החוקרים מצאו כי 54 מיליון אמריקאים שסווגו כבעלי עודף משקל או כשמנים, נראו בריאים על פי מדדים קרדיו מטבולים. 

בנוסף, מדד ה-BMI הוא אינו מנבא המחלות המדויק ביותר. מחקר מסוים בחן את ציון ה-BMI  של 40,000 נבדקים אל מול פרמטרים שונים אשר מעריכים את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. מעבר לחישוב מדד ה-BMI החוקרים התייחסו גם לערכי לחץ הדם של הנבדקים, לערכי הטריגליצרידים, לרמות הסוכר בדם ועוד. תוצאות המחקר הראו כי 30% מהנבדקים שציון ה-BMI שלהם מצביע על כך שהם סובלים מהשמנה אינם מצויים בסיכון גבוה. מנגד, בקרב 30%  ממשתתפי המחקר שנמצאו במשקל תקין  על פי חישוב ה-BMI , הסיכוי ללקות במחלות לב וכלי דם היה גדול יותר. 


BMI  אינו מתייחס לפרמטרים שונים, כמו ההבדלים הפיזיים בין גברים לנשים או הרכב הגוף 

אילו אמצעים אלטרנטיביים קיימים להערכת המשקל? 

מדידת היקף מותניים ובחינת היחס היקף המותניים לגובה

שילוב ציון ה-BMI  עם מדידה של היקף המותניים עשוי לספק תוצאה מדויקת יותר. למרות זאת, חוקרים שונים טוענים כי היחס שבין היקף המותניים לגובה, מדויק יותר מאשר ציון ה-BMI לבדו או שילובו עם מדידת היקף המותניים. היחס שבין היקף המותנים לגובה הוכח כאמצעי מנבא בכל הנוגע לבריאות הקרדיו- מטבולית. חוקרים מציעים כי היקף המותניים צריך להיות פחות מחצי מהגובה, כדי להימצא בבריאות אופטימלית ולהאריך ימים. 


מדוע מודדים דווקא היקף המותניים? 
שומן בטני נקשר לסיכון גבוה יותר להתפתחות מחלות לב והפרעות מטאבוליות. רקמות השומן הבטני משפיעות על האיברים הפנימיים המצויים באזור, כמו הכבד, הלב והכליות. עודף שומן באזור הירכיים נחשב למסוכן פחות.

מדידת אחוז השומן בגוף

אפשרות נוספת היא בחינה של כמות השומן בגוף. כאמור מדד ה-BMI אינו מבדיל בין המינים, מה שמוביל לתוצאה שאינה מדויקת. לרוב, נשים נמוכות יותר ומסת השומן בגופן גדולה יותר. מנגד גברים גבוהים יותר ויש להם יותר מסת שריר.  מחקרים שונים הראו כי מדידת אחוז השומן בגוף, מספקת תמונה מדויקת יותר על אודות הבריאות של אדם.


על פי בחינה של אחוז השומן בגוף, גברים בעלי 2-4% שומן בגוף נחשבים לבריאים ואלו בעלי יותר מ-25% שומן מסווגים כסובלים מהשמנה. עבור נשים, אלה בעלות 10-13% שומן יחשבו על פי מדד זה כבריאות, אך לעומת זאת, יותר מ-32% שומן בגופן של נשים יחשב כהשמנה. למרות זאת מדידת אחוז השומן היא אינה פשוטה כמו חישוב ה-BMI, בין השיטות הקיימות ניתן למנות מדידה באמצעות מכשיר קליפר המודד את כפלי השומן או בדיקת DXA ((dual energy X-ray absorptiometry.

לסיכום, מדד ה-BMI משמש ככלי אבחון פשוט יחסית, אך בקרב מומחים הוא נחשב לכלי מדידה ראשוני בלבד. אנשי המקצוע מכירים היטב את מגבלות המדד ולוקחים בחשבון משתנים רבים שעשויים להשפיע על המשקל, כמו המצב הבריאותי, היחס שבין מסת השריר מסת השומן, צפיפות העצמות, מין וגיל. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר לב לפידוס
ד"ר לב לפידוס אורתופדיה
מנהל שירות אורתופדית ילדים, בית החולים קפלן
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 4 חוות דעת )
"מקצועית, אכפתית ומסורה"
ד"ר שמוליק יצחק
ד"ר שמוליק יצחק אורתופדיה
4.7
( 3 חוות דעת )
"רופא מקצועי מאוד, קשוב למטופל, בעל ידע נרחב , חדשני בטיפוליו. ממליצה בחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו