דלג לתוכן

הפרעות במפרקי הלסת :מה גורם להן ואיך ניתן לטפל?

שומעים קליקים מוזרים כאשר אתם פותחים את הפה, חווים נעילות זמניות של הפה בפתיחה או בסגירה שלו, סובלים מכאבים בזמן לעיסת האוכל? ייתכן שאתם סובלים מהפרעה במפרק הלסת. מהם סוגי ההפרעות הקיימות, מה הסיבות להן וכיצד ניתן לטפל? מדריך

מאת: ד"ר וסים עבוד
תאריך פרסום: 27/08/2018
3 דקות קריאה
ד"ר וסים עבוד בשיתוף עם ד"ר וסים עבוד i אחראי מרפאת מפרקי הלסת TMJ במחלקה לכירורגיה פה ולסתות, מרכז רפואי שיבא תל השומר

מפרק הלסת הוא איבר הבנוי משלושה חלקים עיקריים: עצם הלסת התחתונה, עצם בסיס הגולגולת ודיסק סחוסי הנמצא בין שתי העצמות. שני מפרקי הלסת, הקיימים בצד הימני והשמאלי של הפנים, נעים באופן סימולטני וכך מאפשרים לנו לבצע מגוון של תנועות שגרתיות, כמו אכילה, דיבור ופיהוק. במקרים מסוימים כאשר אחד ממרכיבי מפרק הלסת נחלש או נשחק עלולות להיווצר תופעות שונות, כמו קליקים בזמן פתיחת וסגירת הפה, הגבלה בפתיחת הפה או כאבים בלעיסה . מהן הסיבות להתפתחות בעיות אלה וכיצד ניתן לטפל בהן? מומחה עם כל המידע החיוני. 

1. רעשים במפרקי הלסת

הדיסק הסחוסי של מפרק הלסת, שכאמור נמצא בין עצם הלסת התחתונה לבין עצם בסיס הגולגולת, מהווה מעין בולם זעזועים ומפזר עומסים. באמצעות תכונותיו גורם הדיסק הסחוסי לתנועה בין עצם בסיס הגולגולת לעצם הלסת התחתונה להיות חלקה וקלה. 


הדיסק מוחזק במקומו על-ידי רצועות חזקות. כאשר מסיבה כלשהי אחת או יותר מהרצועות נחלשות או נמתחות, הדיסק זז ממקומו ובזמן פתיחת וסגירת הפה, ישנה קפיצה שלו אל מחוץ למנח התקין בו הוא מצוי לרוב, דבר היוצר קליקים. 

סוג אחר של רעשים במפרקי הלסת הם חרקושים או קרפיטציות. רעשים אלה מופיעים כאשר רקמת הסחוס במפרקי הלסת נשחקת. הסחוס של הדיסק וגם הסחוס המרפד את המשטחים הגרמיים של הלסת התחתונה ובסיס הגולגולת עלולים לעבור שינויים דלקתיים וניווניים ולהישחק. אובדן הסחוס יוצר חיכוך גבוה במערכת מפרק הלסת, המביא לרעשים אופייניים בזמן פתיחת וסגירת הפה.

איך ניתן לטפל?

הטיפולים בשחיקת סחוס במפרק הלסת  נעים בין הימנעות מאכילת מאכלים קשים, דרך שטיפת מפרק והזרקת חומצה היאלורונית או סטרואידים לאזור, ועד לניתוח פתוח של מפרק הלסת. ההחלטה על הטיפול המתאים תלויה במידת ההגבלה בפתיחת הפה, עוצמת הכאבים, וחומרת השינויים הניווניים המתבטאים בשחיקת הסחוס וספיגת העצם.   




 כאשר אחד ממרכיבי מפרק הלסת נחלש עלולות להיווצר תופעות שונות, כמו קליקים, הגבלה בפתיחת הפה או כאבים בלעיסה



2. הגבלה בפתיחת הפה

בעיות במפרקי הלסת יכולות לגרום גם להגבלה בפתיחת הפה. הגורם להגבלה הוא לרוב היתקעות הדיסק הסחוסי בעמדה שלא מאפשרת פתיחה וסגירה של הפה. מבדילים בין 3 מצבים של הגבלה בפתיחת הפה:


הגבלה זמנית בפתיחת הפה

מצב זה מתאפיין בנעילות זמניות שיכולות להימשך שניות ספורות ועד מספר דקות. הנעילות יכולות להופיע בתדירות משתנה, בין מספר פעמים ביום לאחת למספר חודשים. הגורם לבעיה הוא היתקעות זמנית של הדיסק הסחוסי בעמדה שלא מאפשרת המשך פתיחה של הפה. כאמור מצב זה הוא זמני, ולרוב בעזרת מניפולציה פשוטה מצליח המטופל "לשחרר" את הנעילה ולפתוח את הפה בצורה טובה. בין הנעילות הזמניות, שכיחה תופעה של קליקים בתנועות מפרק הלסת. 



הגבלה קבועה ואקוטית בפתיחת הפה

הגבלה קבועה בפתיחת הפה מתארת מצב בו מתרחשת נעילה שאינה משתחררת, למרות ניסיונות המטופל לפתוח את הפה "ולעקוף" את הנעילה. לעיתים עשויה להתרחש תקופה של נעילות זמניות לפני התפתחות ההגבלה האקוטית בפתיחת הפה, אך היא עלולה להופיע באופן פתאומי ללא כל תלונה מקדימה. 

הגבלה קבועה וכרונית בפתיחת הפה

כאשר המצב האקוטי נמשך מספר חודשים והופך לכרוני, מתפתחים שינויים מבניים וניווניים במפרקי הלסת אשר מקבעים את ההגבלה והכאב. למרות שברוב המקרים יהיה שיפור מסוים בטווח התנועות ובעוצמת הכאב ביחס למצב האקוטי, הטיפול במצב הכרוני דורש התערבויות מתקדמות יותר, ואחוזי הצלחת הטיפולים במצבים של הגבלה כרונית טובים פחות בהשוואה לאחוזי ההצלחה בטיפול במצב האקוטי. 



איך ניתן לטפל?

הטיפולים המקובלים במצבים השונים של הגבלה בפתיחת הפה (נעילות זמניות, נעילה אקוטית, ונעילה כרונית) נעים בין טיפולים שמרניים לא כירורגיים, לשטיפת מפרק רגילה או ארתרוסקופית, ועד לניתוח פתוח במפרק הלסת.



3. כאבים בלעיסה

כאב במפרק הלסת יכול לנבוע מבעיית שיבוש פנימי בין המרכיבים השונים של מפרק הלסת (כמו לדוגמה, מנח לא תקין של הדיסק הסחוסי) או בגלל בעיה דלקתית-ניוונית אשר גורמת לדיקוק ושחיקת הסחוס של המפרק. בשני המקרים יכולים להופיע כאבים משניים בשרירי הלעיסה אשר מחמירים עוד יותר את תלונת המטופל. 



כיצד ניתן לטפל?

הרופא מגיע לאבחנה לאחר תשאול המטופל לגבי היסטוריית תלונתו, ביצוע בדיקה קלינית מקיפה, ועיון בהדמיות. לאחר הגעה לאבחנה מדויקת ימליץ הרופא על טיפולים ספציפיים הייעודיים לאותה הפרעה. קיימות מספר אפשרויות טיפול לא- כירורגיות להקלה על הכאב:

מנוחה

הימנעות מלעיסת מסטיקים, מעבר לתזונה רכה, הימנעות מכסיסת ציפורניים, הגבלת פתיחת הפה בזמן פיהוק, וכו'.

שימוש בסד סיגרי

פלטה העשויה מאקריל או סיליקון שמטרתה פיזור העומסים הסגריים בצורה טובה, מניעת הידוק שיניים, והגדלת המרווח המפרקי.

טיפול תרופתי

תרופות נוגדות דלקת, תרופות נוגדות כאב, תרופות להרפיית שרירים, תרופות לשיפור איכות השינה, ותרופות נוירולוגיות, הם חלק מהטיפולים הפרמקולוגיים בבעיות מפרק הלסת. 

פיזיותרפיה

ברוב המקרים ממליצים על טיפול פזיותרפי שמטרתו העיקרית היא שיפור המוביליזציה של המפרק ושרירי הלעיסה בטווח תנועה ללא כאב. פיזיותרפיה איכותית תורמת לשיפור זרימת הדם, סילוק רעלים, ומניעת התפתחות של נזקים משניים.

לסיכום, במאמר זה נסקרו הבעיות השכיחות ביותר במפרקי הלסת והתסמינים שעשויים להעיד עליהן. עם זאת, קיימות בעיות נוספות הנחשבות לנפוצות פחות. במקרים בהם מופיעים תסמינים שעלולים להעיד על בעיה במפרקי הלסת, חשוב לפנות לרופא מומחה בכירורגית פה ולסתות לצורך בדיקה ואבחון מקיף ומתן טיפול המותאם לבעיה המסוימת. 


ד"ר עבוד הוא כירורג פה ולסתות מומחה, אחראי מרפאת מפרקי הלסת TMJ במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז רפואי שיבא תל השומר, ואחראי תחום הפרעות הלעיסה במרפאה להפרעות תנועה במחלקה הנוירולוגית, במרכז רפואי שיבא תל השומר. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 14 חוות דעת )
"לאחר שעברתי רופאים רבים עם טיפולים לא פשוטים החוויה הייתה שונה לגמרי מקצועית ורגישה. גם התוצאה לאורך זמן הייתה מצויינת."
ד"ר יעל מוזר גלזברג
ד"ר יעל מוזר גלזברג ילדים
5.0
( 7 חוות דעת )
"ד״ר יעל מוזר גלזברג קיבלה אותי ואת ביתי בת ה-4( שהיא בעצם המטופלת) בנועם ועם גישה מאוד מרגיעה ונעימה לילדה. רכשה את אמונה של הילדה לפני שהחלה בכלל בבירור. ההסבר היה מאוד ברור, מקצועי,סבלני ומפורט. כמו כן הבדיקה הגופנית לילדה היתה מאוד מכבדת ונעימה. רופאה מאוד מקצועית ואף חשוב לא פחות מאוד אנושית וחמה."
 דנטל סמייל
דנטל סמייל רפואת שיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד

שאלות מתוך פורום כירורגיה פה ולסת

בניהולו של ד"ר נבות גבעול
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו