דלג לתוכן

מחקר חדש קובע: טיפוס ספורטיבי עשוי לסייע בטיפול בדיכאון

אחד מכל 10 ישראלים סובל מדיכאון, נתון שממצב את ההפרעה כאחת מהבעיות הנפשיות הנפוצות ביותר. מחקר חדש חושף דרך מפתיעה במיוחד להילחם בדיכאון, בעזרת טיפוס בולדרינג: מהו וכיצד עשוי לסייע במיתון ההפרעה? כל המידע

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 28/08/2018
2 דקות קריאה

בולדרינג הוא סוג של טיפוס על סלעים או על קיר טיפוס, ללא שימוש ברתמות או חבלים. בשל העובדה שאין כל דרך לאבטח את המטפס, בולדרינג מערב לרוב טיפוס לגבהים נמוכים (עד ל-3 מטרים), אך הוא כולל מסלולים מאתגרים מאוד. טיפוס בולדרינג התחיל במקור כטיפוס על סלעים גדולים, הנקראים בולדרים, אך כיום מתייחס הוא לכל טיפוס לגבהים נמוכים יחסית, וכולל גם קיר טיפוס.

מחקר שבוצע באוניברסיטת אירזונה שבטוסון, מצא כי מבוגרים הסובלים מדיכאון שלקחו חלק באימוני בולדרינג במשך 8 שבועות, חוו שיפור משמעותי בתסמיני המצב הנפשי. החוקרים הציגו לאחרונה את ממצאיהם בכנס השנתי ה -29 של האגודה הפסיכולוגית למדע, שנערך בבוסטון, ארה"ב.

דיכאון מוגדר לרוב כמצב המאופיין ברגשות עצב, ריקנות וחוסר תקווה ונמשך לפחות שבועיים. על פי הספרות המקצועית, דיכאון מתפתח ברוב המקרים עקב אירוע קשה וטראומתי. דיכאון אינו מוגדר כמחלה, אלא כתסמונת הכוללת תסמינים שונים, בהם תחושות שליליות, לדוגמה תחושת אשמה וחוסר ערך; עייפות, בעיות ריכוז ולעיתים אף מחשבות על מוות ועל התאבדות. 

על פי רוב, אנשים אשר מקבלים טיפול בדיכאון, באמצעות תרופות, טיפולי פסיכותרפיה או שילוב של שניהם , מחלימים באופן מלא. עם זאת, נתונים סטטיסטים שונים מצבעים על כך שרק כשליש מאלה הסובלים מדיכאון חמור יחפשו טיפול באופן אקטיבי. 

קראו עוד: דיכאון קליני או עצב חולף? כך תדעו 

החוקרים ביקשו לבדוק האם לבולדרינג יש השפעה מועילה על אנשים הסובלים מסימפטומים של דיכאון. במובנים רבים טיפוס מהווה פעילות חיובית: קיימים מסלולים מגוונים המותאמים לרמת הכושר הגופני, והוא טומן בחובו פן חברתי לצד תחושת הישג מידית. 


המחקר בחן האם טיפוס בולדרינג עשוי להועיל לאנשים הסובלים מדיכאון 

המחקר מצא: טיפוס בולדרינג מפחית את חומרת הדיכאון

המחקר בחן יותר מ-100 מבוגרים מגרמניה שחולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצה אחת, התחילה להתאמן בבולדרינג באופן מידי, ואילו הקבוצה השנייה התחילה באימוני הטיפוס בשלב מאוחר יותר במחקר. שתי הקבוצות ביצעו אימוני בולדרינג במשך שלוש שעות בשבוע, ורוב המשתתפים במחקר לא התנסו בספורט זה בעבר. 


חומרת הסימפטומים הדיכאוניים הוערכה בנקודות שונות במהלך המחקר באמצעות שימוש בשאלון בק להערכת דיכאון (Beck Depression Inventory), אשר מהווה את אחד הכלים השכיחים ביותר למדידת חומרת הדיכאון. השאלון מכיל 21 שאלון לדיווח עצמי של הנבדק. בנוסף, בוצעה הערכה של סימפטומים שונים המאפיינים את המצב הנפשי. 

קראו עוד: ריצה - מרשם לטיפול בדיכאון? 


החוקרים גילו כי בקרב המשתתפים אשר היו חלק מהקבוצה שהתחילה מיד באימוני הבולדרינג היה שיפור של 6.27 נקודות בממוצע בהתייחס למדד הדיכאון של בק. מנגד, הקבוצה שהתחילה באימוני הטיפוס בשלב מאוחר יותר במחקר, חוותה שיפור של 1.4 נקודות בלבד.על פי החוקרים, השיפור במדד הדיכאון של בק הנראה בקבוצה הראשונה, מייצג הקלה במצב הנפשי- מדיכאון מתון לדיכאון קל. 

אז מדוע קיר הטיפוס מהווה תרופה יעילה כנגד דיכאון? בולדרינג דורש רמות גבוהות של ריכוז, מה שהופך אותו ליעיל מאוד לטיפול בתסמיני הדיכאון. תשומת הלב מופנית מהמחשבות הקודרות אל המאמץ שהפעילות הגופנית דורשת. כמו כן, העובדה שיש להתמקד במה שמתרחש כאן ועכשיו, לא משאירה פנאי רב להרהור בדברים השונים המתרחשים בחייו של הסובל מדיכאון.  בנוסף, טיפוס מספק תחושת הצלחה והישג מידי, וכמו כל סוג של פעילות גופנית, כך גם בכל הנוגע לטיפוס – העיסוק בספורט נתפס לרוב כפעילות חיובית, המשפרת את תחושת הערך העצמי. הפעילות הספורטיבית מעודדת חשיבה חיובית וכך תורמת לשיפור מצב הרוח. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 3 חוות דעת )
"רגישות ומקצועיות נעימות מיוחדת וזמינות"
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום חרדה

בניהולו של ד"ר יששכר הרמן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו