דלג לתוכן

כך תתכוננו לשנה הראשונה בבית הספר: המדריך המלא

אילו פעילויות מומלץ לבצע בבית כדי לשפר את יכולת ההתמודדות עם משימות מרובות שלבים, מהם המשחקים שכדאי לעסוק בהם כהכנה לכיתה א' ומאילו משחקים כדאי להמנע? מדריך

מאת: נורית הלינגר, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 28/08/2018
2 דקות קריאה

כיתה א' מסמלת את המעבר מעולם של משחק חופשי ודמיון לעולם של לימודים פורמאליים, חובות ואחריות. שינוי זה הוא מרגש ומשמעותי, הן עבור הילד והן עבור משפחתו. כדי להקל עליכם ועל ילדכם אספנו המלצות שונות שיסייעו במעבר מהגן לכיתה א'. 

העיקרון המנחה: התארגנות עצמאית 

התארגנות עצמאית כוללת את היכולת לתכנן מטלה בת מספר שלבים, ולבקר הפעולות לאחר ביצוען. בכל הנוגע למעבר לכיתה א', הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בשעות הבוקר, כאשר הילד נדרש לבצע בזמן קצר יחסית, מספר פעולות, כמו צחצוח שיניים, התלבשות, נעילת נעליים ויציאה מהבית עם כל הציוד הנדרש לבית הספר. פעולות רמרובות שלבים קיימות גם בזמן יום הלימודים, לדוגמה כאשר ניתנת מטלת כיתה אותה צריך לבצע, או אחר הצהריים, כאשר יש להכין את שיעורי הבית ולסדר את התיק ליום הלימודים הבא. 


בשל כך, חשוב לסייע לילדכם ולתרגל תפקוד עצמאי, עוד לפני תחילת שנת הלימודים: אפשרו לו להיות מעורב בביצוע מטלות מורכבות ומגוונות, גם אם הן אינן קשורות לתחום הלימודי. הילד יוכל לערוך את השולחן לפני ארוחת הערב, לסדר את החדר, או לעמוד בזמני שגרת הבוקר. בדרך זו, הוא ילמד לתכנן את הזמן באופן עצמי ויתרגל את ביצוע המשימות. אסטרטגיה זו תועבר לאחר מכן אל המטלות האחרות, אליהן יידרש עם כניסתו לכיתה א'. 


סייעו לילדכם לתרגל תפקוד עצמאי, עוד לפני תחילת שנת הלימודים 

אילו פעילויות ניתן לבצע כדי לסייע לילד בתרגול של התארגנות עצמאית?

ניתן לתרגל בישול ואפיה במסגרת הביתית לצורך שיפור מיומנות ההתארגנות ותרגול של ביצוע משימות בעלות מספר שלבים. מעבר לכך שמדובר בפעילות מהנה, היא מערבת מספר מעלות שייסיעו בהכנת הילד לקראת השנה הראשונה בבית-הספר. 


בישול ואפייה מערבים מספר מיומנויות ידניות, כמו ערבוב, חיתוך, לישה, אשר יהוו הכנה לאחיזת כלי הכתיבה השונים ושימוש בהם לאורך זמן. כמו כן, בישול ואפייה מצריכים מעקב אחר מתכונים שונים, וכך חושפים את הילדים לספרות ואותיות אשר מופיעות על אריזות המצרכים ובספר הבישול. בנוסף, משימות המטבח דורשות מהילדים  אינטראקציה בינאישית, חלוקת תפקידים, הקצאת קשב ועמידה בתסכולים. משימה במטבח מפעילה את כל החושים: המגע בחומרים, לעתים רטובים, מלכלכים, קרים, חמים, ההתנסות מול מרקמים מגוונים, מחוספסים או חלקים, החשיפה לריחות ולטעמים, ואף לקולות ולרעשים- כל אלו משמעותיים לצורך הויסות החושי, החיוני להתפתחותם של ילדים.
כאמור, זוהי משימה הדורשת תכנון, בקרה והתארגנות. פעילות זו חייבת להיעשות בהשגחת מבוגר.



מהם המשחקים ופעילויות הפנאי שכדאי לעסוק בהם כהכנה לכיתה א'?

• משחקים המשפרים את המיומנויות הקוגניטיביות הנדרשות בבית הספר, כמו טאקי, רביעיות ומשחקי זיכרון.

• משחקים המשפרים את תפקודי הידיים לצורך תפקוד מווסת ומדוייק בעת כתיבה: דוקים, עבודה במבוכים.

• משחקי "כאילו" שממחיזים אינטראקציה בין מורה ותלמידים. דרך המשחק החופשי הזה, רגשות מגוונים סביב המעבר לבית הספר יעלו אל פני השטח ויקבלו מענה: פחד, התרגשות, עצב, בלבול, שמחה ועוד.

מהן הפעילויות שמומלץ לעסוק בהן במידה מועטה?



עבודה בחוברות כהכנה לכתיבה ולהעתקה

לא מומלץ להרבות ולהעמיס בכתיבה מונוטונית כגון: מעבר על אותיות המודפסות בקוים מקווקוים. פעילות זו תמאיס, בסופו של דבר, את פעילות הכתיבה על הילד.


משחקים המערבים מסכים שונים

למרות שקשה להתחמק מעיסוק במשחקים אלו והעובדה שהם משפרים את מהירות התגובה והתיאום בין העין ליד, חשוב לשמור על מינון מווסת. משחקים מול מסך אינם מעודדים אינטראקציה בינאישית ולעתים הם בנויים בצורה שאינה מותאמת מבחינה חושית למוחו המתפתח של הילד. בנוסף, לרוב הם אינם תורמים לשיפור רמת הקשב של ילדים.



נורית הלינגר, מרפאה בעיסוק, אחראית על ההדרכה במכון להתפתחות הילד ומנחת סדנאות "שלום כיתה א" במרכז שניידר לרפואת ילדים.


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' מיכל קרמר
פרופ' מיכל קרמר עיניים
מנהלת שרות אוביאיטיס, כולל מרפאת אוביאיטיס ילדים בשניידר, מחלקת עיניים, מרכז רפואי רבין
ד"ר שי מנחם
ד"ר שי מנחם אורתופדיה עמוד שדרה
מנתח גב ועמוד שדרה, מומחה בכירורגיה אורתופדית
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום טיפול זוגי, טיפול משפחתי

בניהולו של עדית רונן סתר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו