דלג לתוכן
ד"ר רזיאל לוריא ד"ר רזיאל לוריא

מהן בעיות השיער הנפוצות וכיצד ניתן לאבחן?

טריכולוגיה (Trichology) היא המחקר המדעי של המבנה, הפונקציות והמחלות של השיער האנושי. אנשי רפואי ומדענים (כולל מדענים משפטיים) הם אלה הרשאים לעסוק במדע הטריכולוגיה. השיער, מהווה כלי רב ערך לבירור ולימוד בעיות אופייניות של השיער והקרקפת. קיימות בעיות מגוונות בשיער ובקרקפת המובילות לפגיעה במבנה השיער, להתדלדלותו ואף להתקרחות: מהן בעיות השיער והקרקפת הנפוצות וכיצד ניתן לאבחן? מומחה מסביר

מאת: ד"ר רזיאל לוריא
תאריך פרסום: 20/09/2018 תאריך עדכון: 24/01/2023
4 דקות קריאה
ד"ר רזיאל לוריא בשיתוף עם ד"ר רזיאל לוריא i מנהל שתי מרפאות לטיפולי עור ומין, הנותנות שירות גם ל "מכבי שירותי בריאות" בתל-אביב וברמת השרון

השיער בבני האדם  מוטבע בשכבה החיצונית של העור ומורכב מחלבון הנקרא קריאטין. הוא מתחלק לשלושה חלקים: שורש השערה, גוף השערה, וקצה השערה. החלק הפנימי ביותר של השיער, שורש השיער, הוא החלק בו מתחלקים התאים האמונים על בניית השערה. גוף השיער הוא החלק הנראה לעין אשר צומח החוצה. לגוף השיער שלוש שכבות : השכבה החיצונית (cuticle), מעטפת השיער המורכבת מקשקשים חופפים, כשהקצוות החופשיים שלהם מכוונים את קצה גוף השערה (tip), וליבת השערה (cortex) הנמצאת תחת מעטפת השיער, ומורכבת מתאים מאורכים, המכילים לעיתים קרובות גרגירי פיגמנט. במרכז הליבה של השערה נמצאת ה- medulla  המורכבת בעיקר מחללים של אוויר.


בתמונה: טריכוגרם נורמלי בדרמטוסקופ וטריכוגרם נורמלי במיקרוסקופ אור

מהם שלבי צמיחת השיער? 

השיער בבני אדם צומח במחזורים לא סינכרוניים. שלבי צמיחת השיער האנושי מהווים גם הם גורם חשוב בחקירת בבעיות שיער, כמו נשירה ,דלילות והתקרחות.


קיימים שלושה שלבי צמיחה
 

Anagen – אנגן 

אנגן הוא שלב הצמיחה שבו התאים מתחלקים מהשורש של זקיק השערה ועד לגובה החיבור של השריר (Arrector pili) שלב צמיחה זה עשוי להמשך עד לשש שנים.


 

Catagen – קטגן 

בשלב זה, הזקיק מאט את החלוקות התאיות בתהליך שנקרא Apoptosis - תהליך מתכונן של מוות תאי אשר מעביר את השערה לשלב המנוחה. שלב זה נמשך כשבועיים עד שלושה שבועות. 

Telogen – טלוגן

זהו שלב המנוחה. בשלב זה, לא מתרחשות חלוקות תאיות והשיער נדחף החוצה לאט על ידי השערה החדשה שצומחת או בתנועות העור סביב. שלב זה נמשך 2-6 חודשים.

כל שלושת השלבים הללו מתרחשים בו זמנית ובכל זמן נתון, רוב השערות (80-90%) נמצאות בשלב האנגן, בעוד ש-10-18% מהן נמצאות בשלב הטלוגן, וכ-2% נמצאות בשלב הקטגן.

אילו בעיות שיער וקרקפת קיימות?
 

הפרעה במחזורי הצמיחה של השערה  Telogen Effluvium

כפי שהוזכר לעיל, במצב נורמלי כ-80% מהשערות נמצאות בשלב הצמיחה (אנגן) וכ-20% מהן בשלבי הקטגן והטלוגן. כאשר קיימת הפרעה במחזורי הצמיחה, היחסים בין השלבים משתנים, ליחסים של 70% אל מול 30% או 60% אל מול 40%. הגורמים להפרעה זו מגוונים וכוללים מצבים של מחלות בקטריאליות או ויראליות, תופעה שנגרמת לאחר הריון, טראומה או ניתוחים, הרדמה כללית, ושימוש בתרופות שונות. מדובר בתופעה נפוצה מאוד שעלולה להתפתח אצל גברים, נשים וילדים. 

בחינת כמות השיער בצמיחה ובנשירה  מתבצעת באמצעות בדיקה מיקרוסקופית של שורש השערה. 


נשירה הפרעה במחזורי צמיחה טלוגן אפלוביום (TELOGEN EFFLUVIUM) 

התקרחות תורשתית 

מדובר בתופעה גנטית הכוללת הימצאות של קולטנים בתאי שורש השערה הרגישים להורמונים אנדרוגנים, ובעיקר לדהידרו-טסטוסטרון. כתוצאה מכך נגרמת ירידה משמעותית בחלוקת התאים וירידה בייצור חלבון הקרטין שבונה את השערה, בצורה הזאת נגרמת התופעה של מזעור זקיק השערה, עד להעלמות מוחלטת שלו. בגברים התוצאה תהיה בסופו של דבר התקרחות ובנשים תהיה דלילות שיער באזור העליון של הקרקפת. תהליך זה יכול להתחיל רק לאחר הבשלות המינית. 

ALOPECIA AREATA  - התקרחויות עגולות בקרקפת שמופיעות במצבים נפשיים

התקרחות עגולה בקרקפת מתרחשת לרוב לאחר מצבים של לחץ או חרדה, אך למעשה המצבים הנפשיים מהווים רק גירוי לתהליך, המהווה תוצר של מחלה אוטואימונית. במהלך המחלה, נוצרים נוגדנים בגוף הפועלים נגד פיגמנט השערה. לא ניתן לחזות את מהלך המחלה מראש  והעלמות השיער יכולה לפגוע בכל הקרקפת ALOPECIA TOTALIS ופגיעה בכל שיער הגוף ALOPECIA UNIVERSALIS אבל ברוב המקרים התופעה תעלם בעזרת טיפול מתאים. 

שבירות שיער

תופעה זו כוללת מצבים בהם מסיבות רבות ושונות מתרחשת פגיעה במבנה השיער אשר גורמת לשבירת השערות ולירידה בנפח השיער. הגורם השכיח ביותר לשבירות שיער הוא ביצוע של החלקות שיער. כמו כן, שימוש במכשירים חשמליים לטיפולי שיער שונים כמו להחלקת וייבוש השיער, או בתכשירים קוסמטיים העלולים להביא להתפתחות תופעת שבירות השיער. ניתן לאבחן שבירות שיער באמצעות בדיקה מיקרוסקופית ובהתאם לתוצאותיה לטפל בעזרת פתרונות שונים המסייעים לצמיחה מחודשת של שיער חזק ובריא. 


השיער המעובה והצפוף לעומת השיער הדק וחסר הברק בקצוות השיער לאחר טיפול במבנה השערה   

תופעות בקרקפת

קיימות מחלות שונות אשר פוגעות בקרקפת, כמו סבוראה של הקרקפת או פסוריאזיס ועלולות להביא לנשירת שיער. בנוסף, מחלות אוטואימוניות שונות שגורמות להצטלקות של עור הקרקפת יכולות גם הן לגרום לירידה משמעותית בנפח וכמות השיער. 

בעזרת טיפולים שונים ניתן בחלק מהמקרים לעצור את התהליך הדלקתי שגורם לצלקת אך לא ניתן לתקן את הצלקות שכבר נוצרו.

כיצד ניתן לאבחן?

אבחון הבעיות השונות בקרקפת או בשיער מתבצע באמצעות שתי בדיקות מרכזיות: בדיקה פיזיקאלית של הקרקפת, במהלכה בודקים את עור הקרקפת ומבצעים מבחן משיכה PULL TEST, ובדיקה מיקרוסקופית של השיער.


בדיקת משיכת שיער (PULL TEST)

הבדיקה המיקרוסקופית כוללת חמישה שלבים

1. אנמנזה רפואית כללית.

2. בדיקת שורשי השיער לקביעת מחזורי הצמיחה של השיער.

3. השוואת קוטר שיער אחורי לקדמי. השוואה זו מסייעת באבחון התקרחות תורשתית. 


בדיקת קוטר שערה וצורתה משמשת להשוואת קוטר אחורי לקדמי 
 

4. בדיקת גוף השיער להפרעות מבנה שיכולות להיגרם מתרופות ליקויים תזונתיים ובעיקר טיפולים קוסמטיים שונים צבע החלקות ועוד.

5. בכל בדיקה מתבצעת בדיקה לתרופות שלוקחים והקשר שלהן לנשירות מזעור ופגיעה במבנה גוף השערה.

איך ניתן לטפל?

אופן הטיפול יקבע על פי התוצאות המתקבלות בבדיקה ובהתייחס לבעיה שאובחנה. בכל הנוגע להפרעה במחזורי צמיחת השיער, אחוזי הצלחת הטיפול עומדים על כ-90%. במצבים של התקרחות תורשתית ב-60% מהמטופלים תתבצע עצירה של תהליך ההתקרחות עקב הטיפול ובקרב כ-20% הטיפול יסייע בצמיחה מחודשת של השיער. 


משמאל לימין: שיער לפני ולאחר חצי שנה של טיפול

במצבים של שבירות שיער, בכ-90% מהמקרים תושג צמיחה מחודשת של השיער ללא הפרעות במבנה גוף השערה עקב הטיפול. ברפואה הצלחות נמדדות סטטית תמיד יש יוצאים מהכלל.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר קרלוס אידסס
ד"ר קרלוס אידסס עור ומין
מומחה למחלות עור ומין. ניתן לקבוע תור 24 שעות ביממה
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.5
( 13 חוות דעת )
"הייתי מאוד מרוצה מהיחס והמיקצועיות של ד"ר מרטינז."
 alita clean skin
alita clean skin עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר רזיאל לוריא

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו