דלג לתוכן

הדרך הטבעית לטפל בדלקת אוזניים

אם אתם סובלים מדלקת באוזן, יש סיכוי ששמנים אתרים מסוימים יוכלו לעזור לכם. רוצים לדעת איזה? כל הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 20/09/2018
2 דקות קריאה

דלקת אוזניים, המכונה גם אוטיטיס, נוטה להופיע בילדים, אך בהחלט יכולה להשפיע גם על מבוגרים ולעיתים אף להיות מאתגרת לטיפול. בשנים האחרונות, אנשים רבים מחפשים פתרונות טבעיים לזיהום באוזניים. ואכן, שמנים אתרים מסוימים עשויים לעזור בבעיה בריאותית זו. 

מה זה בעצם שמנים אתריים?

שמנים אתרים הם נוזלים המכילים תמציות צמחים. פעמים רבות משתמשים בשיטת אידוי לצורך הפרדת השמנים הטבעיים משאר הצמח. השימוש בשמנים אתריים הוא באמצעות שאיפה או באמצעות דילול לצורך שימוש מקומי. כך או כך, לא מומלץ בשום מקרה לבלוע שמנים אתרים.


במהלך השנים התגבשה הסברה כי לחלק מהשמנים האתריים ישנן תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-מיקרוביאליות, מה שעשוי להפוך אותם ליעילים בטיפול בזיהומים. 


שמנים אתריים עשויים להיות בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי מיקרוביאליות וכתוצאה מכך יכולים להיות יעילים לטיפול בזיהומים

השמנים המומלצים לטיפול בדלקות אוזניים 

חשוב לציין כי עדיין אין מחקר איכותי שהוכיח ששמנים אתריים מסוימים הם טיפול יעיל. עם זאת, ישנן עדויות עדכניות לגבי שמנים מסוימים. 

תערובת שמנים

 ניסוי קליני קטן משנת 2014 השווה את ההשפעה של טיפות אוזניים ציפרופלוקסצין לעומת תערובת שמנים המכילה שמן ציפורן, שמן לבנדר ושמן עשב רוברט (herb-Robert). המשתתפים בניסוי קבלו 3 טיפות כלשהן בכל 12 שעות במשך שבוע. החוקרים מצאו שיעילות של תערובת השמנים הייתה זהה לציפרופלוקסצין – שני הטיפולים שיפרו את התסמינים באותה המידה.

•שמן בזיליקום – ניסוי משנת 2005 הראה כי שמן בזיליקום היה יעיל בטיפול דלקת אוזניים בחולדות. החוקרים בדקו שני סוגי חיידקים: חיידקי סטרפטוקוקוס וחיידקי המופילוס. שמן אתרי בזיליקום הביא לשיפורים משמעותיים בחולדות שסבלו משני סוגי ההדבקה, בהשוואה לטיפול פלצבו.

קראו עוד: כיב קיבה (אולקוס): 9 תרופות ביתיות שיעזרו

שמן עץ התה

שמן זה מכיל חומר אנטי-בקטריאלי בשם terpinen-4-ol. סקירה משנת 2006 מצא כי לשמן עץ התה יש תכונות אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות, ובשנת 2014 מחקר סקירה נוסף מצא כי שמן עץ התה יעיל בטיפול באקנה, ייתכן שזה נובע מיכולתו לקטול חיידקים הגורמים למצב זה. עם זאת, החוקרים טוענים שיש צורך בממצאים נוספים כדי לאשש את יעילותו של שמן זה לטיפול בדלקת אוזניים.

•שמן אורגנו מקסיקני (Lippia graveolens) – מחקר משנת 2011 הראה כי בבדיקות מבחנה שמן אורגנו נמצא בעל יכולות אנטי-ויראליות, ככל הנראה הודות למרכיב בשמן הנקרא קרווקרול. עם זאת, המחקר לא בחן השפעה ישירה על דלקות אוזניים ועל כן יש צורך במחקר נוסף. 


איך להשתמש בשמנים אתרים?

שמנים אתרים דורשים מהילה לפני השימוש בהם. על כל 1-2 טיפות של שמן אתרי יש לשים כפית של שמן נשא, הידוע גם כשמן בסיס או שמן צמחי – שמן שנספג בעור. דוגמאות לשמן נשא: שמן קוקוס, שמן שומשום, שמן שקדים, שמן זית, שמן חוחובה.


• כדי להימנע מתגובה אלרגית, הניחו מעט מהתערובת לפני השימוש על אזור אחר בגוף, שאינו האוזן. אם לאחר כמה שעות לא מתפתחת תגובה אלרגית, המשיכו בשימוש.

• השתמשו בתערובת המדוללת לצורך ניקוי החלק החיצוני של האוזן.

• הספיגו צמר גפן בתערובת, הניחו על פתח האוזן ותנו למעט שמן לזלוג פנימה. אין להניח את צמר הגפן בתוך האוזן.

• חממו טיפות של שמן אתרי ושמן זית וטפטפו ישירות לאוזן, זה עוזר בהוצאת שעווה. הימנעו משימוש בכמות גדולה מדי של שמן ואל תחממו יותר מדי את השמנים, האוזן רגישה לחום.

• אם בשלב מסוים מתפתח גירוי בעור, יש להפסיק את השימוש.

 בכל מקרה של חשד לדלקת אוזניים, יש לפנות לרופא לצורך אבחון וטיפול מקצועי.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 ערן לשם
ערן לשם רפואה משלימה
ד"ר שאול סטיר
ד"ר שאול סטיר נוירולוגיה
פסיכיאטר מומחה, נותן חוות דעת משפטית ונוירולוג מומחה.
ד"ר דביר גור
ד"ר דביר גור יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.8
( 6 חוות דעת )
"דוקטור גור רופא מעולה!! רגיש מתחשב סבלני ומקצועי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום צמחי מרפא

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו