דלג לתוכן

אתם פרפקציוניסטים? זה לא כ"כ בריא

מה זה אומר להיות פרפקציוניסט, כיצד זה משפיע על הבריאות הכללית שלנו ואיך מתמודדים עם זה? פרפקציוניסטים, הכתבה הזו אמנם לא מושלמת, אבל היא בהחלט בשבילכם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/10/2018 תאריך עדכון: 25/11/2018
3 דקות קריאה

להגיד שאתם פרפקציוניסטים אולי נשמע טוב בראיון עבודה, אבל האם החתירה לשלמות גורמת לכם להרגיש טוב עם עצמכם? מחקרים מראים שאולי יש לכם סטנדרטים ביצועיים גבוהים, אבל זה עלול לגרום לפגיעה רצינית בבריאות שלכם.

פרפקציוניסט, קווים לדמותו

מומחים נוטים להגדיר פרפקציוניזם כחתירה לשלמות וקביעת סטנדרטיים גבוהים לביצוע, בשילוב עם הערכה עצמית ביקורתית מדי. עם זאת, קיימים כמה ניואנסים להגדרה זו. 


גורדון פלט ופול היוויט הם שני חוקרים מפורסמים בתחום הפרפקציוניזם, שלמדו את הנושא במשך עשרות שנים. במחקר שפרסמו שני פסיכולוגים אלו לפני כשלושים שנה, הם הגדירו שלושה היבטים עיקריים בפרפקציוניזם: 

• פרפקציוניזם עצמי – תביעה עצמית להיות מושלם.

• פרפקציוניזם לאחר – תביעה מאחרים (בני זוג, ילדים וכו') להיות מושלמים.

• פרפקציוניזם שנקבע ע"י החברה – תפיסה שהזולת מכתיב לי תביעה למושלמות.

פרפקציוניזם ובריאות נפשית

במחקר שנעשה לאחרונה ע"י חוקרים מאנגליה בשם תומאס קיורן ואנדרו היל, נמצא כי פרפקציוניזם שנקבע ע"י החברה הוא הצורה המתישה ביותר של פרפקציוניזם. הסיבה לכך נעוצה בתחושה שאנשים מאמינים שההקשר החברתי שלהם תובעני מדי, שאחרים שופטים אותם בחומרה, ושהם חייבים להציג שלמות כדי לקבל אישור למעשיהם.


חרדה, דיכאון ומחשבות אובדניות הם רק חלק מבעיות בריאות הנפש שנמצאו קשורות שוב ושוב עם צורה זו של פרפקציוניזם. מחקר ישן יותר הראה שלמעלה ממחצית האנשים שהתאבדו תוארו על ידי קרוביהם כפרפקציוניסטים. במחקר אחר נמצא כי למעלה מ-70% מצעירים שהתאבדו היו בעלי נטייה לציפיות גבוהות מאוד מעצמם.

נראה כי פרפקציוניזם קיצוני פוגע קשה בעיקר באנשים צעירים וישנן הערכות כי כמעט 30% מהסטודנטים לתואר ראשון בארה"ב חווים תסמיני דיכאון, כאשר פרפקציוניזם נמצא קשור לתסמינים אלו.

מגמות אלו עלו בשנים האחרונות, בעיקר בתרבויות דוברות אנגלית. מחקרם של קורן והיל כלל למעלה מ-40,000 סטודנטים קנדים, אמריקאים ובריטים, ונמצא שבשנים 1989-2016 פרופורציית האנשים שהראו תכונות של פרפקציוניזם עלתה ב-33%. 

צורה של פרפקציוניזם עצמי חמורה עלולה להעלות את הסיכוי להפרעה דו קוטבית. ישנם מחקרים שמראים שהדבר יכול גם להסביר את תחושת החרדה שחווים אנשים עם הפרעה דו קוטבית.


מחקר מצא: פרפקציוניזם שנקבע ע"י החברה הוא הצורה המתישה ביותר של פרפקציוניזם

גם בעיות בריאותיות אחרות

פרפקציוניזם בלתי מתפשר הוא מתכון ללחץ כרוני, אשר עלול לפגוע גם בבריאות הגופנית שלנו. ישנם מחקרים שהראו שלחץ דם גבוה נפוץ יותר בקרב אנשים פרפקציוניסטים; מחקרים אחרים אף מצאו קשר בין תכונה זו למחלות קרדיווסקולריות.


בנוסף, כאשר מתמודדים עם מחלה גופנית, לפרפקציוניסטים נטייה להתמודד עם זה בצורה קשה יותר. ישנו מחקר שהראה שחולי סוכרת עם תכונות של פרפקציוניזם מתו בשלב מוקדם יותר; מחקר אחר הראה שלחולים עם קרוהן, קוליטיס קיבי או שעברו התקף לב, לקח יותר זמן להחלים.

הקול הפנימי שלוחץ

לחיות עם הקול הפנימי של הפרפקציוניזם זה לא קל. רבים מהפרפקציוניסטים מנהלים בתוכם קול פנימי קשה, שמרבה לבקר אותם ולהגיד שאינם מספיק טובים, לא משנה כמה קשה הם מנסים.


בנוסף לקול המתיש הזה, לא פעם מתווספת גם ביקורת עצמית על כך שהם מבקרים את עצמם יותר מדי, או שהם מרגישים שמאמציהם הם הוכחה נוספת לפגמים שלהם. למשל – סטודנט פרפקציוניסט שלמד מאוד קשה כדי להשיג 100, ואכן הצליח להשיג את הציון הנ"ל, עדיין יכול להרגיש כישלון לאחר קבלת הציון 100, שכן אם היה מושלם, לא היה צריך ללמוד כ"כ קשה.

פרפקציוניזם גובל לעיתים בהתעללות עצמית ואנשים פרפקציוניסטים קשים עם עצמם, לא פעם אף סובלים משנאה עצמית, כאילו הקול הפנימי הוא המבוגר הנבזי הנוזף בילד קטן.

כך תשמרו על עצמכם

ההתמודדות עם פרפקציוניזם אינה פשוטה, אך ניתן לעזור בהשתקת הקול הפנימי. מחקר שנעשה לאחרונה ע"י האוניברסיטה הקתולית האוסטרלית שבסידני, מצא שחמלה עצמית יכולה להגן מפני דיכאון באנשים בעלי נטייה לפרפקציוניזם. חמלה עצמית יכולה להימצא בחלקינו, אך יש כאלה שצריכים ללמוד אותה. במקרים אלו ניתן להיעזר בסוגים שונים של טיפולים פסיכותרפיים לצורך שינוי התפיסה העצמית בצורה הדרגתית ועדינה.


תרגול לחמלה עצמית ויוגה, למשל, הראו שיפור בהרגעת הקול הפנימי שמבקר את עצמו. מחקרים שנעשו על שתי שיטות אלו הניבו תוצאות מבטיחות – קורסי הכשרה בני 8 שבועות העלו את החמלה העצמית של המשתתפים ב-43%.

לסיום, קחו רגע הפסקה מהמרוץ והכירו בעובדה שלא משנה איזה מטרות הצבתם לעצמכם להשיג בחיים, זה בכל מקרה יהיה קשה. אז לפחות נסו "לתקצב" נכון את הקשיים הכרוכים בכל אחד מההישגים.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יובל בן אמנון
ד"ר יובל בן אמנון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
ד"ר מיכאל ינקו
ד"ר מיכאל ינקו פסיכיאטריה
4.8
( 77 חוות דעת )
"מקצועי, סבלני, איכפתי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום חרדה

בניהולו של ד"ר יששכר הרמן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו