דלג לתוכן

האם דיאטת צום עומדת להחליף את התרופות לסוכרת?

שינויים באורח החיים הם כמובן המפתח לטיפול בסוכרת מסוג 2. כעת נוספה עדות חדשה לכך, כאשר במחקר קטן וחדש נמצא כי צום לסירוגין יעיל לטיפול במחלה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 18/10/2018 תאריך עדכון: 09/07/2019
2 דקות קריאה

ממחקר קנדי חדש, שפורסם בכתב העת BMJ Case Reports, עולה כי צום לסירוגין יעיל לטיפול בחולי סוכרת מסוג 2. תוצאות המחקר הראו יעילות כה רבה, עד כי ניתן היה לשנות או לבטל לחלוטין את השימוש בתרופות.

מה זה צום לסירוגין?

צום לסירוגין הוא סוג של תזונה שבה ישנם זמנים של אכילה וזמנים של צום באופן מחזורי, כאשר אין הגבלות תזונתיות או תפריט כלשהו המכיל את סוג האוכל שניתן לאכול בתקופת האכילה.


הסוג הנפוץ ביותר של דיאטת צום לסירוגין הוא שיטת 16:8, הכולל צום של 16 שעות ואכילה רק בחלון הזמן של 8 השעות הנותרות. למשל, מישהו שאכל ארוחת ערב ב-19:00, ידלג על ארוחת בוקר למחרת ויאכל ארוחת צהריים בסביבות 11.סוגים אחרים של דיאטת צום כרוכים בצום של יומיים במשך שבוע, צום ל-24 שעות פעם אחת או פעמיים בשבוע, ואכילה בשאר הימים.


קראו עוד: מאגוזים ועד ירקות שורש: תזונה נכונה למניעת סוכרת [מדריך]


במחקר תצפיתי זה, החוקרים השתמשו בדיאטת צום לסירוגין כמתודה להפחתת התסמינים לסוכרת מסוג 2, אותה הם בחנו בקרב שלושה חולים בגילאים 40-67, שנטלו גם תרופות וגם אינסולין על בסיס יומי, כדי לטפל במחלה. כולם סבלו מיתר לחץ דם וכולסטרול גבוה. התוצאות שהניב המחקר, הדהימו את החוקרים.



השפעת הצום על המחלה

לפני התחלת המחקר, ניתנו למשתתפים הנחיות ומידע על מצבם, כיצד המחלה משפיעה על הגוף וכיצד תזונה יכולה לטפל במחלה. לאחר מכן, החוקרים ביקשו משני משתתפים לצום במשך 24 שעות בכל יומיים, ומהמשתף השלישי לצום במשך 3 ימים במהלך שבוע שלם. במהלך הצום ניתן היה לשתות משקאות דלי קלוריות כגון מים, קפה ותה. בנוסף, הם יכלו לאכול ארוחה דלת קלוריות בערב.





המחקר מצא: צום לסירוגין יעיל מאוד בטיפול בסוכרת מסוג 2



המחקר נמשך 10 חודשים, כאשר שלושת המשתתפים דבקו בלוח הזמנים שלהם מבלי שנתקלו בקשיים כלשהם. בתום התקופה, החוקרים בדקו את משקלם ואת רמות הסוכר בדם של המשתתפים.

התוצאות הראו שיפור משמעותי: כל השלושה ירדו במשקל, רמות הסוכר בדם שלהם ירדו והם יכלו להפסיק להשתמש באינסולין כבר כחודש לאחר תחילת המחקר. למעשה, אחד מהם אף הפסיק את השימוש באינסולין לאחר 5 ימים בלבד. שני משתתפים נוספים אף הפסיקו לחלוטין את השימוש בתרופות לסוכרת, בעוד המשתתף הנוסף הפסיק שימוש של 3 מתוך 4 תרופות.

הסוף לאינסולין?

המחקר הנ"ל אכן מציג ממצאים שבהם דיאטת צום של 24 שעות הראתה שינוי משמעותי ואף ביטול מוחלט של הצורך בתרופות בקרב חולי סוכרת מסוג 2. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר במחקר קטן בעל שלושה משתתפים בלבד, ועל כן צריך לחכות למחקרים נוספים בתחום שיאששו את הממצאים המעודדים הללו. בהחלט יש למה לחכות. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר איריס יעיש
ד"ר איריס יעיש אנדוקרינולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"הרופאה הייתה מקצועית, רגישה וסבלנית."
פרופ' יונה גרינמן
פרופ' יונה גרינמן אנדוקרינולוגיה
מנהלת המכון לאנדוקרונולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם, מנהלת המרפאה לנוירואנדוקרינולוגיה בביה"ח איכילוב
ד"ר ונסה רואש
ד"ר ונסה רואש אנדוקרינולוגיה
אחראית המרפאה למחלות עצם, המכון האנדוקריני, בית חולים איכילוב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סוכרת

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו