דלג לתוכן

ביופסיית היתוך של הערמונית: כיצד מתבצעת ולמי היא מיועדת?

סרטן הערמונית נחשב למחלה הממאירה השכיחה ביותר בגברים בגילאי 50 ומעלה. במצבים בהם עולה חשד למחלה, מתבצעת ביופסיה. ביופסיית היתוך משלבת בדיקת אולטרה-סאונד ובדיקת MRI , כדי לספק תוצאות מדויקות לגבי הימצאות של תאים ממאירים באזור: כל הפרטים

מאת: ד"ר אורי לינדנר
תאריך פרסום: 18/10/2018
2 דקות קריאה
ד"ר אורי לינדנר בשיתוף עם ד"ר אורי לינדנר i סגן מנהל מחלקת אורולוגיה, בית חולים קפלן

בלוטת הערמונית היא בלוטה הממוקמת בבסיס שלפוחית השתן ודומה בצורתה וגודלה לפרי הערמון. הערמונית היא אחת מבלוטות המין הגבריות. תפקידה הוא לייצר חלק מנוזל הזרע החיוני לפוריות. 

סרטן הערמונית הוא מחלה ממאירה נפוצה מאוד בקרב גברים מבוגרים, לרוב אלה בעשור החמישי ויותר לחייהם. גידול בערמונית מתפתח לאט, ויכול להיוותר ללא שינוי במשך זמן רב. מסיבה זו פעמים רבות הגידול אינו גורם לתסמינים. במקרים מסוימים סרטן הערמונית עלול להתפתח במהירות ואף להתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות.

ביופסיה של הערמונית

ביופסיה של הערמונית נעשית כאשר יש חשד לסרטן הערמונית, המוצג בבדיקות המראות ערכי PSA - Prostatic specific Antigen (אנזים הקיים בנוזל הזרע ולו חשיבות לפוריות. נמצא קשר בין רמות גבוהות של PSA  לבין סרטן הערמונית).גבוהים מהתקין או בבדיקה פיזית של הערמונית אשר מרמזת על ממצא חשוד. 



ביופסיה של הערמונית נעשית כאשר יש חשד לסרטן הערמונית נמצאו ערכי PSA גבוהות או בבדיקה פיזית של הערמונית




ביופסיה טרנסרקטלית מונחית US

ביופסיה טרנסרקטלית מונחית US מתבצעת בהכוונת מכשיר אולטרה-סאונד. במהלך הבדיקה משתמשים בבדיקת אולטרה – סאונד כדי לזהות את הערמונית, ולאחר מכן דוגמים חלק ממנה באופן אקראי. למרות שמכשיר האולטרה - סאונד מסייע בזיהוי הערמונית, הוא אינו מסוגל לזהות חלקים ממאירים בה. הביופסיה מתבצעת בהרדמה מקומית וכללית, ולעיתים כרוכה באי נוחות למטופל. 



מהם הסיבוכים הכרוכים בביופסיה טרנסרקטלית מונחית US?

הסיבוך המסוכן ביותר של ביופסיה טרנסרקטלית מונחית US הוא זיהום, אם בדרכי השתן או במקרים יותר נדירים ומסוכנים בדם. הזיהום נובע, בעיקרו, מכך שהמחט לדגימת הערמונית עוברת דרך הרקטום (מעי גס) בדרכה לערמונית. כמו כן, בשל העובדה שדגימת הערמונית מתבצעת באופן אקראי, ברבע מהמקרים כאשר הביופסיה שלילית עדיין עלול להיות סרטן משמעותי בערמונית. 



ביופסית היתוך

ביופסיית היתוך נעשית כאשר יש חשד או עדות היסטולוגית לסרטן הערמונית וקיים ממצא חשוד בבדיקת MRI (תהודה מגנטית). בדיקת MRI נחשבת כיום לכלי היעיל ביותר שבעזרתו ניתן למקם את התאים הממאירים בערמונית. ביופסיית היתוך כוללת למעשה שילוב בין שתי הבדיקות: בדיקת MRI ובדיקת אולטרה – סאונד אותה מבצעים במהלך הביופסיה. מעבר לכך, נהוג גם לדגום את יתר הערמונית כדי לשלול סרטן במקום נוסף.




ביופסיית היתוך משלבת בדיקת MRI ובדיקת אולטרה - סאונד



כיצד מתבצעת הביופסיה?

ביופסיית ההיתוך מתבצעת בעזרת מכשור ייחודי המאפשר חיבור של תמונת ה-MRI ותמונת ה-US . נוסף על כן, המכשור מאפשר לקבל מושג טוב יותר לגבי מיקומה של מחט הביופסיה במרחב ומיקומה ביחס לממצא החשוד בערמונית. הבדיקה מבוצעת בהרדמה כללית, כאשר הרגליים מורמות (זאת כדי לאפשר גישה טובה יותר לערמונית).



מי צריך לעבור ביופסיית היתוך?

איגוד האורולוגים האירופאי ממליץ לבצע ביופסיית היתוך בכל הגברים אשר עברו ביופסיה קודמת ולא נמצא סרטן הערמונית וקיים ממצא חשוד ב- MRI.




מומלץ לבצע ביופסיית היתוך במקרים בהם לא נמצאו עדויות בביופסיה קודמת לסרטן אך קיים ממצא חשוד בבדיקת MRI


מהם היתרונות בביצוע ביופסיית היתוך?

את הערמונית דוגמים דרך הפירנאום (אזור מתחת לשק האשכים המכונה בעברית חיץ הנקבים). העובדה שהדקירות נעשות דרך אזור זה ולא דרך החלחולת, כפי שמבוצעת הביופסיה הרגילה, מורידה מאד את הסיכון לזיהום. 


ביצוע ביופסיית היתוך דורש אמצעים מיוחדים ויכולת מתקדמת בהבנת תהודה מגנטית של הערמונית, והיא מבוצעת במספר מרכזים ציבוריים ופרטיים בארץ. 



ד"ר אורי לינדנר, אורולוג מנתח, משמש סגן מנהל מחלקה אורולוגית במרכז הרפואי קפלן, ויועץ מדעי במכון ויצמן למדע. מטפל וחוקר מחלות סרטן בדרכי השתן ובערמונית, מטפל בסרטן ערמונית באמצעות טיפולים ממוקדים (פוקאלים) מונחי דימות. מנתח גידולים בדרכי השתן בצורה אנדוסקופית ולפרוסקופית. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אמנון זיסמן
פרופ' אמנון זיסמן אורולוגיה
אורולוג מנתח, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר רונן הולנד
ד"ר רונן הולנד אורולוגיה
מומחה בכירורגיה אורולוגית ורפואה מינית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר אורי לינדנר

שאלות מתוך פורום סרטן הערמונית

בניהולו של מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו