דלג לתוכן

למה אנחנו נשארים בקשר שלא עושה לנו טוב?

כמעט כל אחד עלול למצוא את עצמו במערכת יחסים שלא עושה לו טוב, ובכל זאת להישאר בה. למה אנחנו בוחרים להישאר אומללים ולא פשוט נפרדים? מחקר חדש מצא תשובה מפתיעה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 07/11/2018 תאריך עדכון: 10/12/2018
2 דקות קריאה

כשחושבים על הסיבה שבגללה קשה לנו להשתחרר ממערכת יחסים לא חיובית, הדבר האינטואיטיבי הראשון שעולה הוא הרגל – האדם הזה שאנחנו רגילים אליו ומפחדים להישאר לבד או להחליפו במישהו אחר לא ידוע. אבל אולי זה בגלל החשש להשאיר את בן/ת הזוג שלנו אומלל/ה ובלי זוגיות?

מחקר חדש של אוניברסיטת יוטה, ארה"ב, בשיתוף עם אוניברסיטת מערב אונטריו, קנדה, מציע ממצא חדש ומפתיע, המרמז על כך שהבחירה להישאר ביחסים לא מספקים נובעת ממקום של אלטרואיזם, ולא מתוך אנוכיות וחוסר ביטחון.

אלטרואיזם לבן/ת זוג המחויב לקשר

מחקרי עבר טענו שאנשים מתקשים להיפרד מבני זוג שעושים אותם אומללים כי הם מפחדים להיות רווקים. מחקרים אחרים הציעו כי אנשים נוטים להישאר במערכת יחסים אם הם מאמינים שהמאמץ שבן/ת הזוג עושה להצלחת הקשר תורם לאושר שלהם.


כל המניעים הללו מצביעים על כך שאנשים שוקלים, בראש ובראשונה, אם ובאיזו מידה מערכת היחסים עומדת בצרכים שלהם, או שעשויה לעמוד בצרכים שלהם בעתיד. עם זאת, המחקר החדש טוען כי גורם המפתח בהחלטת אדם להישאר עשוי להיות בכלל אלטרואיסטי.

המחקר מצא שאנשים שראו בבן/ת הזוג שלהם שותף המחויב מאוד למערכת היחסים, נטו פחות ליזום פרידה. נתון זה היה נכון גם במקרים שבהם אנשים אלו לא ראו את עצמם כמחויבים למערכת היחסים או שלא היו מרוצים באופן אישי מהקשר.


המחקר מצא: אנשים שראו בפרטנר כמחויב מאוד למערכת היחסים, נטו ליזום פחות פרידה




עד כמה הם באמת מחויבים לנו?

כשאנחנו רואים בבן/ת הזוג שלנו מחויב/ת באופן מלא למערכת היחסים, למרות שאנחנו לא מחויבים באופן מלא, זה גורם לנו לפתח תקוות לעתיד, כך עולה מהמחקר. כשאיני מאושר/ת בקשר, אני נוטה לתת הזדמנות שנייה לבן/ת הזוג, בתקווה שהוא/יא יוכלו בשלב כלשהו להצית מחדש את הרומנטיקה. כמובן שתקווה זו עלולה להיות פעמים רבות מופרכת.

קראו עוד: איך לא ליפול למוקשים של זוגיות חדשה?

לצד זה, החוקרים טוענים שקשה לדעת כמה מדויקות התפישות של אותם אנשים את בני הזוג שלהם. במילים אחרות, ייתכן כי אנשים מעריכים יתר על המידה את המחויבות של בן/ת הזוג שלהם ו/או את עוצמת הפגיעה בבן/ת בעקבות הפרידה.

בעוד שיש סיכוי אמתי לשיפור במערכת היחסים, בפועל גם ההיפך עלול לקרות, והקשר של בני הזוג עלול להתדרדר ולהאריך את הסבל והייסורים. יתרה מזו, בהנחה שבן/ת הזוג באמת אוהב אותנו ומחויב מאוד לקשר, נשאלת השאלה האם עדיין כדאי להישאר במערכת יחסים שאנחנו לא בהכרח מחויבים לה?


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום כירורגיה פלסטית
מנהלת המחלקה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת בבית החולים בני ציון, חיפה
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מיניות וטיפול מיני

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו