דלג לתוכן

שימו לב, ללב: על הקשר בין סוכרת למחלות לב וכלי דם

מחלות לב וכלי דם הן הסיבה העיקרית לתמותה בקרב חולי סוכרת מסוג 2. לרגל חודש המודעות הבין לאומי לסוכרת, החלטנו לשים דגש על הלב

מאת: ד"ר מאיה איש-שלום, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/11/2018 תאריך עדכון: 09/07/2019
4 דקות קריאה

סוכרת היא מחלה מורכבת הכרוכה פעמים רבות במחלות נלוות כגון עודף משקל, יתר לחץ דם והפרעות בשומני הדם. השילוב של בעיות אלו, לצד חוסר איזון של רמות הסוכר, יוצר סיכון גבוה להתפתחות של מחלות לב. 

איזון סוכר בשלב מוקדם, לצד טיפול במחלות הנלוות

חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר פי 2-4 ללקות במחלת לב כלילית, בהשוואה לבני גילם אשר אינם סובלים מסוכרת ועם אותם גורמי סיכון. 


בעבר הוכח כי איזון גורמי הסיכון למחלה לבבית, כלומר איזון המחלות הנלוות לסוכרת, כגון יתר לחץ דם ורמות גבוהות של שומני הדם, הביא להפחתה בתמותה אצל חולי סוכרת מסוג 2 מסיבה לבבית ב- 60%, לעומת שיעורי התמותה שהיו לפני 30 שנה. 

גם לאיזון רמות הסוכר תפקיד חשוב במניעת תחלואה לבבית. במחקר ה- UKPDS שפורסם ב-1998, נמצא שאיזון מוקדם ואדוק של רמות הסוכר מפחית היארעות של התקפי לב ותמותה 10 שנים לאחר מכן. בנוסף, בחודש אוגוסט האחרון התפרסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine, מחקר שנערך בשוודיה. במסגרת המחקר עקבו אחר מעל מיליון וחצי איש, מתוכם 271,174 סוכרתיים, במשך 5.7 שנים. במחקר נמצא שאיזון של רמות הסוכר ושל המחלות הנלוות, וכן הפסקת עישון בקרב חולי סוכרת, הפחית את שעור התמותה והתחלואה מהתקפי לב ומאירועים מוחיים לא קטלנים, לזה של אוכלוסיית המחקר שלא סבלה מסוכרת. המחקרים הללו מדגימים שכדי למנוע תמותה ומחלות קרדיווסקולריות בחולי סוכרת, חשוב לאזן את רמות הסוכר כבר בשלב מוקדם ולטפל במחלות השכיחות הנלוות לסוכרת.

הטיפולים התרופתיים לסוכרת שגם שומרים על הלב

על אף שקיימים טיפולים רבים ויעילים לאיזון רמות הסוכר, עדיין חלק מהטיפולים בסוכרת דווקא גורמים לעיתים לעלייה במשקל ו/או לירידה חדה ולא רצויה ברמות הסוכר, מעבר לנורמה. מספר טיפולים חדשים שקיימים היום מעודדים ירידה במשקל ללא סיכון באירועי היפוגליקמיה. 


מחקר רחב היקף שפורסם השנה, על אחת מקבוצות הטיפול של תרופות לאיזון סוכרת מהדור החדש (מעכבי SGLT2), הוכיח הפחתה של תמותה והפחתה באירועים לבביים ואירועים מוחיים אצל כלל החולים, גם בקרב אלו שלא סבלו ממחלה קרדיווסקולרית ברקע. מחקר זה תומך בתוצאות של מחקר קודם, שהדגים שאחת התרופות מקבוצה זו, ג'ארדינס, הפחיתה תמותה ואשפוזים על רקע אי ספיקת לב בקרב חולי סוכרת עם מחלות לב וכלי דם ברקע. 


 איזון המחלות הנלוות לסוכרת הביא להפחתה בתמותה אצל חולי סוכרת מסוג 2 מסיבה לבבית ב- 60%


בתחילת השבוע, בכנס השנתי של איגוד הלב האמריקאי שנערך בשיקגו, הוצג המחקר הקליני המבוקר הקרדיווסקולרי המקיף ביותר שבוצע עד כה. המחקר בדק את ההשפעה של אחת מתרופות ה-SGLT2 על 17,000 חולי סוכרת, עם וללא מחלות לב וכלי דם ברקע. במחקר נמצא שאצל החולים שטופלו ע"י דפגליפלוזין (פורסיגה) נמצאה הפחתה של 27% באשפוזים על רקע אי ספיקה לבבית. ערך נוסף שעלה מן המחקר, הוא שהטיפול הביא להפחתה של 47% בסיכון לאי ספיקה כלייתית והתפתחותה לדיאליזה ולהשתלת כליה. זוהי בשורה חשובה, מאחר שאפשרויות הטיפול התרופתי למניעת הופעה והתקדמות של אי ספיקה כלייתית הן מוגבלות. מחקר זה מהווה הוכחה נוספת, לצד מחקרים נוספים מהעבר, על התועלת האפשרית במניעת תחלואה ותמותה ממחלות קרדיווסקולריות באמצעות שימוש בתרופות ממשפחת מעכבי SGLT2. לצד זה, מתחזק היתרון שבטיפול במעכבי SGLT2  במניעת תחלואה ותמותה בחולים ללא מחלת קרדיווסקולרית ברקע.

במחקר על קבוצה אחרת של תרופות (אנאלוגים ל- GLP-1), שנערך באוכלוסיית חולי סוכרת שרובה עם תחלואה קרדיווסקולרית ברקע, אחת התרופות (לירגלוטייד) הביאה להפחתה של 20% תמותה קרדיווסקולרית. נראה שיש יתרון קרדיווסקולרי גם לתרופות נוספות בקבוצה זו כגון סמגלוטייד (שלא קיימת בארץ), אקסנטייד חד שבועית וגם הדולגלוטייד. קבוצות התרופות החדשות הללו יעילות גם מעבר לאיזון הסוכרת ומסייעות גם בירידה במשקל, בהורדת לחץ הדם ובשיפור פרופיל השומנים בדם.

וכרגיל – שינוי באורח החיים

לצד הטיפול תרופתי, חשוב מאוד לאמץ שינויים באורח החיים. השינויים באורח החיים שעל כל סוכרתי לבצע הם לא מעטים. עם זאת, הכלל הוא פשוט: אם תצליחו לשנות ולאמץ אורח חיים בריא יותר, אתם עשויים להפחית את הסיכון למחלת לב בעתיד.


פעילות גופנית

כל אימון גופני תורם, אם להפחתה במשקל, לירידה בלחץ הדם או לאיזון הגליקמי. שגרה קבועה של פעילות גופנית המשלבת אירובי ואימוני תנגודת (אימוני כוח), הוכחה כמסייעת לאיזון מחלת הסוכרת ולהפחתת תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית. 

תזונה

חשוב להרכיב תפריט מאוזן עם תזונאית. ידוע שהתגובה הגליקמית למזונות שונים היא אישית וניתן לבחון אותה בעזרת מד סוכר רציף. בנוסף, שימו לב במיוחד לצריכת מלח. אמנם מלח אינו משפיע על ערכי הסוכר בדם, אך הוא משפיע על לחץ הדם. ואם אתם מעשנים, החשיבות להפסקת עישון קריטית וברורה מאליה.

סטרס

חשוב להפחית את רמות הסטרס. זו עצה פשוטה אך הוכחה כנכונה. סטרס עלול להעלות את לחץ הדם ואת ערכי הסוכר בדם. אם אתם אנשים שנוטים ללחץ או חיים בסביבה כזו, חשוב לאמץ הרגלים מפחיתי סטרס. מדיטציה, דמיון מודרך וכלים נוספים שניתן לבצע מספר דקות ספורות ביום, בכל מקום, יכולים לעשות הבדל משמעותי כשאתם חשים בחרדה או בלחץ יומיומי. 

 קשר עם רופא

 עצה יקרה מפז היא לתקשר עם הרופא. הרופא שלכם הוא מקור מידע חשוב שנועד לסייע לכם לנהל את המחלה ולהקטין את הסיכון הלבבי שלה. חשוב שכל סוכרתי ייוועץ עם הרופא המטפל שלו בעקרונות החשובים, בהתאם למצב המחלה הנוכחי שלו, שעליו לאמץ בחיי היום יום כדי לשפר או להישאר על "המסלול הנכון". ואם אתם מתלבטים מתי כדאי להתחיל לעשות את כל השינויים הללו, התשובה היא ממש עכשיו. 

ד"ר מאיה איש שלום, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, רופאה בכירה במכון האנדוקריני בבית החולים "איכילוב" (המרכז הרפואי ת"א, ע"ש סוראסקי) ו-DMC (מרכז רפואי לטיפול בסוכרת)


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר איריס יעיש
ד"ר איריס יעיש אנדוקרינולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"הרופאה הייתה מקצועית, רגישה וסבלנית."
ד"ר ונסה רואש
ד"ר ונסה רואש אנדוקרינולוגיה
אחראית המרפאה למחלות עצם, המכון האנדוקריני, בית חולים איכילוב
ד"ר יאיר ירושלמי
ד"ר יאיר ירושלמי פנימית
מומחה לאנדוקרינולוגיה סוכרת ופנימית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סוכרת

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו