דלג לתוכן

נמשים: האם הם סיבה לדאגה?

נמשים הם נקודות קטנות ובלתי מזיקות המופיעות על גבי העור. נטייה גנטית וחשיפה לשמש הם מבין הגורמים שעשויים להביא לנמשים: מדוע אנשים מסוימים הם בעלי נטייה גבוהה יותר להתפתחותם והאם נמשים עלולים להיות מזיקים? כל המידע

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/11/2018
2 דקות קריאה

נמשים מעטרים את פניהם של רבים מאתנו, אך האם תהיתם פעם מה גורם לנקודות הקטנות לצוץ? נמשים הם תוצר של נטייה גנטית וחשיפה לשמש. הם נפוצים יותר בילדים ויכולים להעלם או להפוך פחות בולטים עם ההתבגרות. מה גורם להופעת הסימנים העגלגלים על גבי הפנים, איך ניתן להבחין בניהם לבין נקודות אחרות, האם יש דרכים להעלים אותם ומתי יש לפנות לרופא עור? כל המידע.

מה גורם לנמשים?

נמשים מופיעים כאשר מלנין, הפיגמנט שנותן לעור את צבעו, מצטבר בנקודה מסוימת מתחת לעור. נמשים עשויים להופיע בצבעי חום או אדום. חשיפה לשמש וגנטיקה הם מבין הגורמים שמעלים את הסבירות להתפתחותם. 



חשיפה לשמש

כאשר נחשפים לשמש, תאי העור מייצרים כמות גדולה יותר של מלנין כדי להגן על העור. זו הסיבה שנמשים נוטים להופיע בקרב אלה המרבים להיחשף לשמש. הנמשים יכולים להופיע על פני אזורים נרחבים בעור ואף עלולים להתכהות בחודשי הקיץ. פעמים רבות, הנמשים מטשטשים ואף נעלמים בחודשי החורף, כאשר תאי העור מתחלפים. לרוב, נמשים יופיעו באזורי גוף החשופים, כמו פנים, ידיים, צוואר, גב וחזה. 



גנטיקה

גם הגנטיקה משחקת תפקיד מרכזי בכל הנוגע לאלו הנמצאים בסבירות גבוה יותר להופעת נמשים, זאת בהתבסס על סוג המלנין המיוצר על ידי הגוף. הגוף שלנו יכול לייצר שני סוגים של מלנין: אומלנין (eumelanin), שצבעו שחור-חום, ופאומלנין (pheomelanin), שצבעו צהוב-אדום.


אומלנין מגן על העור מפני קרני UV, בעוד שפאומלנין אינו מספק הגנה לעור. סוג המלנין המיוצר תלוי בגן הנקרא  MC1. אנשים בעלי עיניים ושיער כהה לרוב מייצרים יותר אומלנין וכתוצאה מכך הם בעלי סבירות נמוכה יותר לנמשים. מנגד, אנשים בעלי שיער אדמוני, בלונדיני או חום בהיר ואלה בעלי צבע עור ועיניים בהיר לרוב ייצרו בעיקר פאומלנין ובשל כך יהיו בעלי נטייה לנמשים. 


נמשים מופיעים כאשר מלנין מצטבר בנקודה מסוימת מתחת לעור

האם נמשים מסוכנים?

נמשים אינם מהווים כל סכנה. למרות זאת אנשים עם נמשים הם לרוב בעלי עור רגיש יותר לשמש, ובשל כך הם צריכים לנקוט אמצעי הגנה שונים להגנה עליו מפני הקרינה.


מחקר שנערך בשנת 2012 הראה כי מוצרים המכילים חומצה טריכלורואצטית ופנול יעילים בהורדת נמשים. קיים מגוון של קרמים המכילים את תרכובות אלה. תרכובות אחרות שעשויות לסייע בהעלמת  נמשים כוללים:חומצות אלפא הידרוקסיות, חומצה אזליתית, ציסטאמין, ורטינואידים.

קראו עוד: 5 סימנים שיעזרו לכם לזהות שומות חשודות 


מתי כדאי לגשת לרופא?

כאמור, נמשים אינם צריכים להוות כל סיבה לדאגה, אך לעיתים הם עלולים להידמות לגידולים מסוימים האופייניים לסרטן העור. במצבים בהם אתם מבחינים בשינוי בעור מומלץ לפנות לרופא לביצוע בדיקה של העור ואיתור של ממצאים חריגים. אנשים בעלי עור בהיר מאוד או אלה אשר סובלים מכוויות בעור עקב חשיפה לשמש הם בעלי סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן העור. בשל כך, בקרב אלה, יש לנקוט בזהירות יתירה כאשר נחשפים לשמש. 


במצבים בהם השומה, הנמש או כתם השמש מגרד, מדמם, גדל, משנה צורה, נראה אחרת מסימני העור המצויים סביבו, חשוב לפנות לרופא לבדיקה.

ניתן בנוסף להשתמש בשיטת ABCDE לזיהוי נגעי עור חשודים

Asymmetry– אסימטריה נגע שחציו האחד אינו דומה לחציו השני מצריך בדיקה.

Borders– גבולות אם גבולות השומה אינם מוגדרים ואחידים חשוב לפנות לבדיקה 

Color– הופעת מספר גוונים בשומה לרבות גוונים שונים של חום, שחור או אפור, או צבע כחלחל או שחור כהה, מצריכים פניה לרופא עור לרופא העור.

Diameter– קוטר כל נגע בקוטר שמעל 0.5 ס”מ מחייב בדיקה.

Evolving– התפתחות שינוי בשומות מצריך לגשת לרופא העור בהקדם.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שרון פינצי
ד"ר שרון פינצי עור ומין
5.0
( 29 חוות דעת )
"ד״ר שרון פינצי מקצועית ונעימה. הרגשתי שהיא מקשיבה לי ומקדישה לי את מלוא תשומת הלב, ושאני בידיים טובות. ממליצה בחום!"
 alita clean skin
alita clean skin עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.5
( 13 חוות דעת )
"הייתי מאוד מרוצה מהיחס והמיקצועיות של ד"ר מרטינז."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מלנומה והסרת שומות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו