דלג לתוכן

כל סימני האזהרה שיעזרו לכם לזהות התמכרות

התמכרות לחומר מסוים היא מחלה המתבטאת במגוון מצבים והתנהגויות. זיהוי סימנים של התמכרות יכולה להוביל לטיפול מהיר ויעיל. כך תזהו התמכרות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 20/11/2018
3 דקות קריאה

אחד המאפיינים הבולטים של התמכרות לחומר מסוים הוא דפוס בעייתי של שימוש בחומר, אשר מוביל בסופו של דבר לליקויים בתפקוד ולמצוקה. אדם מכור יתקשה לשלוט בשימוש, למרות הידיעה שהחומר עלול לפגוע בו. תשוקה רבה היא גם מאפיין דומיננטי בהתמכרות, ואדם יתקשה לעצור את השימוש בחומר, גם אם הביע רצון להפסיק.

התסמינים של התמכרות הם רבים ותלויים בסוג ההתמכרות וברקע של האדם המכור, אך הם יתבטאו בשלושה היבטים עיקריים: פסיכולוגי, גופני וחברתי, שיביאו בסופו של דבר לירידה משמעותית באיכות חייו של אדם מכור.

חשוב לציין שלמרות שבכתבה זו נעשית חלוקה ברורה לשלוש קטגוריות, המציאות פחות ברורה, והרבה מן התסמינים קשורים ומובילים זה לזה. למשל, התמכרות לא פעם מתאפיינת ברתיעה מאינטראקציות עם אנשים (תסמין חברתי), אשר יכולה להוביל להתבודדות ולבסוף לדיכאון ולחרדה (תסמין פסיכולוגי).

תסמינים פסיכולוגיים

תסמינים של התמכרות הגורמים לבעיות נפשיות:


1. ניסיון לא מוצלח להפסיק

במקרים רבים, כגון במקרים של תלות בניקוטין, באלכוהול ובחומרים אחרים, אדם יעשה לפחות ניסיון רציני אחד, אך לא מוצלח, להפסיק. לעיתים אכן מדובר בהיבט פסיכולוגי, אך ישנם מקרים בהם החומר עצמו ממכר, למשל הרואין, וההפסקה כרוכה בתסמיני גמילה.

2. המשך שימוש למרות בעיות בריאות 

 אדם מכור ממשיך בשימוש גם כשהדבר גורם לו לבעיות בריאותיות ולהתפתחות של מחלות. למשל, אנשים ממשיכים לעשן גם לאחר גילוי של מחלת ריאה או לב. 

3. התמודדות עם בעיות

 אדם מכור מרגיש צורך להשתמש בחומר ממכר כדי להתמודד עם בעיותיו.

4. אובססיה

אדם מכור נהיה אובססיבי לחומר אליו הוא מכור, הוא משקיע יותר זמן ומשאבים בהשגת החומר ובשימוש בו.

5. לקיחת סיכונים

אדם מכור נוטה לקחת סיכונים סביב השגת הדבר אליו הוא מכור, כגון גניבה או מין לצורך השגת חומר. 

6. מנה ראשונה גדולה  

תסמין זה נפוץ בעיקר עם אלכוהול. אדם מכור נוטה לצרוך כמות גבוהה של אלכוהול כדי להרגיש את ההשפעות.





אדם מכור ממשיך בשימוש גם במצבים בהם הוא מביא להתפתחות בעיות בריאותיות 


תסמינים חברתיים

תסמינים חברתיים של התמכרות משפיעים על הדרך שבה אדם מכור מתייחס לסביבתו.

1. ויתור על פעילויות

אדם מכור נוטה לוותר על פעילויות, גם כאלו שמשמחות אותו. לדוגמה, אדם המכור לאלכוהול יכול לוותר על הזמנה לקמפינג או שיט על סירה, אם לא יהיה אלכוהול זמין. אדם המכור לניקוטין יכול לוותר על מפגש חברתי במסעדה שאסור לעשן בה.

2. נטישת תחביבים

ככל שההתמכרות מתקדמת, אדם מכור נוטה יותר להפסיק לקחת חלק בפעילויות ובתחביבים. אנשים מעשנים, למשל, עשויים לפרוש מפעילות ספורטיבית אהובה, בגלל הקושי הפיזי.



3. זמינות של החומר

אדם מכור יוודא שיש לו מספיק מן החומר אליו הוא מכור, גם אם אין לו מספיק כסף לכך. הוא אף יכול להקריב חלק מתקציב הבית לטובת זמינות של החומר.



4. הסתרה והתבודדות

במקרים רבים, אנשים המכורים לחומר כלשהו ישתמשו בו לבד או בחשאיות.



5. הכחשה

אנשים מכורים פעמים רבות אינם מודעים לכך שהם סובלים מבעיה חמורה. הם יכולים להכחיש או להיות מודעים לתלות שלהם בחומר, אך הם יסרבו לקבל עזרה, מתוך אמונה שהם יכולים להפסיק בכל עת.

6. כמות מוגזמת

חלק מההתמכרויות, כגון אלכוהול ואופיאטים, עלולות להוביל לשימוש מוגזם ומסוכן בחומר, מה שעלול בסופו של דבר להסתיים במנת יתר. לרוע המזל, גם אחרי מנת יתר, במקרים רבים אדם מכור לא יפסיק את השימוש.

7. סליקים של חומר 

אדם מכור נוטה להחביא כמויות קטנות של חומר בחלקים שונים של הבית, הרכב, ואף במקומות מוזרים, וזאת כדי שלא יקשרו אותו לחומר הממכר.



8. סוגיות חוקיות

תסמין זה מתאים יותר לתלות באלכוהול ובסמים לא חוקיים. עבירות ופשיעה עלולים להתרחש במקרים של התמכרות לחומרים אלו, לא פעם גם בשל פגיעה של החומר בחוש השיפוט.

9. קשיים כלכליים 

התמכרות לחומר יקר עלולה להוביל לבעיות כלכליות בשל הצורך באספקה סדירה של החומר.





התסמינים החברתיים להתמכרות משפיעים על הדרך שבה האדם מתמודד עם סביבתו





תסמינים גופניים

התמכרות עלולה להשפיע על מגוון מערכות ותפקודים גופניים.

1. התפוגגות החומר

כאשר ריכוז החומר בגוף יורד מתחת לרמה מסוימת, עלולים לצוץ מגוון תסמינים גופניים, תלוי בסוג החומר. תסמינים אלה כוללים תאווה עזה לחומר, עצירות, שלשול, רעידות, פרכוסים, הזעות, והתנהגות לא צפויה, כגון אלימות.

2. שינויים בתיאבון 

חומרים מסוימים יכולים לגרום לשינויים בתיאבון. שימוש במריחואנה, למשל, יכול להגביר את התיאבון, בעוד ששימוש בקוקאין יכול להפחית את התיאבון.

3. פגיעה גופנית או מחלה

עישון של חומרים שונים, למשל טבק וקראק, עלול להוביל למחלות נשימה ולסרטן ריאות; הזרקת סמים עלולה לגרום נזק לוורידים ולעורקים שבגפיים, לעיתים אף לזיהום ולאובדן האיבר; צריכה מוגזמת של אלכוהול עלולה לגרום לבעיות כרוניות בכבד.

4. הפרעות שינה

נדודי שינה הם תסמין נפוץ כשהשפעת החומר מתפוגגת בהתמכרות. גם שימוש בסמים ממריצים לא חוקיים כגון ספידים ואקסטזי, עלולים לשבש את מחזור השינה במשך כמה לילות ולגרום להפרעות שינה.

5. שינוי במראה הגופני 

מראה פרוע, עייף, כחוש, מאפיין אנשים מכורים, לעיתים גם שימוש בבגדים מלוכלכים וחוסר היגיינה. 

6. סבילות

לאורך הזמן, הגוף מפתח סבילות וחווה השפעה מופחתת של החומר, כך שאדם מכור מרגיש צורך לצרוך יותר חומר כדי להשיג את אותה ההשפעה.

ההשפעה של התמכרות לחומר כלשהי משתנה בהתאם לחומר ולאדם המשתמש בו, וכך גם התסמינים. התמכרות של אדם יכולה להתבטא בהופעה של מעט מן התסמינים הללו או של חלק ניכר מהם.  זיהוי של תסמינים אלו בעצמכם או באדם קרוב אליכם, דורש טיפול בהקדם.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 3 חוות דעת )
"רגישות ומקצועיות נעימות מיוחדת וזמינות"
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו