דלג לתוכן

האם חשיפה לאור כחול עשויה למתן יתר לחץ דם?

מחקר חדש מצא כי חשיפה לאור כחול עשויה להפחית יתר לחץ דם. האם נמצא פתרון חסכוני וללא תופעות לוואי לבעיה?

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 21/11/2018
3 דקות קריאה

תוצאות המחקר הבוחן את השפעתו של אור כחול על יתר לחץ דם פורסמו לאחרונה בכתב העת האירופאי לקרדיולוגיה מונעת. יתר לחץ דם, או לחץ דם גבוה, הוא תופעה נרחבת במדינות מערביות רבות. על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), יתר לחץ דם הוא סיבה מרכזית או תורמת לכמעט 1000 מקרי מוות בכל יום בארצות הברית. יתר לחץ דם מהווה גם גורם סיכון להתפתחות בעיות בריאותיות מורכבות יותר, כמו התקף לב, שבץ, או מחלת כליות. מסיבות אלה איזון לחץ הדם מהווה מטרה חשובה. 

כיום, קיימות תרופות מרשם שונות, לרבות מעכבי האנזים ACE
(Angiotensin Converting Enzyme inhibitor) או תרופות ממשפחת חוסמי תעלות סידן, המסייעות בניהול לחץ דם גבוה. למרות יעילותן של תרופות אלה, הן מביאות להתפתחות תופעות לוואי שונות, כמו שיעול יבש כרוני וסחרחורות. 

כיצד ניתן להפחית לחץ דם גבוה?

בשל העובדה שיתר לחץ דם הוא תופעה נפוצה, קיימים מחקרים שונים העוסקים בגורמים המביאים להתפתחותו ובדרכים למיתונו:  שינוי באורח החיים, התזונה ורמת הפעילות הגופנית הוא משמעותי באיזון  לחץ הדם, בעוד שמרכיבים אחרים ממלאים תפקיד קטן יותר במיתון הבעיה.  מחקרים שונים הראו לדוגמה כי חשיפה לאור שמש משפיעה על לחץ דם גבוה. בממוצע, לחץ הדם נמוך יותר במהלך חודשי הקיץ ומחקרים מסוימים מצאו קשר בין חשיפה ארוכת טווח לאור שמש לבין הפחתת הסיכון למוות ממחלות קרדיו-וסקולריות. 


למרות יעילותו של אור שמש במיתון לחץ הדם, חשיפה לרמות גבוהות שלו עלולה להוביל להזדקנות מוקדמת של העור. מעבר לכך, מחקרים הראו כי קרינת אולטרה סגול מעלה את הסיכוי להתפתחות מחלות ממאירות של העור. מנגד, כאשר אנו נחשפים לאור שמש, עולה הכמות של ויטמין D בגוף, אשר מהווה מרכיב חיוני למגוון תפקודים פיזיים. בנוסף קרני ה-UV משפיעות על רמות החנקן החמצני בגוף - מוליך עצבי חיוני בגופם של בני האדם אשר מסייע בהפחתת יתר לחץ דם. רקמת התאים הפנימית של דפנות כלי הדם, הנקראת גם אנדותל, משחררת חנקן חמצני. כתוצאה מכך, השרירים החלקים המצויים סביב כלי הדם הופכים רפויים ועל ידי כך מביאים לירידה בלחץ הדם. כאשר אור שמש פוגע בעור, מרכיבים שונים כמו ניטריטים , מתפרקים ומביאים לייצור של חנקן חמצני, אשר חודר אל רקמות עמוקות יותר ולבסוף גם אל כלי הדם. האינטראקציה בין אור שמש, חנקן חמצני והשרירים החלקים המצויים סביב כלי הדם, עשויה להסביר מדוע אור שמש מהווה גורם ממתן ללחץ דם גבוה. 


 קרני ה-UV משפיעות על רמות החנקן החמצני בגוף - מוליך עצבי חיוני בגופם של בני האדם אשר מסייע בהפחתת יתר לחץ דם



מוריד את לחץ הדם ואינו מזיק לעור: הכל על האור הכחול

למעשה, מציאת פתרון הכולל את יתרונותיהן של קרני ה-UV , ללא ההשפעות השליליות הכרוכות בחשיפה אליהן, הוא תגלית משמעותית ויעילה הנקראת גם אור כחול. 


לאחרונה, חוקרים מאוניברסיטת סארי שבבריטניה  ומאוניברסיטת היינריך היינה שבגרמניה, איחדו כוחות כדי לענות על השאלה – האם אור כחול ללא UV הוא בעל פוטנציאל דומה להורדת לחץ הדם. מחקרים קודמים הראו כי חשיפה לאור כחול בטווח של 420-453 ננומטר באורך גל, יכול לגרום לייצור של חנקן חמצני ללא נזק לדנ"א. המחקר האחרון לוקח את המסקנה צעד אחד קדימה. למעשה, בפעם הראשונה החוקרים העריכו האם חשיפה לאור כחול יכולה להוביל לייצור של מספיק חנקן חמצני שעשוי להוריד את לחץ הדם משמעותית. 

המחקר בחן 14 משתתפים גברים בגילאי 30-60, שלא סבלו מבעיות קרדיו וסקולריות, לחץ דם גבוה או סוכרת. כל אחד ממשתתפי המחקר ביקר במכון הניסוי פעמיים, במרווח של שבוע אחד בין המפגשים. במהלך ביקור אחד נחשפו המשתתפים לאור כחול במשך חצי שעה. בביקור השני נחשפו המשתתפים "לאור בקרה" במשך חצי שעה.

קראו עוד: שימו לב, ללב: על הקשר בין סוכרת למחלות לב וכלי דם 

החוקרים בחנו את השינוי בלחץ הדם, ובנוסף העריכו פרמטרים נוספים, לרבות קצב פעימות הלב ומידת הגמישות של העורקים. החוקרים ערכו את הבדיקות השונות לפני, במהלך ואחרי החשיפה לאור. נמצא כי חשיפה לאור כחול במשך 30 דקות מורידה באופן משמעותי את לחץ הדם הסיסטולי – הלחץ הנמדד בכלי הדם כאשר הלב מתכווץ. על פי החוקרים, הירידה בלחץ הדם הייתה שווה לזו המושגת באמצעות התרופות הקיימות להורדת לחץ הדם. 

המחקר הדגים לראשונה כי חשיפה לאור כחול במינון המותאם לזה המושג באמצעות חשיפה יומית לאור שמש, מפחית את לחץ הדם הסיסטולי בגברים בריאים. חשוב לציין עם זאת כי המחקר בחן מספר קטן מאוד של משתתפים, ויהיה צורך לבצע את הניסוי בקנה מידה גדול יותר. למרות זאת, ממצאי המחקר עשויים לשנות את הטיפול ביתר לחץ דם. החשיפה לאור כחול מספקת שיטה לשליטה מבוקרת ביתר לחץ דם ללא כל שימוש בתרופות. למרות שטיפול זה לא יכול להחליף שינויים באורח החיים ובתזונה, הוא עשוי להוות יתרון  משמעותי עבור אנשים מסוימים ולסייע במיוחד לאלה הסובלים מלחץ דם גבוה שאינו ניתן למיתון בקלות באמצעות תרופות, כמו אנשים מבוגרים יותר. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
ד"ר אמנון איתן
ד"ר אמנון איתן קרדיולוגיה
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום הפרעות קצב לב

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו