דלג לתוכן

מה הקשר בין אבץ ואוטיזם?

מחקרים קודמים כבר בחנו את הקשר בין שבץ ואוטיזם, אך התקשו להסביר אותו. כעת, מחקר חדש טוען שמחסור באבץ עלול לתרום להתפתחות אוטיזם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/11/2018
2 דקות קריאה

ממחקר חדש של אוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, אשר פורסם בכתב העת Frontiers in Molecular Neuroscience, עולה כי מחסור בשבץ בשלב מוקדם של הילדות עלול לתרום לאוטיזםלמרות ששנים רבות חוקרים את נושא האוטיזם, קהילת הרפואה בעולם עדיין לא מבינה לחלוטין את המנגנון של אוטיזם ואת מקורותיו.


אוטיזם נוטה להופיע במהלך שלוש השנים הראשונות לחיים. בתקופה זו, הסינפסות, נקודות התקשורת בין הנוירונים, נוצרות ומשתנות בקצב מהיר.

קיימים מחקרים שקישרו בין גנים לאוטיזם, בהם כמה גנים המקודדים חלבונים שבונים סינפסות, בהם חלבונים המכונים SHANK. הקשר בין היווצרות הסינפסות ואוטיזם סיפק את הבסיס לכמה מן המחקרים האחרונים ביותר על המנגנונים שמאחורי אוטיזם.

קראו עוד: כך תדעו: 12 סימנים מוקדמים לאוטיזם 

קשר האבץ

בשנים האחרונות, מדענים מצאו קשר בין מחסור באבץ לאוטיזם. אבץ אחראי על כמה תפקודים בגוף, בהם עזרה בבנייה של חלבונים ודנ"א. 


למרות שמחקרים מראים קשר בין מחסור באבץ לאוטיזם, לא ברור האם המחסור באבץ גורם לאוטיזם, או שמא מחסור באבץ הוא מצב המפתח כתוצאה מאוטיזם.

במחקר החדש החוקרים ניסו לבדוק את נקודות אלו, כיצד מתפתחות סינפסות והאם אבץ יוצר אינטראקציה שעלולה לגרום לאוטיזם.

מן המחקר עולה כי אוטיזם נמצא קשור לוריאנטים גנטיים מסוימים המעורבים בהיווצרות, בהבשלה ובהתייצבות של סינפסות בשלב ההתפתחות המוקדמת. במילים אחרות, ממצאי המחקר מראים קשר בין רמות האבץ בנוירונים – באמצעות האינטראקציה עם חלבונים המקודדים על ידי גנים אלו – והתפתחות אוטיזם.


ממצאי המחקר מראים קשר בין רמות האבץ להתפתחות אוטיזם

מה זה AMPARs?

AMPARs הם סוג נפוץ של קולטן מסוג גלוטומט במערכת העצבים המרכזית. כש-AMPARs מתפתחים הם רגישים במיוחד לסוג מסוים של שינויים גנטיים הקשורים לאוטיזם. 


החוקרים גילו שכאשר מסר עובר מנוירון אחד לשני, אבץ נכנס לנוירון השני. שם הוא יכול להתחבר לחלבוני SHANK, וחלבונים אלו אח"כ באים באינטראקציה עם AMPARs שעל הסינפסה השנייה. אינטראקציה זו מביאה לשינוי מבנה הסינפסה, מה שמכונה בהקהילה הרפואית מטורציה (הבשלה).

הוספת אבץ לתהליך האיצה את תהליך ההבשלה של AMPARs, אך רק אם חלבוני SHANK היו נוכחים. במילים אחרות, החוקרים הראו שחלבוני SHANK שעובדים עם אבץ מבטיחים הבשלה נכונה ובזמן של הקולטנים AMPARs. ללא אבץ, AMPARs לא מתפתחים כראוי.

המחקר מצביע על כך שמחסור באבץ בשלב מוקדם של ההתפתחות יכול לתרום לאוטיזם על ידי הבשלה סינפטית והיווצרות מעגלים נוירונים לקויים. ההבנה הזו של האינטראקציה בין אבץ וחלבוני SHANK יכלה להוביל בעתיד לאבחון, טיפול ומניעה של אוטיזם.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' דריו פרייס
פרופ' דריו פרייס ילדים
4.9
( 34 חוות דעת )
"פרופ׳ פרייס מקצועי מאוד,נעים וסבלני כלפי המטופל. מסביר את תהליך הטיפול ועונה על כל השאלות . שילוב של מקצוענות ואנושיות! תודה!"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
פרופ' מרים דוידוביץ
פרופ' מרים דוידוביץ ילדים
מנהלת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום התפתחות הילד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו