דלג לתוכן

שוקלים לעבור ניתוח למתיחת פנים? כל המידע שחשוב שתדעו לפני

למי מתאים ניתוח למתיחת פנים, אצל איזה רופא מומחה מומלץ לעבור את הניתוח ואילו טיפולים משלימים קיימים לאחר הניתוח? כל הפרטים בכתבה

מאת: פרופ' אייל גור
תאריך פרסום: 26/11/2018 תאריך עדכון: 25/02/2019
4 דקות קריאה

הכירורגיה הפלסטית מחולקת לשני תתי תחומים: הכירורגיה האסתטית והכירורגיה הפלסטית המשחזרת/רפואית. בכירורגיה פלסטית משחזרת מבצעים שחזור של איבר או ריקמה מסוימים בהם קיים פגם או חסר, מסיבות שונות, בהן מומים מלידה, תאונות, גידולים שעוברים כריתה ועוד.
במצבים אלה מטרת הניתוח אינה רק להציל ולהשיב לאיבר את תפקודו אלא גם לשחזר אותו בצורה האסתטית ביותר שניתן. מתיחת פנים שייכת לתחום האסתטי ומבוצעת רק על ידי רופא מומחה בכירורגיה פלסטית. כיצד מתבצע ניתוח מתיחת פנים, מי נחשב מועמד/ת מתאים לביצועו ומהם הדברים שכדאי לדעת לפני בחירת הרופא המנתח? כל התשובות בכתבה הבאה.


ניתוח מתיחת פנים מתבצע במצבים בהם קיימת צניחה משמעותית של הפנים והצוואר, וכתוצאה ממנה נוצרים קפלי עור באזור. צניחת עור הפנים נגרמת בשל שינויים מבניים המתחוללים ברקמות הפנים והצוואר. 

קיימים מספר סוגים של מתיחת פנים והיקף הניתוח נקבע בהתאם לאזורים בהם נדרשת התערבות כירורגית. ניתוח הפנים יכול לכלול מתיחה של קו הלסת והצוואר, לרוב גם של אזור עצמות הלחיים ובנוסף ,אך לא בהכרח, הרמה של המצח והגבות.
נוסף על כך, ניתוח זה יכול להיות משולב עם ניתוחי הרמת עפעפיים עליונים ו/או תחתונים.

במהלך הניתוח ניתן לבצע גם טיפולים משלימים (כמו הזרקת שומן או חומרי מילוי לשקעים או קמטים בפנים), וגם קילוף של עור הפנים בעזרת תמיסות כימיות או מכשור לדוגמת לייזר, זאת באזורים בהם קיימים קמטונים עדינים כמו האזור שמקיף את השפתיים. היקף הניתוח והשיטה בו יתבצע נקבעים בהתאמה אישית לכל מטופל/ת, בהתאם לגילו/ה למצב העור, למראה הפנים ורצונותיו/ה ושאיפותיו/יה של המטופל/ת. 

למרות שטבעי לחשוב כי הליך זה כולל מתיחה של העור בלבד, כדאי שמתיחת פנים תכלול גם את מתיחתם של שרירי הפנים והצוואר. ללא מתיחת השרירים, עלול להיווצר מראה מתוח ומלאכותי ומשך ההשפעה של הניתוח יתקצר משמעותית. קיבוע שכבת השרירים העמוקה במהלך הניתוח מסייע בהחזקה כנגד כוחות הגרביטציה שפועלים על עור הפנים וכך מתקבל מראה טבעי ללא הידוק מוגזם של העור. אם ניתוח יתבצע באופן הזה, יגדלו הסיכויים שלא ייראו סימנים "מסגירים" לכך שהאשה עברה ניתוח מתיחת פנים. 


סימנים לניתוח לא טבעי כוללים: מתיחת יתר של תנוכי האוזניים, השטחה של הטרגוס (משולש הסחוס שבולט בקדמת האוזן), ו/או שינוי בכוון הקמטים הטבעיים לרוחב הלחי. בנוסף לאיכות האסתטית של קיבוע השריר, תוצאות הניתוח יחזיקו הודות לכך במשך עשור ואף יותר. במהלך מתיחת השרירים העולות אותן צריכים לבצע, עלולות לסכן את עצב הפנים שאחראי על המימיקה של הפנים (לדוגמה חיוך). מסיבה זו חשוב שהרופא המנתח יכיר את אזור הניתוח מבחינה אנטומית ויהיה בעל ניסיון בעבודה בסביבת עצבי הפנים. 


ניתוח מתיחת פנים אינו כולל רק את מתיחת העור, אלא גם מתיחה של שרירי הפנים לצורך קבלת תוצאה טבעית



למי מתאים ניתוח מתיחת פנים?

לרוב, ניתוחים למתיחת הפנים מתבצעים בגיל 60, אך טווח הגילאים לביצוע הניתוח רחב ונע מגיל 50 ועד לגיל 80. מבחינת התפיסה האסתטית נכון לבצע את הניתוח במצבים בהם קיימים עודפי עור בפנים המהווים הפרעה אסתטית ניכרת אשר פוגעת בדימוי ולעיתים גם בביטחון העצמי.


במצבים התחלתיים, קלים, ניתן להתחיל בטיפולים משלימים, כמו הזרקת חומרי מילוי ובוטוקס או בטיפולי לייזר שעשויים לתרום לשיפור מרקם העור והאלסטיות שלו. בסופו של דבר, כאשר הטיפולים המשלימים אינם מספקים יותר פתרון לבעיה, והאשה מרגישה שאינה שלמה יותר עם מראה פניה, יעלה הצורך במתיחת פנים. 

לא קיימות התוויות נגד משמעותיות לניתוח זה וכל מטופל/ת יכול/ה לעבור אותו, גם אם הוא חולה ביתר לחץ דם, סכרת,החלת ריאות או מחלת לב זאת כל עוד המחלות נמצאות בביקורת ובשליטה ואיזון, המטופל אינו נוטל או הפסיק ליטול מדללי דם ושהמטופל הפסיק לעשן שלושה שבועות טרם הניתוח. כמובן שננקטים אמצעי הגנה מתאימים בזמן ההרדמה והניתוח. ניתוח מתיחת פנים בהיקף רחב הכולל גם הרמת עפעפיים, יתבצע בהרדמה כללית, ימשך כשעתיים וידרוש אשפוז של יממה לאחר מכן.


בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח מהלך ההחלמה מאופיין בנפיחות אזורית ובסימנים כחולים, בעיקר סביב העיניים ואזורי הזרקת שומן, אם בוצעה. כמו כן עלולה להיות מורגשת רגישות וצריבה בעיניים. לאחר הניתוח לא צפויים כאבים משמעותיים בפנים, אך לרוב תהיה תחושת מתח משמעותית ומטרידה באזור שמאחורי האוזניים. תחושה זו תלך ותפחת עד מספר שבועות לאחר הניתוח. כשבועיים לאחר הניתוח ניתן לחזור לפעילות שגרתית מבלי שיראו סימנים מסגירים.


חשוב לציין כי ניתוח למתיחת פנים ועיניים הוא לא ניתוח לשינוי צורה. ניתוח זה משמש להחזרת המראה הרענן והצעיר, ולא אמור להביא לשינוי מראה הפנים. 


נכון לבצע ניתוח למתיחת פנים בכל מצב בו קיימים עודפי עור המהווים הפרעה אסתטית ניכרת הפוגעת בדימוי העצמי

ניתוח מתיחת פנים טוב ובטוח יכול להתבצע על ידי כל כירורג פלסטי מנוסה אשר עבר את מסלול ההכשרה של כירורג פלסטי והוא חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.  קיים יתרון מסוים לביצוע ניתוחים אלה אצל מומחה במיקרוכירורגיה ובניתוחים של עצב הפנים:

מיקרוכירורגיה היא היכולת לנתח כלי דם ועצבים הקטנים ממילימטר תחת הכוונת מיקרוסקופ. ניתוח מתיחת פנים בטוח יכול להתבצע על ידי כל כירורג פלסטי מנוסה, אולם רופא מומחה במיקרוכירורגיה, המתעסק באופן יומיומי בהעברת שרירים ועצבים ממקומות אחרים בגוף אל אזור הפנים ובחיבור של העצבים באזור מחדש, הוא בעל מרחב ביטחון רב בניתוח מתיחת פנים.


 קיים יתרון כפול בביצוע ניתוח למתיחת פנים על ידי רופא מומחה במיקרוכירורגיה: ראשית, יתרון בטיחותי בשל ההיכרות היסודית עם האנטומיה של עצבי הפנים והיכולת לגשת לאזורי פנים עמוקים מהרגיל; שנית, הניסיון בניתוח השרירים והעצבים באזור מאפשר גם למתוח את שרירי הפנים ולא רק את העור, פעולה שכאמור מספקת מראה טבעי יותר לאחר הניתוח.
 כך, לדוגמה, על מנת לשפר משמעותית את הקפל הנזו-לביאלי הנמצא בצדי האף והפה, יש למתוח את שרירי החיוך והעין הנמצאים מעל לעצמות הלחיים. פעולה זו, אם מתבצעת על ידי רופא בעל מיומנות במיקרוכירורגיה ובניתוחי עצב הפנים, משפרת את איכות התוצאה והביטחון שלה. ברוב המקרים רופא שאינו מנוסה בניתוחי עצב הפנים ימנע מביצועה .



אילו טיפולים משלימים קיימים לאחר ניתוח פנים ומה היתרונות בהם?

ניתוח מתיחת פנים אינו פותר את כל בעיות הזדקנות עור הפנים. בשל כך, במקרים מסוימים יתבצעו במהלך או לאחר הניתוח מספר פעולות משלימות : הקפל הנזו - לביאלי לדוגמה, לא ניתן להעלמה מוחלטת על ידי הפעולה הכירורגית ופעמים רבות יש צורך בהזרקת שומן עצמי במהלך הניתוח . לעיתים נדרשת פעולה משלימה לאחר הניתוח, כמו מילוי שקעים וקמטים מסוימים על ידי חומצה היאלורונית. כמו כן, לא ניתן להעלים את קמטי המצח באמצעות ניתוח מתיחת פנים, ולכן כדי ליצור הרמוניה במראה ניתן לבצע פעולה משלימה של הזרקת בוטוקס לאחר הניתוח.
נוסף על אלה, ניתוח פנים אינו מטפל בקמטונים הנמצאים מסביב לפה. כדי לטפל בהם נדרש טיפול משולב  של הזרקת חומר מילוי וביצוע של קילוף העור על ידי פילינג. טיפול זה יכול להתבצע במרפאה באמצעות חומרים כימיים או מכשור לייזר מתקדם. 

הכתבה בשיתוף עם פרופ' אייל גור מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים איכילוב. בעל שם עולמי בתחום המיקרוכירורגיה ובהחזרת תנועה לפנים משותקות בילדים ובמבוגרים הסובלים משיתוק הפנים. פרופ' גור בעל מרפאה פרטית לאסתטיקה ברמת החייל, תל אביב. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 5 חוות דעת )
"היה קל וכל מה שאמר נעשה מאד לשביעות רצוני אני נראה צעיר ב30 שנה !!!"
ד"ר בתיה יפה
ד"ר בתיה יפה כירורגיה
מומחית לכירורגיה פלסטית
ד"ר יואב אברהמי
ד"ר יואב אברהמי כירורגיה פלסטית
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח קפלן. בעל ניסיון רב בתחום.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מתיחת פנים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו