דלג לתוכן

תרופות להורדת לחץ דם עלולות להעלות את הסיכון לסרטן ריאות

מחקר חדש מצא כי שימוש בתרופות להורדת לחץ דם ממשפחת ACEIs, עלול להעלות את הסיכון לסרטן ריאות, לעומת תרופות אחרות להורדת לחץ דם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/11/2018
2 דקות קריאה



תרופות להורדת לחץ דם מסוג ACEIs עלולות להעלות את הסיכון לסרטן ריאות, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת מקגיל, קנדה, אשר פורסם בכתב העת The BMJ.

למרות שהסיכון אינו גבוה, החוקרים טוענים כי ההשפעות היחסית קטנות הללו עלולות לקבל ביטוי במספר גדול של מטופלים, משום שהשימוש בתרופות אלו מאוד נפוץ. עוד עולה מן המחקר כי הסיכון לסרטן ריאות עולה בקרב מטופלים המשתמשים בתרופות למעלה מחמש שנים. 

הצטברות של חומרים מעוררי סרטן ריאות 

החוקרים רצו לבדוק במחקר האם השימוש ב- ACEIs מעלה את הסיכון לסרטן ריאות בהשוואה לחוסמי קולטן לאנגיוטנסין II
 (ARP), קבוצת תרופות אחרת לטיפול ביתר לחץ דם.


קבוצת התרופות ACEIs  נמצאות בשימוש רחב ונחשבות ליעילות בטיפול בלחץ דם גבוה, אך שימוש בהן גורם להצטברות של חומרים כימיים דמויי חלבון בשם ברדיקינין וחומר P substance) P), אשר נמצאו בעבר כמעוררים התפתחות סרטן ריאות.

עם זאת,  ממחקרים נוספים, פרה קליני ותצפיתי, שבדקו את הקשר שבין שימוש ב- ACEIs וסרטן הריאות, לא עולה תמונה ברורה וחד משמעית.




14% יותר סיכון לסרטן ריאות

במחקר החדש, החוקרים ניתחו מידע של כמעט מיליון בריטים שטופלו בתרופה להורדת לחץ דם בשנים 1995-2015. המטופלים היו בני 18 ומעלה, ללא כל היסטוריה משפחתית של סרטן ריאות והיו במעקב בתקופה ממוצעת של 6.4 שנים.


במהלך תקופת המעקב, 335,115 מטופלים טופלו באמצעות ACEIs , לעומת 29,008 שטופלו ב-ARPs, ו-101,637 שטופלו בשתי קבוצות התרופות. החוקרים השוו את הסיכון לפתח סרטן ריאות בין קבוצות תרופות אלו, כשהם כמובן לוקחים בחשבון גורמי סיכון שעלולים להשפיע על הסיכוי לסרטן ריאות, כגון עישון, גיל, BMI, אלכוהול והיסטוריה משפחתית של המחלה.

החוקרים זיהו כ-8000 מקרים של סרטן ריאות, כאשר נטילת ACEIs הייתה קשורה לעלייה של 14% בסיכון לסרטן ריאות, לעומת השימוש בתרופות ARPs. הקשר היה ברור לאחר 5 שנים של שימוש בתרופה, וככל שהמשיכו להשתמש בתרופות אלו, כך עלה בהתמדה הסיכון: מטופלים אשר השתמשו בתרופות אלו במשך עשור או יותר, היו בעלי סיכון בולט במיוחד, שעלה ל-31%.

קראו עוד: חתך קטן, החלמה מהירה: טיפול זעיר פולשני בסרטן הריאות

הסיכון תלוי בפרספקטיבה 

למרות ש-14% נראה כמו עלייה משמעותית, החוקרים טוענים שיש לבחון את הדברים בפרספקטיבה. במציאות, העלייה של כל אדם תשתנה מ-1.2 מקרים על כל 1000 שנות אדם ל-1.6 מקרים על כל 1000 שנות אדם. עם זאת, ברמת האוכלוסייה, העלייה הזו משמעותית יותר מאחר שאנשים רבים נוטלים תרופות נגד יתר לחץ דם והתוצאות היחסית קטנות הללו, יכולות להתבטא במספר רב של חולים בסיכון.יש להמשיך בקו זה של מחקר ולבדוק ממצאים אלו במסגרות אחרות, בעיקר בקרב חולים שנחשפים שנים ארוכות לתרופות ACEIs.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יצחק שנירר
ד"ר יצחק שנירר אונקולוגיה
פרופ' עפר מרימסקי
פרופ' עפר מרימסקי אונקולוגיה
מומחה לאונקולוגיה, סגן מנהל המערך האונקולוגי, מנהל היחידה לאונקולוגיה של שלד ורקמה רכה ומנהל מרפאת מעקב אונקולוגית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי
 שירות אינפומד מחקר אישי
שירות אינפומד מחקר אישי גסטרואנטרולוגיה
שירות ייעודי המאפשר קבלת מידע רפואי בהתאמה אישית, באמצעות התמקדות במחקרים, נתונים סטטיסטיים ומקרים דומים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סרטן ריאות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו