דלג לתוכן

מספיק משקה אנרגיה אחד ביום כדי להזיק לתפקוד כלי הדם

מסטודנטים העומדים לפני לילה לבן של למידה, ועד לעובדים מן השורה הנמצאים בשיאו של יום עמוס וארוך בעבודה, רבים מאתנו צורכים משקאות אנרגיה. מחקר חדש חושף תגלית שעשויה לגמול מההרגל ומצא כי משקה אנרגיה אחד ביום עלול לגרום לנזק מידי לתפקוד כלי הדם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 03/12/2018
2 דקות קריאה

על פי המרכז הלאומי לבריאות משלימה אינטגרטיבית (NCCIH), משקאות אנרגיה נמנים בין תחליפי התזונה הנצרכים ביותר בארצות הברית, בייחוד בקרב גברים בגילאי 18-34. בנוסף, כשליש מבני הנוער האמריקאים בגילאי 12-17, צורכים משקאות אלה באופן קבוע. 

משקאות האנרגיה מכילים כמות גדולה של קפאין, טאורין וחומרים מעוררים אחרים. בשל כך, בטיחותם שנויה במחלוקת והיוותה מושא למחקר רב. לדוגמה, מחקר אחד מצא כי משקאות אנרגיה עלולים להוות תחליף לסמים אסורים. מחקרים נוספים הניחו כי צריכה גבוהה של משקאות אלה עלולה לגרום לנזק לכבד.

קראו עוד: לא רק קפה: 8 מקומות מפתיעים שבהם מסתתר קפאין

הדאגה המרכזית הקשורה במשקאות המעוררים ומעסיקה חוקרים שונים היא ההשפעה שלהם על הבריאות הקרדיו-וסקולרית. מחקרי עבר מצאו כי צריכה של יותר משני משקאות אנרגיה ליום עלולה לסכן את הלב. 

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת טקסס מחמיר את ההנחיות ומציג ראיות לפיהן אפילו משקה אנרגיה אחד ליום עלול להיות בעל השפעה שלילית חמורה על תפקוד כלי הדם. הממצאים הוצגו בכנס המדעי של איגוד הלב האמריקאי (ה-AHA). 


מחקר חדש מצא: אפילו משקה אנרגיה אחד ליום עלול להיות בעל השפעה חמורה על תפקוד כלי הדם 


משקאות אנרגיה מביאים לפגיעה אקוטית בכלי הדם 

המחקר הנוכחי בחן 44 משתתפים צעירים, כולם סטודנטים לרפואה בשנות ה-20 לחייהם אשר אינם מעשנים באופן קבוע. בתחילת המחקר,ערכו החוקרים בדיקה לבחינת שכבת האנדותל (בדיקה המעריכה את התפקוד השכבה הפנימית של כלי הדם ונחשבת כמנבאת מחלות כלי דם שונות, כמו טרשת עורקים), כדי לבחון את האופן בו משקאות האנרגיה יכולים להשפיע עליה. הבדיקה השנייה, שבוצעה לאחר 90 דקות מצריכת משקה האנרגיה, הראתה ירידה בתפקוד שכבת האנדותל. 


משתתפי המחקר שתו משקאות אנרגיה בנפח של 0.7 ליטר. שעה וחצי לאחר מכן, החוקרים ביצעו בדיקה נוספת  לבחינת תפקוד שכבת האנדותל. הבדיקה הראתה ירידה משמעותית בשיא הרחבה משנית לזרימה בכלי הדם, מ-5.1% בתחילת המחקר ל-2.8% לאחר 90 דקות מצריכת משקה האנרגיה. מעבר לכך, הדופק של הנבדקים עלה בממוצע ב-12 פעימות לדקה בעת שתיית המשקה המעורר.

ממצאים אלה, מצביעים על פגיעה חריפה בתפקוד כלי הדם. מחברי המחקר משערים כי הפגיעה בתפקוד כלי הדם בעת צריכת משקאות אנרגיה נובעת, ככל הנראה, מהחומרים הנמצאים בתחליפים אלה, בהם קפאין, טאורין, סוכר וממריצים צמחיים. למרות זאת, המחקר לא סיפק תשובה חד למשמעית לשאלה האם בטוח לצרוך משקאות אנרגיה ואם כן באיזו כמות. 

בהתייחס לכך שמשקאות האנרגיה הפכו למוצר פופולארי, חשוב לבחון את השפעותיהם על המערכות הפיזיות ובייחוד על כלי הדם, כדי לקבוע מהו, אם בכלל, דפוס הצריכה הבטוח של הנוזלים המעוררים. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
ד"ר אמנון איתן
ד"ר אמנון איתן קרדיולוגיה
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
פרופ' אריאל פינקלשטיין
פרופ' אריאל פינקלשטיין קרדיולוגיה
רופא מומחה בקרדיולוגיה התערבותית ( צינתורים) המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי ת"א
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מחלות לב נשים

בניהולו של ד"ר אביטל פורטר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו